Geflits en geknipper

Waarin de auteur zich ergert aan flitsende internetadvertenties.

Lang geleden volgde ik een cursus in de computertaal COBOL, een taal die in vakkringen nu doorgaans ‘oude meuk’ wordt genoemd. Een van de commando’s in die taal was het woord Marquee. Daarmee konden wij vrij makkelijk bewegende en knipperende dingen op het scherm krijgen en dat vonden wij in het begin wel leuk. Onze docent, met de toepasselijke naam Co, adviseerde echter om dit commando niet te gebruiken, want al het geflits en geknipper leidt te zeer af. Gelijk had hij.

Ik weet niet wat Co nu doet, maar aangezien hij toen ook al wat ouder was, zal hij niet meer als docent actief zijn. Zijn adviezen worden in ieder geval niet meer opgevolgd, want op internet wemelt het tegenwoordig van flitsende en knipperende reclame.

Vroeger was reclame iets voor de televisie. Daar zijn de speelfilms op de commerciële netten immers al veel langer dan op de publieke omroep door de vele reclame-onderbrekingen. Maar tegenwoordig komt ook op internet steeds meer reclame. De grote matchmaker is daarbij vooral Google AdSense. Daarmee kan iedereen reclame op zijn website plaatsen en daar eventueel ook nog een heel klein beetje geld mee verdienen.

Een groot voordeel van reclame op internet is dat het daar veel meer mogelijk is om gericht te adverteren en zo de doelgroepen voor een bepaald product veel beter en dus doeltreffender te bereiken en daardoor minder te vervelen . Dat is eigenlijk ook geen slechte zaak. Reclame is toch altijd het meest irritant als het voor een groep is bedoeld waar je zelf niet bij hoort en dat hoeft dan gelukkig niet meer zo vaak. Wie daarentegen wel bij de doelgroep hoort, stelt een beetje relevante reclame vaak zelfs op prijs. Reclame heeft immers ook de functie om mensen te informeren over wat voor hun interessant is. Dat zou dan net zulke reclame zijn die nu ook al vaak in vakbladen te vinden is en waar zelfs in de inhoudsopgave een lijst met alle adverteerders is opgenomen, zodat de lezer hun informatieve advertenties ook makkelijk terug kan vinden.

Alleen jammer dat daar niets van terechtkomt. Dezelfde huis-, tuin- en keukenreclames die wij al van de televisie kennen, overspoelt inmiddels ook het internet, met een nogal tegenvallende doelgerichtheid. Bovendien maken de adverteerders nu dus ook steeds meer gebruik van bewegende en knipperende beelden wat alles nog extra irritant maakt. Er schijnt een oorlog te woeden tussen de bezoekers van de websites enerzijds die proberen verder niet op de reclame te letten en de adverteerders die dit vooralsnog met veel succes juist onmogelijk willen maken anderzijds. Straks zal alleen nog maar geflits en geknipper overblijven. En dan?

Dan wordt het uiteindelijk misschien weer wat rustiger, want dan wordt internet eigenlijk tot niets anders dan een wat omslachtige imitatie van het geflits en geknipper dat wij al heel lang kennen, dan wordt internet tot een imitatie van het aloude kampvuur. Er zal alleen een wezenlijk verschil blijven bestaan, waardoor wat wij zullen krijgen toch inferieur zal blijven aan wat wij al hadden: de warmte ontbreekt.

Reacties (18)

#1 Dr Banner

hangt er heel erg vanaf op wat voor sites op het internet je bezig bent.

  • Volgende discussie
#2 boog

Kampvuur? Eenhoorns!

Golden Unicorn Pictures, Images and Photos

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Bolke de big

Vooral die alu-hoedjes sites zijn verschrikkelijk :D

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Iemand anders

Een groot voordeel van reclame op internet is dat het daar veel meer mogelijk is om gericht te adverteren en zo de doelgroepen voor een bepaald product veel beter en dus doeltreffender te bereiken… wie daarentegen wel bij de doelgroep hoort, stelt een beetje relevante reclame vaak zelfs op prijs

