Geen sjoege, geen tjoeke

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Het is definitief. Omdat de vakbonden en het bestuur van Prorail ruzie blijven houden over een loonsverhoging van 2 procent, zijn we vrijdag sein- en wisselloos. Dus rijdt er geen trein. Geen enkele.

Jammer dat het duperen van een paar miljoen reizigers niet zo hoog op de agenda van de vakbonden staat. Hoewel, FNV-bestuurder T. Nijenhuis geeft wel een hele vreemde reden om op vrijdag te staken:

Treinreizigers kunnen het beste een vrije dag nemen of, als het mogelijk is, een taxi of de bus pakken, stelt Nijenhuis voor. ,,We hebben juist voor een vrijdag gekozen omdat veel mensen dan een vrije dag kunnen nemen of al hebben.”

Wel eens van zaterdag en zondag gehoord?

Reacties (43)

#1 Anguilla

Dan moet het FNV-kader een vrije dag opofferen danwel onregelmatigheidstoeslagen uitkeren. Offers moeten wel binnen het redelijke blijven.

  • Volgende discussie
#2 Carlos

Ja zeg! Je voert actie of je voert geen actie!

Doel van een staking is MAXIMALE schade aan de economie toebrengen zodat ze je in Den Haag snel serieus nemen. Niks vantevoren aankondingen maar gewoon onverwachts op de drukste dag van de week,
hoe publieksonvriendelijker hoe beter…

Met deze slappe halfslachtige houding bereikt de FNV niets, dan moeten ze gewoon maar doorwerken en niet zeiken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 MixMasterMike

Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe de men hier de directie van Prorail mee raakt, of zouden ze dan meer in de file staan vrijdag?
Persoonlijk vind ik het dus wel een kutstreek van prorail (of NS of andere instantie die wel een staakt in het OV) Ik heb me serieus voorgenomen om geen auto te kopen en alles met trein en vouwfiets te doen (woon bij rdam CS) maar nou moet ik dus vrijdag een auto gaan huren om bij m’n opdrachtgever te komen. (ongeacht wat de FNV ook zegt gaat het leven vrijdag namelijk wel gewoon door)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Carlos (uw stakingsadviseur)

Ein kleine kanttekening:
Als student sprong ik in ’93 met nog enkele duizenden studenten op de rails voor Utrecht CS. Onverwachts en zeer publieksonvriendelijk.

We werden verguisd door de media, een NOS-camera had een blinde man weten te spotten die uit een gestrandde trein door omstanders over de rails moest worden geholpen: ultra-zielig…. (“wat een kutstudenten zeg!!”)
De studentenbeweging had in één klap al haar krediet bij de bevolking verloren.

Maar NS-medewerkers zijn geen studenten en hebben van nature veel meer krediet bij de bevolking, dus die kunnen zo’n harde aanpak best riskeren.

Probeer het nu maar jongens, met dit soort slapbakken vrijdagmiddag ADV-stakingen daar schiet echt werkelijk niemand iets mee op!

(ja behalve dan dat je MixMasterMike op kosten jaagt! stelletje hufters!)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Carlos (uw stakingsadviseur)

-ik begin lichtelijk schizofreen te reaguren, excuus daarvoor-

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Spuyt 12

Carlos! Ik wist niet dat gij zo’n recalcitrant mannetje was!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 caprio

De Nederlandse vakbond en socialisten hebben sowieso geen idee waarvoor ze in loondienst van hun leden zijn. De vakbonden waren voor Europa omdat je dattoch niet kon tegenhouden. Misschien had Lenin wel gelijk om de revisionisten zo te haten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 MixMasterMike

@ carlos: als het me om de kosten ging zou ik sowieso niet met de trein gaan…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 MixMasterMike

Overigens wat u in 93 op Utrecht Cs deed wordt de laatste tijd ook nog wel gedaan door recalcitrante betonblokken, bomen, stalen staven en dergelijke.
En dat wordt inderdaad ook niet door het publiek gewaardeerd! stelletje hufters!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Carlos (uw stakingsadviseur)

Nou wij gingen niet ad random het spoor op, laat staan vanaf viaducten en we hebben niks gesloopd. Wie zelf geen treinen, brandweerauto’s of autobussen heeft moet op een andere manier actievoeren.

(de studentikoze variant van de slappe ADV-FNV vrijdagmiddag staking is het “stopppen met studeren”, ja dat heeft impact…)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 m

@ Mixmaster: om nog maar te zwijgen over die recalcitrante herfstbladeren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 MixMasterMike

@m: volgens mijn bronnen zijn het islamitische zelfmoordherfstbladeren, dus das weer iets gans anders.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 MixMasterMike

vandaar ook dat bruine kleurtje…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Jan des Bouvrie (slaat helemaal door)

Het is me met de stakingen de afgelopen tijd meer dan duidelijk geworden. Eerst alle gemeenteambtenaren staken, inclusief GVB, omdat de ziekebroeders die de helft van de dag op hun luie reet in het zonnetje zitten te wachten op een 112 telefoontje het vertikken voortaan tot hun 60e door te werken en zodoende nog maar 5 jaar eerder dan de rest van de bevolking te stoppen met werken. Daarna de politie agenten die vonden dat ze in deze economisch krappe tijden wel een flinke loonsverhoging verdienen en nu weer die lui van pro-rail die een conflictje met hun bazen over de ruggen van de rest van Nederland uitvechten. Het begint hier verdomme steeds meer op Frankrijk te lijken: wil je meer geld/vrije tijd? hup vrachtwagentje op de snelweg en het is binnen. Hindert niet dat het sociale systeem op den duur niet meer houdbaar is. Gewoon nu zakken vullen en straks de jonge generatie de rekening presenteren. Want oh, oh, oh wat hebben we het toch slecht met zijn allen hier in Nederland.

Wat we nodig hebben hier in Nederland is het Nederlandse equivalent van Margareth Thatcher. Die wist wel raad met dit soort stakend socialistisch, werkschuw, ‘oei mijn teennagel is ingegroeid, waar blijft mijn WAO uitkering’ tuig. Geen wonder dat Groot-Britannie zo’n beetje het enige land in de Unie is met nog een beetje fatsoenlijke werkgelegenheid en economische groei. Daar plukt ome-Blair mooi de vruchten van.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Jan des Bouvrie (slaat helemaal door)

He waarom komt mijn reactie er niet op? Zit er een socialisten filter op of zo?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Anguilla

@Carlos
‘hoe publieksonvriendelijker hoe beter…’
Daar heeft NS geen staking voor nodig

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Jacobine

‘gesloopd’

dronken?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Anguilla

Aksie, aksie

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Bismarck

Volgens mij is een staking het meest effectief als het de tegenpartij in de onderhandelingen treft. Voor studenten is het dus zinloos om het spoor te bezetten (de NS is niet de onderhandelingspartner), terwijl de arbeiders de directie van prorail wel treffen als ze hard staken (minder inkomsten en meer schadeclaims leiden onvermijdelijk tot minder bonussen voor de directie, in mijn naieve geest dan toch).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 De Consul

mensen moeten gewoon niet zeiken en doorwerken. Als het niet bevalt gaan ze maar weg. Is er ergens anders geen werk dan is dat des te meer reden om niet te zeiken en gewoon door te werken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Grobbo

Overigens geheel offtopic hoorde ik net een Marokkaanse meneer vertellen over het feit dat Marokkaanse jongeren steeds vaker hun huwelijk uitstellen omdat ze de ware Jacob of Jacobin nog niet hebben ontmoet.

Hij vergat een -e :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Jacobine

!! meteen het land uitzetten zo’n kerel…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Bismarck

@17 Werkgevers moeten niet zeiken maar goed loon betalen! Als dat niet bevalt moeten ze maar ergens anders werkgever worden. Als ze dat niet kunnen is dat deste meer reden niet te zeiken en goed loon te betalen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 Jan des Bouvrie

Net als Margareth Thatcher in de jaren tachtig moeten kabinet en werkgevers nu de ruggen recht houden. Anders worden we een soort tweede Frankrijk waar het land langzaam failliet gaat door een sociaal stelsel dat met de vergrijzing in rap tempo compleet onbetaalbaar wordt, maar niemand er wat aan durft te doen uit angst dat de bonden via trucks en tractoren de snelwegen weer dagenlang zullen blokkeren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Jan des Bouvrie

Wat dat betreft ben ik het eens met de Consul: niet zeiken, gewoon werken. Want oh, oh, oh wat hebben we het toch slecht met zijn allen hoor met een auto voor de deur, drie keer per jaar op vakantie en geld genoeg over om je helemaal dood te eten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 Bismarck

Jan: Ik geloof dat jij je in kringen bevindt waar het normaal is om een auto voor de deur the hebben en drie keer per jaar op vakantie te gaan.

Helaas zijn die krijgen niet representatief voor nederland. Er zijn genoeg mensen die moeite hebben om die auto te betalen (die wel nodig is, want het openbaar vervoer is te duur en je komt er niet mee op het werk) en die zelfs 1 laat staan 3 vakanties nauwelijks kunnen opbrengen.

Deze mensen staan nog leuke tijden te wachten met de invoering van het nieuwe zorgstelsel in januari, als ze ineens een stuk meer premie moeten betalen. Dan is het niet minder dan logisch dat ze alvast om hogere lonen gaan vragen zodat ze straks niet in financiele problemen komen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 De Consul

@23 Niets mis met om hoger loon vragen. Staken dat is wat mis is. Beetje op andere mensen afreageren dat de bonden niet goed kunnen onderhandelen. Zadel anderen maar weer op met je problemen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 roel

@JdB Er wordt idd (te) veel geklaagd in NL en waarschijnlijk is het goed om eens pas op de plaats te maken, maar dan zouden de bestuurders wel het goede voorbeeld moeten geven, want (@16) die bonus krijgen ze toch wel ondanks de schadeclaims…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 Grobbo

Wat ook nog eens meespeelt in deze staking – en de andere acties van oa ambtenaren – is dat dit kabinet werkgevers al jaren voorrang heeft gegeven op werknemers. Dat is niet zo erg, want waarschijnlijk wel goed voor de economie, maar werkgevers hebben het momenteel een beetje te hoog in de bol. Ze hebben momenteel het gevoel dat ze alles kunnen maken.

Bijna alle CAO’s worden op dit moment pas na zware onderhandelingen afgesloten.
Veel werkgevers presteren het om het afschaffen van kinderopvang, verlagen pensioen opbouw, minder vakantie en langere werkweken te verkopen als een verbetering van de arbeidsvoorwaarden. Vakbonden trappen daar dus terecht niet in, en werkgevers noemen vervolgens de bonden star. En de leden van de bonden, de mensen die uiteindelijk daadwerkelijk besluiten om te gaan staken al helemaal niet.

Soms maken werkgevers hun eigen CAO’s: FNV-bonden in actie tegen cao callcenters

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 Jan des Bouvrie (slaat helemaal door)

@Bismarck: natuurlijk heeft niet iedereen het even breed in Nederland. Maar de gemiddelde gemeenteambtenaar of politieagent die de laatste tijd aan het staken zijn verdient best behoorlijk.

Als je dan ook nog eens beweert dat het niet representatief voor Nederland is om een auto voor de deur te hebben, moet je eens in de spits langs de A1 lopen. Of we kunnen even naa de cijfers kijken (bron CBS):

“Op 1 januari 2000 stonden 5,6 miljoen auto’s op naam van een particuliere eigenaar”

http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen/algemeen/webmagazine/artikelen/archive/artikel.asp?jr=2000&id=0509a&dt=08-05-2000

Dat is dus ongeveer 1 auto op de 3 Nederlanders zonder dat je al die lease-bakken meerekend, want die staan niet op naam van een particuliere eigenaar. Als je dan bedenkt dat het gemiddelde huishouden in Nederland bestaat uit 2.3 personen (bron CBS: cijfers 2000), kun je dus concluderen dat gemiddeld de overgrote meerderheid van de Nederlandse huishouden over een auto beschikt.

Ik blijf dan ook bij mijn standpunt dat we met zijn allen niet zo moeten zeiken dat we het zo slecht hebben. Nederland is nog nooit zo welvarend geweest als nu.

