Functionele wreedheden

Foto: copyright ok. Gecheckt 23-11-2022

Is de staatsterreur van Assad in Syrië goed te praten vanuit de machiavellistische ethiek? Als het zo is dat de slachting van tientallen, zo niet honderden burgers tegelijk door de machthebbers te verantwoorden is met Machiavelli in de hand, dan moet er toch iets mis zijn met de schrijver van Il principe. Een interessant punt dat Joep Dohmen Maarten van Buuren voor de voeten werpt in hun discussie na afloop van de lezing over Machiavelli in de serie Levenskunst van Studium Generale Utrecht.

Functionele wreedheden

‘Het doel heiligt de middelen’, zo is de politieke filosofie van Machiavelli samen te vatten. Assads doel is de macht behouden, net zoals ‘il principe’ (de vorst), en hij doet dat door extreme middelen in te zetten. Kan dat geoorloofd zijn? De vraag is of de aard van het doel wat uitmaakt. Volgens Maarten van Buuren wel. Zeker uit het latere werk van Machiavelli, de Discorsi, spreekt de overtuiging dat een doel in dienst moet staan van de republiek, anders gezegd: het volk. Op die gronden kun je wreedheden van dictators afkeuren.

Niettemin staat Machiavelli bekend als een meedogenloze denker, die niet terugschrikt om wreedheden onder sommige omstandigheden verstandig te noemen, de beste keus, of zelfs ‘functioneel’. Het zijn smakelijke anekdotes die Van Buuren opdist, bijvoorbeeld over Cesare Borgia, de Italiaanse gruwelheerser die model stond voor Il principe. Meedogenloos was Machiavelli wellicht, maar dan vooral in de zin dat hij zich niet liet leiden door de heersende moraal; in zijn handelen noch in zijn denken.

Wat bijzonder is aan deze denker is dat hij niet beschrijft wat de mens zou moeten doen, maar wat hij doet. Machiavelli observeert en schrijft vervolgens op wat hij ziet. Zijn werkwijze, zegt Maarten van Buuren, is vergelijkbaar met die van Frans de Waal. In plaats van chimpanseekolonies bestudeert Machiavelli de kringen van de politiek en diplomatie in renaissancistisch Italië – maar beide worden evenzeer gekenmerkt door machtsspelletjes, wreedheid en een immorele basis.

Wij zijn allen machtspolitici

Immoreel ja, maar niet amoreel. Wat Machiavelli doet is een soort pre-Nietzscheaanse ‘Umwertung aller Werte’: hij zet zich af tegen de heersende waarden en deugden met een christelijk signatuur. Daartegenover zet hij klassieke, Romeinse deugden die te maken hebben met kracht, moed, onverschrokkenheid, maar ook met het belang van de staat en burgerschap boven een individuele relatie met een opperwezen. Een voorbeeld van Machiavellistische deugd is Borgia, maar aan die wrede heerser zullen wij ons niet snel willen spiegelen. Misschien wel aan de Romein naar wie de Amerikaanse stad Cincinnati is vernoemd. Cincinnatus staat als voorbeeldig dictator te boek: hij werd van zijn akkers geplukt om ten strijde te trekken als veldheer en ging na een zeer snelle oorlogsoverwinning gewoon weer verder met het bewerken van zijn land.

Uit deze anekdote spreekt het soort koelbloedigheid waar we zeker een voorbeeld aan mogen nemen, anders dan de als machiavellistisch bestempelde wreedheden van een machthebber als Assad. Maar de grootste les die we kunnen leren, zegt Van Buuren, is dat wij allen machtspolitici zijn. Op het werk, thuis, in een relatie of het gezin. Zoveel is er niet veranderd sinds de zestiende eeuw. Of sinds de chimpansees.

De volgende lezing in de serie Levenskunst is op 6 maart en gaat over Richard Sennett – De mens als maker. De lezing over Machiavelli is hier terug te zien. Kijk ook op de Levenskunstpagina voor alle updates, opnames en nieuwsblogs.

foto kevin dooley

Reacties (11)

#1 weerbarst

ja je laat je natuurlijk niet naaien door een clubje hypocriete westerse elite zoals kort hiervoor met gadaffi

  • Volgende discussie
#2 larie

Dames Heeren ook…oftop i know..maar ergens wil ik een statement maken..waar is het unieke (ontmoetings) gevoel op deze plek gebleven? is dit dan web 3.0,soort van dodebomen revisited, die en die post en de menigte zegt zijn/haar(.) ding(alweer) en dan naar de volgende post ..vrees ik :(

*don’t panic*

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#2.1 Olav - Reactie op #2

Larie, wat je precies wil zeggen begrijp ik (zoals gewoonlijk) niet, maar het lijkt erop alsof je worstelt met onvervulde wensen.

Wat had je je voorgesteld?

#3 HansR

Zo kort door de bocht Machiavelli bespreken en dat ook nog combineren met het Syrië van vandaag doet ernstig tekort aan beiden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3.1 Share - Reactie op #3

Aan alle vier, zeg maar.

#4 Henrik
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4.1 Sjiek - Reactie op #4

Strekking?

#5 Inkwith Barubador

Ik lees wat losse eindjes, maar ik mis de samenhang. Hier had meer in gezeten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Kalief

Assad tegen het volk. Lekker makkelijk voor de patattokkies. Die helft van de bevolking die Assad steunt hoort gemakshalve niet bij het volk. Anders wordt het te ingewikkeld.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6.1 Johan - Reactie op #6

Je hebt te maken met intimidatie, repressie, marteling, geweld en bedrog.
De meerderheid zwijgt liever want puur lijfsbehoud.
het gezegde gaat: elke demonstrant vertegenwoordigt 100 syriers.
Het is namelijk nogal wat om de straat op te gaan, staat bijna gelijk aan zelfmoord.
ASSAD kan steunen op 10 tot 30% steun bevolking. Het deel wat het goed heeft en het nepotisme en corruptie mee mag spelen.

Voor meer inzicht in wat er echt aan de hand is zie deze Al Jazeera reportage:
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2012/02/2012291923471226.html

#7 Johan

“Functionele wreedheden” ???
Aleppo explosies:

https://www.youtube.com/watch?v=n8FIzMkJwj4
State TV presenter says the soldiers attacked the buildings.

de omroeper zei dat de bombardementen door het leger uitgevoerd. Geeft toe dat zijn regime is degene die blies twee ontploffing in Aleppo

En:

ian_black Ian Black #FSA cmdr Arif al-Humoud tells BBC Arabic it attacked military targets in Aleppo but used rpgs and mortars not car bomb as govt says26 minutes ago

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie