Een paar weken terug speelde dit ook al in Groot-Brittannië, ook een geheim overheidsdocument.
#2
Loupe
Hoe lang is het feestje nog te rekken? En wat daarna?
#3
Brynnar
Gelukkig maar dat overheden de fossiele brandstoffen voldoendesubsidiëren, dan kunnen we nog even voordelig voortgaan en hoeven we niet over te stappen op die vervelende windenergie die draait op eehhhh…. subsidies.
#4
Taco Zip
@2: ach, geen zorgen. Arme mensen creperen het eerst.
#5
Cracken
Ach met de voortschrijdende techniek en de toenemende toegang tot Arctisch en Antarctisch gebied kunnen we straks toch nog wel een tijdje door?
#6
Taco Zip
Als we indertijd in het stoom/steenkool-tijdperk waren blijven hangen was iedereen allang vergiftigd.
De olieindustrie gaat rond 2025 echt geen bordje ‘sorry, uitverkocht’ ophangen. Het zal wel wat oorlogen en opstanden kosten maar er zullen nieuwe markten ontstaan omdat er vraag naar energie zal zijn. </optimistische modus>
#7
ms
Er zijn twee mogelijkheden:
Of dit is geen enkel probleem, want alle voorspellingen wat betreft klimaat verandering gaan uit van onbeperkte CO2 uitstoot. CO2 uitstoot is gewoon het gevolgen van verbranden van fossiele zooi, en onbeperkte groei van CO2 uitstoot betekend dat er nog genoeg in de grond zit.
Of dit is een heel groot probleem want het einde van makkelijke fossiele brandstoffen betekend het einde van werk dat gedaan wordt door machines. Dan is de onbeperkte groei van CO2 geen kwestie meer.
Take you pick, het kan niet allebei.
#8
parallax
Mwoa, die CO2 kunnen we later alsnog uit miljoenen hectare bos krijgen als je echt wil.
#9
Loupe
Steenkool, aardgas, bomen.. genoeg brandbaar spul nog. Het past alleen zo lastig in een verbrandingsmotor.
#10
JSk
@9: Niet echt. Al tijdens WO II experimenteerde men met het maken van vloeibare brandstof uit kolen (Fischer-Troft process). En LPG auto’s rijden al sinds de jaren ’80.
#11
ms
Loupe
Ooit van Fischer–Tropsch gehoord? Van alles kan je diesel maken. Jezus, je kan zelfs benzine maken van dode kalkoenen.
#12
Loupe
@10,11:
CTL/Fischer-Tropsch is al een oude technologie, kost alleen veel steenkool/gas, energie en water om via deze weg vloeibare brandstoffen te maken. Daarom is het in de praktijk nooit zo’n succes. In Zuid-Afrika en China zijn er wel op kleine/experimentele schaal mee bezig.
CTL is prima al je op beperkte schaal tegen relatief hoge kosten vloeibare brandstoffen wil maken. Maar ik verwacht niet dat ik ooit benzine/diesel zal tanken die via CTL is gemaakt.
En natuurlijk kun je motoren op steenkool (stoomlocomotief) en aardgas (LPG) laten draaien. Is wel veel werk om de miljarden benzine/diesel-verbrandingsmotoren te vervangen of aan te passen.
#13
boog
Stoomlocomotieven 2.0 gaan natuurlijk extreem heersen. Mijn kinderen zullen er ook heel blij mee zijn, gezien hun speelgoedvoorkeur
#14
JSk
CTL/Fischer-Tropsch is al een oude technologie, kost alleen veel steenkool/gas, energie en water om via deze weg vloeibare brandstoffen te maken. Daarom is het in de praktijk nooit zo’n succes. In Zuid-Afrika en China zijn er wel op kleine/experimentele schaal mee bezig.
Eum… The largest scale implementation of F-T technology are in a series of plants operated by Sasol in South Africa, a country with large coal reserves but lacking in oil. Sasol uses coal and now natural gas as feedstocks and produces a variety of synthetic petroleum products, including most of the country’s diesel fuel.[12]
Gewoon van de wiki uiteraard.
Is wel veel werk om de miljarden benzine/diesel-verbrandingsmotoren te vervangen of aan te passen.
Gelukkig zijn er veel werkeloze machines en arbeiders in de auto-industrie :P
#15
Loupe
@14:
Dat bedoel ik, op de plekken waar ze zo’n CTL-fabriek hebben kunnen ze slechts een deel van de eigen vloeibare-brandstof-markt van CTL-vloeistoffen voorzien.
Steenkool verbranden voor het opwekken van elektriciteit en daar vervolgens elektromotoren op laten draaien is een stuk efficienter, overigens.
CTL/GTL werkt prima, maar zal vanwege de inefficientie en kosten niet zodanig opgeschaald worden zodat Jan Modaal over een tijdje CTL-brandstof tankt.
#16
JSk
@15: Als jij in “most” “slechts een deel” leest, tsja. Beetje flauw hoor.
Anyway, naast Zuid-Afrika is China ook zo’n land met veel relatief makkelijk winbare kolen. En de snelst groeiende automarkt ter wereld natuurlijk.
#17
Loupe
Oh en @’politiek spreekt nog nergens openlijk over de gevolgen’
Nederland heeft nieuwe energie nodig. Er is een aanzienlijk risico dat de fossiele energiebronnen niet kunnen voorzien in de verwachte stijgende wereldwijde vraag naar betaalbare energie. Dit leidt tot prijsstijgingen, recessies, armoede, sociale onrust, geopolitieke spanningen en in het uiterste geval tot oorlog. Daarnaast leidt het huidige beleid tot een versterkte klimaatverandering met grote ecologische en economische schade tot gevolg.
Reacties (17)
Een paar weken terug speelde dit ook al in Groot-Brittannië, ook een geheim overheidsdocument.
Hoe lang is het feestje nog te rekken? En wat daarna?
Gelukkig maar dat overheden de fossiele brandstoffen voldoende subsidiëren, dan kunnen we nog even voordelig voortgaan en hoeven we niet over te stappen op die vervelende windenergie die draait op eehhhh…. subsidies.
@2: ach, geen zorgen. Arme mensen creperen het eerst.
Ach met de voortschrijdende techniek en de toenemende toegang tot Arctisch en Antarctisch gebied kunnen we straks toch nog wel een tijdje door?
Als we indertijd in het stoom/steenkool-tijdperk waren blijven hangen was iedereen allang vergiftigd.
De olieindustrie gaat rond 2025 echt geen bordje ‘sorry, uitverkocht’ ophangen. Het zal wel wat oorlogen en opstanden kosten maar er zullen nieuwe markten ontstaan omdat er vraag naar energie zal zijn. </optimistische modus>
Er zijn twee mogelijkheden:
Of dit is geen enkel probleem, want alle voorspellingen wat betreft klimaat verandering gaan uit van onbeperkte CO2 uitstoot. CO2 uitstoot is gewoon het gevolgen van verbranden van fossiele zooi, en onbeperkte groei van CO2 uitstoot betekend dat er nog genoeg in de grond zit.
Of dit is een heel groot probleem want het einde van makkelijke fossiele brandstoffen betekend het einde van werk dat gedaan wordt door machines. Dan is de onbeperkte groei van CO2 geen kwestie meer.
Take you pick, het kan niet allebei.
Mwoa, die CO2 kunnen we later alsnog uit miljoenen hectare bos krijgen als je echt wil.
Steenkool, aardgas, bomen.. genoeg brandbaar spul nog. Het past alleen zo lastig in een verbrandingsmotor.
@9: Niet echt. Al tijdens WO II experimenteerde men met het maken van vloeibare brandstof uit kolen (Fischer-Troft process). En LPG auto’s rijden al sinds de jaren ’80.
Loupe
Ooit van Fischer–Tropsch gehoord? Van alles kan je diesel maken. Jezus, je kan zelfs benzine maken van dode kalkoenen.
@10,11:
CTL/Fischer-Tropsch is al een oude technologie, kost alleen veel steenkool/gas, energie en water om via deze weg vloeibare brandstoffen te maken. Daarom is het in de praktijk nooit zo’n succes. In Zuid-Afrika en China zijn er wel op kleine/experimentele schaal mee bezig.
CTL is prima al je op beperkte schaal tegen relatief hoge kosten vloeibare brandstoffen wil maken. Maar ik verwacht niet dat ik ooit benzine/diesel zal tanken die via CTL is gemaakt.
En natuurlijk kun je motoren op steenkool (stoomlocomotief) en aardgas (LPG) laten draaien. Is wel veel werk om de miljarden benzine/diesel-verbrandingsmotoren te vervangen of aan te passen.
Stoomlocomotieven 2.0 gaan natuurlijk extreem heersen. Mijn kinderen zullen er ook heel blij mee zijn, gezien hun speelgoedvoorkeur
CTL/Fischer-Tropsch is al een oude technologie, kost alleen veel steenkool/gas, energie en water om via deze weg vloeibare brandstoffen te maken. Daarom is het in de praktijk nooit zo’n succes. In Zuid-Afrika en China zijn er wel op kleine/experimentele schaal mee bezig.
Eum…
The largest scale implementation of F-T technology are in a series of plants operated by Sasol in South Africa, a country with large coal reserves but lacking in oil. Sasol uses coal and now natural gas as feedstocks and produces a variety of synthetic petroleum products, including most of the country’s diesel fuel.[12]
Gewoon van de wiki uiteraard.
Is wel veel werk om de miljarden benzine/diesel-verbrandingsmotoren te vervangen of aan te passen.
Gelukkig zijn er veel werkeloze machines en arbeiders in de auto-industrie :P
@14:
Dat bedoel ik, op de plekken waar ze zo’n CTL-fabriek hebben kunnen ze slechts een deel van de eigen vloeibare-brandstof-markt van CTL-vloeistoffen voorzien.
Steenkool verbranden voor het opwekken van elektriciteit en daar vervolgens elektromotoren op laten draaien is een stuk efficienter, overigens.
CTL/GTL werkt prima, maar zal vanwege de inefficientie en kosten niet zodanig opgeschaald worden zodat Jan Modaal over een tijdje CTL-brandstof tankt.
@15: Als jij in “most” “slechts een deel” leest, tsja. Beetje flauw hoor.
Anyway, naast Zuid-Afrika is China ook zo’n land met veel relatief makkelijk winbare kolen. En de snelst groeiende automarkt ter wereld natuurlijk.
Oh en @’politiek spreekt nog nergens openlijk over de gevolgen’
Nederland krijgt nieuwe energie
Nederland heeft nieuwe energie nodig. Er is een aanzienlijk risico dat de fossiele energiebronnen niet kunnen voorzien in de verwachte stijgende wereldwijde vraag naar betaalbare energie. Dit leidt tot prijsstijgingen, recessies, armoede, sociale onrust, geopolitieke spanningen en in het uiterste geval tot oorlog. Daarnaast leidt het huidige beleid tot een versterkte klimaatverandering met grote ecologische en economische schade tot gevolg.