Wanneer gaan we met zijn allen eens staken voor de mensen die het echt slecht hebben in Nederland: demente bejaarden in verpleeghuizen bijvoorbeeld. Of kinderen met stoornissen die meer dan een jaar op een wachtlijst staan voordat ze in een speciale school terecht kunnen? Maar daar hoor ik de RailPro mensen, politieagenten en gemeenteambtenaren nooit over!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 Grobbo

Dat was vorig jaar oktober, Museumplein als ik het me goed herinner.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 Jan des Bouvrie

@Grobbo: dat was tegen afschaffing VUT en pre-pensioen. Puur eigenbelang ten koste van de jonge generatie dus.

De eerste staking/demonstratie puur om de verpleeghuiszorg en jeugdzorg te verbeteren moet ik nog zien.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 Jan des Bouvrie

Om nou eens iets positiefs over de SP te zeggen: Agnes Kant, die hoor je nog wel eens over de verpleeghuiszorg in Nederland. Maar dat is daarmee wel een roepende in de woestijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 Bismarck

@27: Dat is het gevaar, rekenen met het gemiddelde. Gemiddeld heeft elk huishouden 1 auto voor de deur. Maar helaas zijn dingen niet naar het gemiddelde verdeeld! Er zijn veel mensen met meer dan 1 auto (ik ken persoonlijk en tot mijn diepe schaamte gezinnen met 4 auto’s, daar staan dus 3 gezinnen zonder auto tegenover).
Op dezelfde manier kun je ook berekenen dat “de gemiddelde nederlander” voor 10% homo is, dat klopt natuurlijk niet, hij is homo of hetero (of bi). Punt is dat het gemiddelde huishouden niet bestaat (of ken jij een huishouden bestaande uit 2.3 personen?).
Ik ken overigens het rail-pro loon niet, maar ik kan me niet voorstellen dat het een vet ambtenarenloon is.

Dat welvarende nederland waar je het over hebt is op dezelfde manier een schijnwelvarend nederland. Met name de bovenlaag verdient ontzettend veel meer dan 20 jaar geleden, maar de lage inkomens zijn er nauwelijks op vooruit gegaan qua loon, terwijl hun onkosten wel hard zijn gestegen: Daar is dus sprake van een dalende welvaart.

Verder is het mij WEL opgevallen dat de vakbonden altijd bij onderhandelingen het hebben over arbeidsongeschiktheid ed. Meestal heeft de nederlandse staat (op dat moment belangrijkste onderhandelingspartner) daar juist geen oren naar! Blijkbaar ben je trouwens het protest van honderduizenden mensen vorig jaar ook vergeten. Die waren niet zo zeer over lonen, maar meer over pensioenen en verdrukten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#35 Jan des Bouvrie

@Bismarck: ik dacht al dat je hiermee zou komen. Maar tegenover die gezinnen met twee of meer auto’s staan ook huishoudens bestaande uit mensen die niet in staat zijn om auto te rijden, bijvoorbeeld omdat ze hoogbejaard zijn. Die tel ik wel mee in het berekenen van het gemiddelde. En zoals ik ook al aangaf zijn alle leasauto’s niet meegerekend in het gemiddelde. Het is dus al een zeer conservatieve schatting.

Ik blijf dan ook bij mijn punt dat het autobezit in Nederland zeer aanzienlijk is. Een punt dat onderbouwd blijft door harde cijfers waar je niet omheen kunt. En iedereen die wel eens op een van de Nederlandse snelwegen rijdt of in een van onze steden een parkeerplaats zoekt zal beamen dat het autobezit in Nederland heel behoorlijk is.

En over die hele zielige arme onderlaag gesproken die er zo vreselijk op is achteruit gegaan: die ‘arme’ onderlaag heeft het gemeten naar de wereldwijde standaard, of zelfs de Europese standaard nog steeds ontzettend goed. Om daarover een partijtje zielig te lopen doen doet dan ook ongelooflijk onrecht aan de mensen die het werkelijk slecht hebben. Ik noemde al de bejaarden in verpleeghuizen.

Maar goed: voor de gemiddelde Nederlander is het kennelijk erger als hij een loonsverhoging van ‘maar’ het inflatieniveau krijgt, dan dat zijn eigen moeder drie dagen lang vastgebonden op een bed in een verpleeghuis ligt.

