Alle inwoners van de gemeente Utrecht kunnen dit jaar een gratis paspoort aanvragen bij het gemeenteloket. Het college van B&W in de stad wil met die geste ‘een gebaar aan de inwoners maken voor het ontbreken van beleidsdraagvlak’. Het bestuur van de gemeente Utrecht ligt al maanden onder vuur vanwege het besluit om wegenbelasting en betaald parkeren voor fietsers in te voeren. Ook de herinvoering van het vorderen van fietsen leidt bij Utrechters tot veel onbegrip. De maatregel heeft volgens het bestuur niets te maken met de tanende populariteit van burgemeester Wolfsen.
Het Utrechtse college (GroenLinks, PvdA en D66) vindt dat de Utrechtse fietser moet gaan dokken voor onrendabele megaprojecten rond bus, tram en trein. En als goedmakertje komt er een gratis paspoort. “Nou, zo zou ik dat niet zeggen”, stelt de Utrechtse verkeerswethouder Frots Lintmaaijer. “Wij stellen eerder dat wij innovatieve fiscale tools ontwikkelen voor de financiering van publieke logistiek. En dat doen wij door in OV-concentratielokaties een pakket pecuniaire stimuli uit te rollen die een spectrumverbredende diversificatie teweegbrengen ten aanzien van het vervoersassortiment bij zowel de lokale als de forensende openbare-ruimteconsument.”
Zowel Lentmeijer als zijn collega-bestuurders vinden dat de gemiddelde Utrechter te dom is om de aangekondigde milieumaatregelen te begrijpen. “Nou, zo zou ik dat niet willen zeggen”, vervolgt Lutmloaijer. “Wij stellen vooral dat het draagvlak ontbreekt omdat het niet goed wordt begrepen. Ik zal het uitleggen: het is een achterhaalde fabel dat fietsen goed is voor het milieu. Per afgelegde kilometer ademt een fietser meer CO2 uit dan een buspassagier. Daarom zeggen wij: laat ze betalen en geef ze een gratis koekje.”
Masterplan Publieke Ruimte Tax
Het besluit om fietsers te laten betalen voor het gebruik van de openbare ruimte is de meest recente maatregel in een heel pakket gericht op de versterking van de lokale bus- en tramlijnen. Vorig jaar besloot het college om het NS-station onbereikbaar te maken voor gehandicapten, kinderen en ouderen die onder begeleiding naar het perron moeten. Wethouder Frontlaaier: “Waarom zou je oma met de auto naar het Centraal Station moeten brengen? Een oma die in een overvolle bus niet op haar benen kan staan heeft in Utrecht gewoon niks te zoeken.”
Met gratis paspoorten hoopt de verkeerswethouder dat de kritiek verstomt. Lengflonter verwacht bovendien dat de gratis identificatiepapieren voldoende draagvlak zullen scheppen voor de plannen om in de binnenstad tolpoortjes voor voetgangers aan te leggen. Frutlijmer: “Als ik met mijn boot de binnenstad in ga, moet ik bij de sluis gewoon betalen. Daar zeur ik niet over. En dat zouden mensen zonder boot ook niet moeten doen.”
Positie Wolfsen ongenaakbaar
Het populaire gratis paspoort is volgens Juntlemmer niet bedoeld om de tanende populariteit van burgemeester Aleid Wolfsen te versterken. “De positie van onze burgemeester is sterk, ondanks berichten in kranten die wij niet kunnen verbieden. Die homopesterij is in de media zwaar overdreven. In geen enkele andere gemeente klagen homo’s omdat ze alleen nog maar via de achterdeur naar binnen durven. Het is een hetze van anti-overheidselementen!”, meent Lwinteaumer.
Wolfsen is het brein achter de gratis paspoorten, maar de maatregel is geen onderdeel van het beleidsbesluit “Wolfsen is Okee”, dat eerder dit jaar door de raad is goedgekeurd. Hiermee wist Utrecht afgelopen maand in samenwerking met RTV Utrecht drie inwoners over te halen een petitie voor zijn aanblijven te tekenen. Dat aantal doet nauwelijks onder voor het aantal stemmen dat hij haalde bij het burgemeestersreferendum.
De gratis paspoorten zijn volgende week bij de gemeente af te halen. Inwoners kunnen voor zo’n veertig euro extra als optie eventueel vingerafdrukken en een foto in het paspoort laten opnemen. Daarmee heeft het document ook buitenshuis geldigheid.
Reacties (6)
En het trammetje naar de Uithof zal er al zijn in…. *tromgeroffel bekkenslag* 2018!
Vierendeling is nog genadig voor een dergelijk stadsbestuur…
Och Arme arme Utrechter!
Het meest cynische is dat deze parodie zo dicht bij de waarheid ligt!
Wegenbelasting voor fietsen, prima plan, nu nog een wegenbelasting voor schoenen verzinnen.
Die laatste moet dan wel op gewicht gaan (net zoals bij auto’s) dikke mensen veroorzaken immers meer schade, echter moet er dan wel 1 of andere maatregel ingevoerd worden om de onderklasse te compenseren.
Kijk zo weer 500 ambtenaren functie’s erbij :D
Uiteraard moet wegenbelasting voor schoenen ook gedifferentieerd worden naar eco-footprint (materialen en productiemethode) en schoenmaat…. en een extra “patser tarief” voor bepaalde typen sneakers… absoluut. €100,00 per paar/jaar lijkt me toch wel het instaptarief…. En drakonische boetes bij niet betalen.
Tenslotte, ivm de naleving moet er ook een rigide controle- en handhavingssysteem ingevoerd worden. Razzia-achtige samendrijvingen van burgers door tot de tanden gewapende para-militairen zijn hiertoe het geëigende middel. Of liever nog: uitrusting van iedere schoen met een GPS chip zodat een kilometerheffing ingevoerd kan worden (en de overheid je ook nog kan chanteren als je bij je maitresse geweest bent in plaats van in de kroeg..)
Wat een geleuter, het paspoort is helemaal niet gratis. Kost € 52,10 zoals altijd