Waarschijnlijk werken ze op een zuiger, die het zand levert dat op de plaats van de Maasvlakte wordt opgespoten. Maar als ze buiten de territoriale wateren werken, dan mag daar die Tweede Maasvlakte helemaal niet komen toch?
En de overige bemanningsleden, werken die ook goedkoper?
#2
Loupe
Prachtig die globalisatie. Eindelijk beschikken we weer over een vorm van slavernij, en geheel legaal dit keer!
#3
KJ
Eh Geenstijl draagt het ook, dus volgens mij is bij deze de geest uit de fles. Sorry jongens van het Nederlandse Grootbeton !
Waarom zouden ze onderbetaald worden? Als ze het Nederlandse minimumloon zouden krijgen waren ze waarschijnlijk nooit aangenomen voor het werk. Daarnaast verdienen ze waarschijnlijk veel meer dan wat ze ooit in de haven van Manilla kunnen krijgen.
#6
Bismarck
@5: Iemand hadden de baggeraars toch echt wel moeten aannemen, om het zand voor die Maasvlakte 2.0 op te zuigen, dus dat lijkt me niet zo’n heel sterk argument. Dat waren dan misschien niet deze mensen geweest, maar toch andere mensen die nu werkloos zijn. Hoe dan ook levert deze situatie voor de hele potentiële groep werknemers samen een lagere beloning op dan wel het minimumloon betalen, dus aub even stoppen met win-win, het is gewoon win-lose, waarbij win = baggeraars en lose = de rest.
#7
su
@5: Binnen Nederland is het wet dat werknemers niet minder verdienen dan het minimumloon, en 12 mijl buitengaats is het nog steeds Nederland.
#8
Chinaman
Gelukkig bijna over die komkommertijd…
Heel de haven van Rotterdam draait op Flippen die niet naar Nederlandse maatstaven betaald worden. Dat hoeft ook niet op een schip.
#9
Loupe
@8:
Goh, werkt scheepsbemanning nu ook al als havenpersoneel. Zo leer je elke dag wat nieuws.
#10
JSk
Chinaman heeft wel een half punt: het is niet zozeer dat we geen arbeidsvoorwaarden uit de derde wereld blieven, we willen er alleen maar niet geconfronteerd mee worden. Wat op zich wel logisch is.
#11
KJ
Het is gewoon heel dichtbij outsourcen. Straks zetten we, op de uiterste punt, een naai-fabriek neer, waar we heel goedkoop Zeeman-spijkerbroeken gaan maken.
#12
gronk
Je kunt ook een tanker volbouwen met alles wat je nodig hebt voor een naaifabriek (of wat voor arbeid dan ook). Dan ben je helemaal mobiel.
#13
Bismarck
@11: Hoe zit het eigenlijk met (kunstmatige) landsaanwinst en territorialiteit? Het is een beetje off topic, maar het lijkt me wel interessant in het kader van de nodige (potentiële) conflicten rond de wereld, waarbij we steeds beter in staat zijn om aan dit soort projecten te doen.
Ik bedoel, ik zie voor de Nederlandse kust nog niet zo snel een territoriaal dispuut aankomen, maar wat als bijvoorbeeld China eilanden begint op te spuiten in de Spratleys, of landen die een baai/golf delen beginnen aan hun kant land aan te winnen?
#14
Loupe
@12:
Da’s geen slecht idee voor allerhande zaken naast kledingfabricage: zo kunnen we al het echte werk laten doen door bijna-slaven op een vloot drijvende fabrieken voor de kust en zelf in weelde leven.
#15
Cracken
Dus straks schepen die daar aanleggen hoeven zich ook niet aan de nederlandse wet te houden?
Nou dat wordt nog leuk met chemisch afval dumpen, etc.
#16
gronk
@14: en je hebt ook geen gezeur meer over werkloosheid — een stuk of wat van dat soort tankers zijn de ultieme mobiele arbeidsbron. Een beetje handige werkgever dreigt ermee zo’n ding in te huren als ’t loonbod wordt afgewezen.
#17
KJ
Jezus, ik heb wel mensen op een idee gebracht, eh ?
#18
esgigt
Wat een lulkoek! Het gaat er niet om waar het werk is, het gaat erom waar het bedrijf gevestigd is. Gewoon CAO betalen dus. Schandalig overigens hoe hier misbruik wordt gemaakt van de onwetendheid van werknemers.
#19
Cracken
@18
Dus zolang er een filipijnse onderaannemer tussenzit is het goed?
#20
Bismarck
@19: Filipijnse postbus is genoeg, tog? Was er een paar jaar niet zoiets met “Poolse” uitzendbureaus?
#21
su
@19: Niet helemaal:
WML 4.5. Voor de toepassing van de vorige leden worden schepen en luchtvaartuigen, welke binnen het Rijk hun thuishaven hebben, ten opzichte van de werkgever en de bemanning beschouwd als deel van het Rijk.
Als het baggerschip afkomstig is van een Nederlandse haven, dan geldt het minimumloon alsnog. Dan gaat dus meespelen of de Filipijnse onderaannemer zijn eigen baggerschip de halve wereld wil rondvaren.
Reacties (23)
Waarschijnlijk werken ze op een zuiger, die het zand levert dat op de plaats van de Maasvlakte wordt opgespoten. Maar als ze buiten de territoriale wateren werken, dan mag daar die Tweede Maasvlakte helemaal niet komen toch?
En de overige bemanningsleden, werken die ook goedkoper?
Prachtig die globalisatie. Eindelijk beschikken we weer over een vorm van slavernij, en geheel legaal dit keer!
Eh Geenstijl draagt het ook, dus volgens mij is bij deze de geest uit de fles. Sorry jongens van het Nederlandse Grootbeton !
http://www.depers.nl/economie/504293/Baggeren-mag-niet-onder-minimumloon.html
Waarom zouden ze onderbetaald worden? Als ze het Nederlandse minimumloon zouden krijgen waren ze waarschijnlijk nooit aangenomen voor het werk. Daarnaast verdienen ze waarschijnlijk veel meer dan wat ze ooit in de haven van Manilla kunnen krijgen.
@5: Iemand hadden de baggeraars toch echt wel moeten aannemen, om het zand voor die Maasvlakte 2.0 op te zuigen, dus dat lijkt me niet zo’n heel sterk argument. Dat waren dan misschien niet deze mensen geweest, maar toch andere mensen die nu werkloos zijn. Hoe dan ook levert deze situatie voor de hele potentiële groep werknemers samen een lagere beloning op dan wel het minimumloon betalen, dus aub even stoppen met win-win, het is gewoon win-lose, waarbij win = baggeraars en lose = de rest.
@5: Binnen Nederland is het wet dat werknemers niet minder verdienen dan het minimumloon, en 12 mijl buitengaats is het nog steeds Nederland.
Gelukkig bijna over die komkommertijd…
Heel de haven van Rotterdam draait op Flippen die niet naar Nederlandse maatstaven betaald worden. Dat hoeft ook niet op een schip.
@8:
Goh, werkt scheepsbemanning nu ook al als havenpersoneel. Zo leer je elke dag wat nieuws.
Chinaman heeft wel een half punt: het is niet zozeer dat we geen arbeidsvoorwaarden uit de derde wereld blieven, we willen er alleen maar niet geconfronteerd mee worden. Wat op zich wel logisch is.
Het is gewoon heel dichtbij outsourcen. Straks zetten we, op de uiterste punt, een naai-fabriek neer, waar we heel goedkoop Zeeman-spijkerbroeken gaan maken.
Je kunt ook een tanker volbouwen met alles wat je nodig hebt voor een naaifabriek (of wat voor arbeid dan ook). Dan ben je helemaal mobiel.
@11: Hoe zit het eigenlijk met (kunstmatige) landsaanwinst en territorialiteit? Het is een beetje off topic, maar het lijkt me wel interessant in het kader van de nodige (potentiële) conflicten rond de wereld, waarbij we steeds beter in staat zijn om aan dit soort projecten te doen.
Ik bedoel, ik zie voor de Nederlandse kust nog niet zo snel een territoriaal dispuut aankomen, maar wat als bijvoorbeeld China eilanden begint op te spuiten in de Spratleys, of landen die een baai/golf delen beginnen aan hun kant land aan te winnen?
@12:
Da’s geen slecht idee voor allerhande zaken naast kledingfabricage: zo kunnen we al het echte werk laten doen door bijna-slaven op een vloot drijvende fabrieken voor de kust en zelf in weelde leven.
Dus straks schepen die daar aanleggen hoeven zich ook niet aan de nederlandse wet te houden?
Nou dat wordt nog leuk met chemisch afval dumpen, etc.
@14: en je hebt ook geen gezeur meer over werkloosheid — een stuk of wat van dat soort tankers zijn de ultieme mobiele arbeidsbron. Een beetje handige werkgever dreigt ermee zo’n ding in te huren als ’t loonbod wordt afgewezen.
Jezus, ik heb wel mensen op een idee gebracht, eh ?
Wat een lulkoek! Het gaat er niet om waar het werk is, het gaat erom waar het bedrijf gevestigd is. Gewoon CAO betalen dus. Schandalig overigens hoe hier misbruik wordt gemaakt van de onwetendheid van werknemers.
@18
Dus zolang er een filipijnse onderaannemer tussenzit is het goed?
@19: Filipijnse postbus is genoeg, tog? Was er een paar jaar niet zoiets met “Poolse” uitzendbureaus?
@19: Niet helemaal:
WML 4.5. Voor de toepassing van de vorige leden worden schepen en luchtvaartuigen, welke binnen het Rijk hun thuishaven hebben, ten opzichte van de werkgever en de bemanning beschouwd als deel van het Rijk.
Als het baggerschip afkomstig is van een Nederlandse haven, dan geldt het minimumloon alsnog. Dan gaat dus meespelen of de Filipijnse onderaannemer zijn eigen baggerschip de halve wereld wil rondvaren.
@18 esgigt. C.A.O? dat is uit de vorige eeuw.
http://www.fnvwaterbouw.nl/cao_02.html
happy fillipino’s en wij nederlandse stuurlui moeten oppassen dat we niet vervangen worden door baltische vaklui.
… dan mag dat zooitje politici van ons eerst vervangen worden!