Zoals ik al tegen Grobbo zei ging dat protest vorig jaar over het afschaffen van prepensioen en vut. Ja, want als je 55 bent in Nederland heb je het ‘recht’ om de rest van je leven op je luie reet te gaan liggen. Dat dit op den duur een onhoudbaar systeem is dat zeer ten koste van de huidige jonge generatie gaat (JUIST OOK de jonge generatie met een minimumloon die straks volledig van de AOW afhankelijk is!!) interesseert de huidige krasse knarren geen biet. Nee: actie, staken, mannuh we pikken het niet langurrr!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#36 De Consul

@32 klopt.
@31 misschien is er niet zo iets als een ‘gemiddelde’ Nederlander maar dat is nog steeds geen reden om een staking te organiseren waar alle Nederlanders (en hun gasten) last van hebben.

En nu zeg ik er niets meer over anders ben ik aan het zeiken en niet aan het doorwerken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#37 Sikbock

Ik heb gehoord ( weet niet of het waar is) dat de top van pro-rail een aanzienlijke loonsverhoging heeft gehad..

“De arbeiders” moeten het dus met een stuk minder doen.

Omdat dit een overheidsbedrijf is zeg ik: iedereen inleveren. Zowel de top als de basis..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#38 Jan des Bouvrie

@sikbock: volgens mij gaat het niet over inleveren bij pro-rail, maar om minder geld erbij (1.5% loonsverhoging aangeboden, 4.5% gevraagd of zoiets). Maar, ik ben wel met je eens dat het niet te verkopen is de werkvloer te vragen met een kleine loonsverhoging genoegen te nemen als de top er een hele smak bijgekregen heeft. De overheid heeft altijd haar bek vol van het stoppen van de ‘graaicultuur’ en de ‘exhibitionistische zelfverrijking’. Dan moet je zelf als werkgever natuurlijk het goede voorbeeld geven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#39 Bismarck

@35: Nu praat je wel erg met gespelten tong Jan: Eerst tegen mij zeggen dat de onderkant niet mag zeiken als ze loonsverhoging vragen ter compensatie van hun hogere lasten, dan met iemand anders meepraten dat de top niet anders behandeld moet worden dan de onderkant.

Zoals ik al eerder aangaf (hetgeen je negeerde) is dat de top de afgelopen 20 jaar er extreem op vooruit is gegaan, terwijl de welvaart aan de onderkant is blijven stilstaan.

Wat betreft de automobiliteit: Heb je er al eens over nagedacht dat die ook kan samenhangen met andere factoren dan rijkdom? Zoals ik in mijn eerdere betoog al aangaf is de werknemer verplicht om een auto te bezitten, want het openbaar vervoer in nederland is te duur (veel duurder dan in alle andere europese continentale landen) en bovendien inadequaat (het is vaak niet mogelijk om van vlak bij thuis tot vlakbij werkplek te komen).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#40 Sikbock

@ Bismarck: een hersenchirurg wordt nu eenmaal beter betaald dan een verpleegkundige.. kwestie van capaciteiten denk ik. “Gelijkheid” is een illusie.

Als aandeelhouders hun top % meer in inkomen willen laten stijgen dan de basis is hun keuze. Daar heeft de overheid niks mee te maken.

Pro-rail is echter een overheidsbedrijf en de overheid predikt loonmatiging. Ik vind dan ook dat de overheid consequent moet zijn. Bij de overheid gelden dus andere regels.

Ik vind wat dat betreft: iedereen binnen pro-rail dezelfde loonstijging. Ik kan me de gedachte van de stakers (die geen ander middel hebben) en de gedachte van Jan des Bouvries dan ook wel voorstellen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#41 Filly

@ Bismarck: Meer dan een half jaar lang reisde ik dagelijks 200 km (100 enkele reis) voor mijn werk per trein. Dat is zwaar maar dat zou t per auto ook geweest zijn. Voor dat geld had ik echter geen enkele auto kunnen rijden/betalen.
Maar ja, autorijden werkt bedwelmend, vandaar die eeuwige flauwekulargumenten om dat ding niet gewoon te laten staan/de deur uit te doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#42 Filly

Het openbaar vervoer is dus niet te duur, autorijden is te goedkoop.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie