1. 1

    Ja, dat waren nog eens tijden… De strippenkaart.

    Laatst werd ik gecontroleerd in een tram alwaar ik had ingecheckt met de nieuwerwetse ov-chipknip. Maar de machine van de conducteur deed het niet.
    Wie had er nu gelijk?
    Ik wist zeker dat ik was ingecheckt. De conducteur wist zeker dat zijn apparaat het niet fout kon hebben. Kom daar maar eens uit. Gelukkig deed het apparaat het bij andere reizigers ook niet goed.
    In Utrecht stapte ik (onwetend) over van een lokale bus op een regionale bus. Mocht ik weer opnieuw het opstarttarief betalen.
    En zo kan ik nog heel wat voorbeelden geven van die bizarre nieuwe kaart. Studenten kunnen zelfs beboet worden als ze overduidelijk recht hebben op de kaart, maar toch niet zijn ingecheckt. Wat is dat voor waanzin? En waarom moeten uurkaartjes steeds in- een uitgecheckt worden, want anders worden ze ongeldig: een uurkaartje is toch gewoon een uur geldig?!
    Dit alles is vooral bedoeld om reizigersstromen te tellen.

    Ik noem de ov-chipknip legale oplichting. Het idee is niet verkeerd, de uitvoering meer dan waardeloos. En naar mijn idee opzettelijk kwaardaardig.

  2. 3

    “En waarom moeten uurkaartjes steeds in- een uitgecheckt worden,”
    Oeps, dan heb ik dus al regelmatig zwart gereden (ik kan meestal ook nog strippen). Mag zo’n chauffeur er dan wel ’s bijzeggen als je zo’n uurkaartje koopt.

  3. 6

    Marijn denk ik heeft gelijk, alleen moeten ze nog wel eens wat aan de kinderziektes doen. En regeltjes zoals op andere vervoersmaatschappijen dan NS niet bruikbaar, op een tussenstation mag je niet langer dan een uur verkeren, en nog een paar dingetjes. Zelf heb ik nog geen OV-chipkaart, maar toen ik een conductrice vroeg om info over de kaart kwamen er spontaan tien mensen om heen staan met klachten (en niet om het klagen, maar toch wel dingetjes die echt niet leuk zijn).

  4. 7

    Dat de OV-chipkaart een verbetering is tov de strippenkaart zegt ook meer over de verschrikkelheid van de strippenkaart dan over hoe fantastisch de OV-chipkaart is. Hoewel ik zelf maar een paar kleine probleempjes met het ding heb gehad. Het grote voordeel is dat je met de pas met automatisch opladen altijd met het OV kan.

  5. 8

    Kinderziektes?!?!?!
    De ov chipknip bestaat sinds oktober 2007. Dat is nagenoeg 3 jaar. En nog steeds moeten studenten zelf betalen voor hun vervoer, omdat hun kaart niet werkt. Nog steeds gaan toeristen de boot in, omdat ze niet kunnen overstappen (want niet uitgecheckt). Nog steeds werken poortjes niet (ikzelf maar ook ouderen moeten regelmatig een halte teruglopen, omdat de deuren alweer dicht gaan voordat een ander poortje is bereikt). Nog steeds vergeten tienduizenden per dag (dit is alleen in de grote steden, de rest van het land moet nog volgen) uit te checken.. (kosten: 4 euro! dat is echt veel geld hoor: argumentatie voor dat bedrag ontbreekt in een grote stad als Amsterdam volledig, want een rit van 4 euro binnen een uur is niet te maken)

    Wat is er mis met de strippenkaart? BIj alle ov-vervoerders geldig (behalve treinen, dan). Overzichtelijk, want gelijk te zien hoeveel tegoed je nog hebt. Een strippenkaart gaat ook niet kapot, zoals de ov-chipknip (u mag dan een nieuwe kopen, kosten: 7 euro). Je weet vooraf precies wat je betaalt (tot aan de zonegrens zoveel, daarna zoveel). Bij de chipknip heb ik vaak verschillende bedragen voor exact dezelfde route.

    Daar komt bij: in Utrecht zie je ook bij instappen wat je tegoed is (in Amsterdam moet je er naar gissen, en is het alleen bij uitstappen te zien, als je vooral oplet wat de kosten van je rit waren), en in Delft kun je in je bus opladen (dus hoeven trouwe reizigers niet verplicht een uurkaartje te kopen, elders moet dat wel). In alle steden klinkt het incheck-piepje anders (wat lastig is voor slechthorenden zoals ik). Het is dus inconsequent.

    Hoezo Martijn is de ov-chipkaart beter dan de strippenkaart. Wie – behalve jij – beweert dat eigenlijk? Onderbouw dat eens. En ga eens in op alle bezwaren. Leg eens uit wat er tegen de strippenkaart was. En oh ja, zones bestaan ook bij de ov-chipknip (maandkaarten, bijv.) dus dat argument telt alvast niet.

  6. 9

    Jemig, Obscura, bestaat dat ding al zo lang weer. Ik dacht dat ze twee jaar geleden in Rotterdam begonnen (ik kwam er achter toen ik naar de Kralingse Plas moest, en bij de metro rare paaltjes tegenkwam, en maar ben gaan lopen). Dan heb je verdorie wel gelijk, dan moet er actie ondernomen zijn, geanalyseerd, ge-evalueerd, enz. Waarom is dat niet gebeurd? Ik dacht dat Rotterdam de test case was en daarna afgezien van kleine dingetjes de nodige aanpassingen waren uitgevoerd.

  7. 10

    Onderbouw dat eens.

    – Zoals aangegeven: het grote voordeel is dat je altijd met het OV kan. Nooit meer strippenkaarten kopen of een pinautomaat zoeken (chauffeurs doen vaak moeilijk over wisselgeld voor €50,-)
    – Bliep, de trein of metro in, ipv in de rij staan bij de kaartjesautomaat of gefrunnik met de strippenkaart bij de stempelautomaat.
    – Nooit meer gepuzzel hoeveel zones de reis nu is.
    – Eerlijker tarieven

    Nadelen:
    – Voor 9:00 met kortingskaart reizen is volle mep betalen, maar dat is geen probleem zolang je ook nog kaartjes kan kopen, zodat je de constructie van ‘eerste station na 9:00’ kan toepassen.
    – Overstappen naar andere vervoerder is opnieuw instaptarief betalen.
    – Grootste probleem: Privacygevoeligheid.

    Omdat ik een typische luie Nederlander ben die gemak zwaarder laat wegen dat privacy zijn de voordelen voor mij groter dan de nadelen.

  8. 11

    Nog even de andere punten nemen:

    Overzichtelijk, want gelijk te zien hoeveel tegoed je nog hebt.

    Automatisch opladen! Hét toverwoord en de hoofdreden dat de OV-chipkaart een verbetering is.

    Bij de chipknip heb ik vaak verschillende bedragen voor exact dezelfde route.

    Zou niet zo moeten zijn. Kan je volgens mij ook niet hard maken. Zelf ook nooit gemerkt. Ja, 1 cent verschil op de heen- en terugweg.

    In alle steden klinkt het incheck-piepje anders

    Nooit gemerkt. Bovendien: de display licht ook op.

  9. 12

    @11
    Automatisch opladen is nu juist een onderbouwing van het feit dat je geen enkel overzicht meer hebt van je kosten. Dan bliep je je geld weg, zonder enig afschrift of overzicht. Bovendien wil ik anoniem reizen, aangezien ik de overheid steeds minder begin te vertrouwen en ik geen behoefte er aan heb gevolgd te worden. Vanzelfsprekend is automatisch opladen niet mogelijk bij geanonimiseerde kaarten.

    Doordat niet iedereen automatisch oplaad (denk ook aan touristen) heb je nog steeds buschauffeurs die wisselgeld moeten geven voor te dure uurkaartjes, als je weer eens voor de situatie staat dat je kaart niet voldoende is opgeladen (je mag wel onder je grens komen zonder overstap, maar als je overstapt en je hebt te weinig wordt je geweigerd en moet je weer opnieuw een opstaptarief betalen. ergo: alles wat je maar kunt bedenken wordt uitgelegd in het nadeel van de ‘klant’).

    Je gaat volledig voorbij aan mijn opmerkingen over uurtarief (je moet voor 2,60 euro enorme afstanden afleggen, terwijl het gros van CS naar Leidseplein moet, of iets vergelijkbaars), laat staan over de boete (nogmaals: 4 euro in Amsterdam, dat valt niet eens binnen een uur te bereizen met het GVB). In een stad als Berlijn kun je ook een Kurzstrecke kopen: maximaal 5 haltes. Dit is aanzienlijk goedkoper dan een gewoon enkeltje, dat een uur geldig is zonder in of uitchecken (ook zo’n punt waar je niet op ingaat: waarom is een uurkaartje niet gewoon een uur geldig, zoals overal in de wereld, maar ben je verplicht om uit te checken? waarom moeten studenten overal in en uitchecken, als ze gewoon een jaarkaart hebben?) Ook ga je niet in op de meerkosten van een kapotte chipknip, of het feit dat veel studenten nu nog steeds op eigen kosten moeten reizen omdat hun kaart niet werkt.

    Je gaat alleen uit van je eigen situatie en vindt het kennelijk voor de rest pech hebben. Sommige mensen (toeristen, mensen die anoniem wensen te reizen) worden ernstig benadeeld met dit nieuwe systeem, en je argumenten tegen de strippenkaart snijden nauwelijks hout: de chauffeurs kenden de zones (dus geen gepuzzel, extreme uitzonderingen wellicht daargelaten), losse kaartjes bestaan nog steeds, zones trouwens ook (bij abonnementen, die uiteraard ook niet anoniem meer kunnen), overstappen kon altijd al (behalve op trein, maar geen problemen met niet-uitgecheckte overstappers) en de wachtrijen zijn eigenlijk hetzelfde (bliepen of stempelen, daar zit nauwelijks verschil tussen).

    Wat vind je dan van het feit dat je dubbele tarieven moet betalen? Of van dit nieuwtje:
    http://www.at5.nl/artikelen/48848/amsterdam-nog-niet-gelukkig-met-ov-chip/ Is het niet zo dat als je een systeem maakt dat je dan zaken op elkaar moet afstemmen? En wat vind je ervan dat ik vorige maand in Limburg niet kon betalen met chipknip, maar ook geen strippenkaart en kleingeld meer had, en dus een bus miste op weg naar een afspraak? Waar is de regie, het overzicht, de goede planning en vooral: de klantvriendelijkheid?

    Het enige argument dat overeind blijft is dat het eerlijker is: je betaalt voor wat je reist. Maar zelfs dat argument is nauwelijks valide, aangezien bussen enorme omwegen maken waar ik als klant helemaal niet op zit te wachten maar die ik wel betaal. Daarover waren wij het al eerder eens, geloof ik.

    PS De verschillende bedragen betreft inderdaad 2 of 3 cent per rit. Toch roept dat de vraag op wat nu het echte tarief is. Want de bus rijdt toch echt exact dezelfde route.

  10. 13

    @11: er zijn vele verhalen over de kromme tarieven, ik denk dat jij moet hardmaken dat die niet kloppen.

    Automatisch opladen vind ik dan wel weer handig, scheelt weer langs zo’n oplaadpunt.

    Bovendien is die 4 euro boete voor uitchecken veel te veel, dat kun je echt niet onderbouwen.

  11. 14

    Dan bliep je je geld weg, zonder enig afschrift of overzicht.

    Niet waar, kan je zien via de OV-chipkaartwebsite of gewoon via internetbankieren.

    als je weer eens voor de situatie staat dat je kaart niet voldoende is opgeladen

    Dat is precies dezelfde situatie als dat je niet genoeg strippen meer had op je strippenkaart. Dan moest je ook een duur kaartje kopen. Alleen zijn er veel meer oplaadpunten voor de OV-chipkaart dan verkooppunten van strippenkaarten.

    Ook ga je niet in op de meerkosten van een kapotte chipknip

    Gebeurt sporadisch. Strippenkaart ging ook wel eens per ongeluk mee in de was of werd weggegooid met oude bonnetjes.

    de chauffeurs kenden de zones

    Heb je niks aan met de metro.

    en de wachtrijen zijn eigenlijk hetzelfde

    Niet waar, gaat duidelijk sneller, zeker bij de trein.

    En wat vind je ervan dat ik vorige maand in Limburg niet kon betalen met chipknip, maar ook geen strippenkaart en kleingeld meer had, en dus een bus miste op weg naar een afspraak?

    Dat is dus precies de irritante situatie die voorkwam voor de OV-chipkaart.

    De verschillende bedragen betreft inderdaad 2 of 3 cent per rit. Toch roept dat de vraag op wat nu het echte tarief is. Want de bus rijdt toch echt exact dezelfde route.

    De haltes liggen de ene en de andere kant op vaak niet helemaal gelijk. Dat zou net die paar cent kunnen zijn.

    @13:

    Bovendien is die 4 euro boete voor uitchecken veel te veel, dat kun je echt niet onderbouwen.

    Die 4 euro is geen boete, het is een borg die je betaalt zodat je in ieder geval een redelijk saldo op je pas hebt staan. Als je een keer vergeet uit te checken kan je meestal je geld terugkrijgen.

  12. 15

    @14: nee dat is lekker gemakkelijk, 4 euro terugvragen voor iets dat ik niet heb gebruikt!

    http://webwereld.nl/de-vijf/64510/5–nee-25-problemen-met-ov-chipsysteem.html

    2. Overstappen? Dat gaat zomaar niet!

    Wie bij een vervoersbedrijf (niet de NS) overstapt binnen 35 minuten hoeft niet opnieuw het opstapgeld van €0,75 te betalen, maar betaalt per kilometer. Dit systeem is niet intelligent en dat wreekt zich, wederom, richting de reiziger. Wie bijvoorbeeld Veolia gebruikt in de gemeente Ede om naar het station te gaan waar direct de trein naar de regio Den Haag wordt genomen, zal daar toch opnieuw het opstapgeld moeten betalen.

    Ook rekenen de vervoersbedrijven opstapgeld aan klanten, die van de trein afkomstig zijn. Diverse voorlichters wijzen erop dat dit normaal is, omdat voor de strippenkaart ook een extra strip wordt gerekend. Daarbij gaan ze voorbij aan het feit dat de strippenkaart op diverse lijnen van de trein ook een geldig vervoersmiddel is.

    13. Alleen volhouders krijgen geld terug

    Al dat teveel betaalde geld is wel terug te krijgen, maar dat is werk voor de stugge volhouder. De klant kan niet eventjes langs een servicebalie om de fout te herstellen, maar moet een formulier invullen. Daarbij gaan sommige vervoersbedrijven zover om een kopie bankafschrift te vragen.

    Daarna begint het grote wachten, want bijvoorbeeld bij het GVB is een achterstand ontstaan door het aantal claims. Ook de RET worstelt daarmee en sprak recentelijk met kunstenaars in de hoop mensen het uitchecken goed tussen de oren te krijgen.

    17. Prijzen zijn lastig te controleren

    Lezers melden dat het kan gebeuren dat de heenreis tussen twee haltes met tram of bus een andere prijs heeft dan de terugweg. Er zijn geen heldere lijsten met de prijs van een rit. Een verzoek om routetabellen bij enkele vervoersbedrijven wordt geweigerd, zodat ook niet te bepalen is hoeveel de reis nu precies kost. Dat wordt allemaal dynamisch..

    25. De OV-chipkaart is niet simpel

    Er is een grote hoeveelheid regeltjes, tarieven, randvoorwaarden en zaken om niet te vergeten. De belofte om reizen simpel te maken, wordt niet waargemaakt. Zoals een voorlichter van de RET ooit vertelde: “Hoe moeilijk kan het zijn? Ik zit altijd in de tram of bus met de kaart in de hand, zodat ik niet vergeet om uit te checken.”

  13. 16

    nee dat is lekker gemakkelijk, 4 euro terugvragen voor iets dat ik niet heb gebruikt!

    Tsja, als je vergat te stempelen met de strippenkaart kreeg je ook een boete, zelfs als je hem wel gewoon bij je had.

    Overstappen? Dat gaat zomaar niet!

    Dit gedeelte klopt. Aan de andere kant heb je nu niet meer het probleem dat je uitstaphalte net één halte voorbij een zonegrens is. You win some, you lose some.

    Het grote probleem dat opgelost moet worden is dat je meer betaalt als de afstand langer is, ook als dat komt door omrijden. Vooral met bussen een probleem. Ik vind dat er moet worden afgerekend op de kortste afstand tussen in- en uitstaphalte. Moet technisch haalbaar zijn.

    Prijzen zijn lastig te controleren

    Op 9292ov.nl komen ze er meteen uitrollen (en ze kloppen ook.)