Curieuze, maar alledaagse redenatie. Persoonlijk lijkt me dit helemaal geen goede zaak, en dan – jawel – met name voor de adverteerders. Targeted advertising heeft een groot nadeel, te weten de zogeheten ‘search bubble’ of ‘filter bubble’. Deze term duidt op het opgesloten zitten in, wat je zou kunnen noemen, je eigen wereldje. je ziet alleen dat waarvan je al weet dat je het aangenaam vindt, waarvan je weet (en anderen weten) dat je het zou willen hebben.
Zelf heb ik er een hekelijk aan, niet alleen om bovenstaand, maar ook en vooral omdat iemand anders zich aanmeet beter te weten wie ik ben dan ikzelf. En ik heb een gloeiende hekel aan ongevraagd achtervolgd worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Iemand anders

Triple plus voor de pica-post van Boog trouwens :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Anoniem

Reclame heeft immers ook de functie om mensen te informeren over wat voor hun interessant is.
Dit is mij echt nog nooit gebeurd, heb je hier ook een bron voor?

Reclames zijn er om aan de consument duidelijk te maken wat het A-merk is, zodat als zij in de supermarkt zijn en een A-merk willen aanschaffen zij weten welk merk dit is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6.1 Bismarck - Reactie op #6

Er zijn in ieder geval op zeker middelen die die functie beter kunnen vervullen dan reclame, al was het maar omdat reclame per definitie subjectief is en dus bijna onherroepelijk valse informatie bevat.

#7 Baron E

op internet wemelt het tegenwoordig van flitsende en knipperende reclame
tegenwoordig = de laatste 15 jaar?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7.1 Kalief - Reactie op #7

de adverteerders nu dus ook steeds meer gebruik van bewegende en knipperende beelden

Auteur heeft de laatste 15 jaar in een grot geleefd.

Hoe is het overigens met de berenstand?

#8 Krekel

Oh! Gebruik deze als illustratie:

http://media.tumblr.com/tumblr_lgt1d8i1se1qafrh6.gif

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 NietJeZus

Reclame op internet, daar heb ik helemaal geen last van: Lang leve AdBlock Plus en Ghostery!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Arduenn

Ach, die goede oude tijd van de html-tag ‘blink’…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Tom

Wellicht ben ik als softwareontwikkelaar niet helemaal representatief voor de populatie internetters, maar mbv Adblock is toch echt 90% van de troep van je scherm te blocken. Gebruik je daar dan nog DoNotTrackPlus en Ghostery bij dan is er nog maar bijzonder weinig waar je last van hebt.
Alle drie gratis, binnen 5 minuten te installeren en dus bijzonder effectief.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11.1 boog - Reactie op #11

Voor zolang het duurt, dan. Ik merkte laatst dat fok.nl (bij de kapper uiteraard, *kuch*) mijn gebruik van adblock detecteerde, en me fijntjes voorhield dat hun site door advertenties werd betaald, en of ik dus óf mijn adblock wou uitzetten, óf een betaald abbonnement wou nemen.

#11.2 Tom - Reactie op #11.1

en dus kom ik ook niet meer op fok.nl. Fok heeft sowieso het prototype debiel onvriendelijk gedrag ingevoerd tijdens de nieuwe cookie regeling; doordat ik iedere keer die enorme braak cookie waarschuwing in m’n gezicht krijg die je MOET accepteren (nee knop is er niet), voordat ik m’n nieuws mag kijken, waar ik dus voor weiger te tekenen blijf ik er ook lekker weg.

Sinds ik m’n hosts file zo heb ingesteld dat ik niet meer naar nu.nl, fok.nl geenstijl.nl, frontaalnaakt.nl etc etc mag is ’t ook een stuk rustiger. Eigenlijk wel lekker zo.

#12 Key

+1 @012

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Let

Mijn combootje voor het flikkervrij surfen: NoScript, DoNotTrack+, BetterPrivacy en BrowserProtect. Reclamebanners? Ja leuk! Waar?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 jeanclaude

Op internet kijk ik nooit naar reclame.
Tv programma´s met reclame bekijken we nooit.
Verder kan ik een ouderwetse video recorder aanbevelen, als je de opname gaat bekijken spoel je de reclame zo weg.
De voorlichtende werking van reclame is natuurlijk een lachertje, kijk maar eens naar de auto reclames, alleen image building.
Kan ook moeilijk anders, technisch zijn er nauwelijks nog verschillen tussen auto´s, en de verschillen die er zijn snappen zelfs de verkopers niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie