Free publicity voor dumpen Michelinster

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Dit is een gastbijdrage van Thijs Kuipers.

michelinmannetjeDe vraag is of ze het voorzien hadden, Michèl Kagenaar en Suzan Stevens van restaurant ‘In de’n Dillegaard’, al die publiciteit naar aanleiding van hun persbericht woensdagnacht. Hoe dan ook hing het ANP na tien minuten aan de lijn. Daarna ging het snel: AD, nu.nl, de Telegraaf, nrc.next, Elsevier.nl, allemaal berichtten ze over het Limburgse restaurant In de’n Dillegaard. Al kers op de taart mocht chefkok Michèl ook nog eens aanschuiven bij Pauw & Witteman.

De aanleiding: het ‘teruggeven’ hun Michelinster, nog nooit eerder vertoond in Nederland. Dat klopt, maar misschien komt dat ook wel doordat het eigenlijk niet echt kan, het teruggeven van zo’n ster. Want wat is dat eigenlijk? Een vermelding in de gids en een bordje op de gevel. Die vermelding in de gids blijft uiteraard staan, tot in november de nieuwe gids uitkomt. Het bordje is inmiddels van de gevel, maar volgens Suzan Stevens is het niet teruggeven aan Michelin. Echt uit de race zijn ze ook niet. Wordt in het ANP-bericht op nu.nl nog geschreven dat Kagenaar ‘definitief’ van de ster wil afzien, telefonisch laat Stevens weten een nieuwe ster ‘opzich wel’ te willen hebben. “We hebben niks tegen Michelin.”

En wat vindt Michelin van dit alles? Hoofdinspecteur Werner Loens zegt het ‘niet vervelend’ te vinden. De persvoorlichter van Michelin is duidelijker: “Dit is geen slechte publiciteit, er wordt over ons gesproken.” En geef ze eens ongelijk, de naam Michelin wordt in de diverse berichten consequent verbonden aan de termen ‘luxe’, ‘chique’ en ‘duur’.

Blijft de vraag staan waarom de eigenaars van het voormalige ‘In de’n Dillegaard’ zich hebben mogen verheugen op zoveel aandacht. Want waar hebben we nu eigenlijk mee te maken? Een restaurant dat zijn formule volledig omgooit en zo netjes is even te melden dat de verwachtingen die de vermelding in de Michelingids wekt niet meer terecht zijn. Waarom al die aandacht?

Reacties (9)

#1 Tim

Waarom al die aandacht? Omdat er bericht wordt over het ‘dumpen’ van een Michelinster, niet over ‘een restaurant dat zijn formule volledig omgooit en zo netjes is even te melden dat de verwachtingen die de vermelding in de Michelingids wekt niet meer terecht zijn’.

  • Volgende discussie
#2 S’z

Deze discussie hebben we in België allang achter de rug. Culinair Nederland is pas wakker. En toch wel Hollands boven blog Sargasso ziet geen mutatis mutandis nieuws uit België de moeite waard zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Gr.R.

Bovendien levert het verliezen van een ster veel negatieve publiciteit op en dan is er minder aandacht voor je verbouwplannen. Dit is een vlucht voorwaarts…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 HansR

Deze discussie hebben we in België allang achter de rug.

Wow, Belgie vooraan in de vaart der volkeren! ;)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Thijs

@Tim, mjah naar mijn idee is het dat tweede, maar wordt het als dat eerste verkocht. Een ster kun je namelijk niet echt teruggeven, het is een symbolische actie. Het bestaat dus alleen maar bij gratie van al die aandacht.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 TH

Alles wat met de crisis te maken heeft is hot op het moment. Wat ik ervan gezien heb gaat het restaurant een klasse lager, en wordt dus goedkoper. Dat hebben ze gedaan om meer mensen te trekken. De Michelin ster zou staan voor duur en daar willen ze vanaf.
Daarom als iemand zoiets als een Michelin ster verdient heeft, en er door de crisis vanaf stapt is daar aandacht voor.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 klaplong

gelukkig genereert sargasso vaak aandacht voor media aandacht.

Het soort droste plaatje waarmee zij een schijn van intellectualisme probeert op te roepen

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 DrBanner

@7 :)

Toch niet zo’n heel goed restaurant:
Michelin mannetje heeft last van opgeblazen gevoel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Tulay Menderes

Niet eens zo lang geleden, in 1995, gaven Alexander en Loes Koene van ’t Misverstant in de Snellestraat, Den Bosch hun ster op. Alexander kon de sterren van de hemel koken maar had absoluut geen trek in het volk dat dan (nieuw ! nieuw !) bij hem wou proeven. Erger nog : ook hij kwam volop in de picture vanwege het afstand doen met als gevolg dat Loes nog meer reserveringen voor maanden vooruit kreeg te verwerken. Ze kregen dan bij de koffie bonbons van Jamin en tiramisu van AH. Zelfgemaakt ? Alexander [ja mevrouw, meneer] heerlijk Alexander en dat is altijd te proeven. God wat hebben we gelachen. Het huidige Misverstant in de Verwerstraat is goed maar geen Alexander. In het oude Misverstant zit nu Meprise [zoek in een woordenboek] onder dezelfde directie als het nieuwe. Niet slecht maar wel weer een stuk minder goed.

  • Vorige discussie