Mocht je ooit gedacht hebben dat Disc Jockey geen echt vak is moet je toch echt eens DJ Shadow en zijn maat Cut Chemist in actie zien. Deze oudgedienden in de experimentele hip-hop waren de headliners afgelopen donderdag op het 5 Days Off Festival dat in de verschillende hoofdstedelijke pop-tempels plaats had. Hier presenteerden de heren hun nieuwe project, “Brain Placement – 7 inches of Fury”, waarbij met maar liefst acht draaitafels en een volle bak originele 7 inch 45 rpm singles wordt gemixt. Turntablism in optima forma dus.
Maar waarom laten we het de heren zelf niet even uitleggen middels de intro film die ook bij het optreden als opwarmertje werd gedraaid?
Het is u inmiddels vast duidelijk: dit is meer dan zomaar plaatjes draaien.
DJ Shadow is vooral bekend geworden met zijn debuut Endtroducing… (1996) dat te boek staat als het eerste album dat geheel uit samples is opgebouwd. Met de formatie U.N.K.L.E. bracht hij daarna het album Psyence Fiction uit waaraan onder andere Thom Yorke (Radiohead), Richard Ashcroft (The Verve) en Mike D (Beasty Boys) hun medewerking verleenden.
Cut Chemist is minder bekend bij het grote publiek (en bij ons), maar is net zo’n duizendpoot als DJ Shadow. Pas recentelijk, in Juli 2006, heeft hij zijn eerste solo album uitgebracht: The Audience’s Listening. Maar daarvoor is hij de DJ geweest in vele bands, doorbrekend met Unity Committee en het meest bekend geworden met Jurassic 5 (zijn eerste samenwerking met DJ Nu-Mark) en Ozomatli.
Shadow en Cut werkten al eerder samen aan soortgelijke projecten, Product Placement en Brainfreeze, en daarom verwachtten Hardtrack, Bullit en ik iets soortgelijks als op de video hieronder te zien is: veel vette beats, soul plaatjes, leuke quotes en een goeie portie scratching. Iets waar wij ons zeer op verheugden.
Ander kijkvoer: Pushing Buttons van DJ Shadow en Cut Chemist samen met DJ Nu-Mark. Een geweldige set (youtube) van meer dan 10 minuten waar ze alleen op knoppen drukken, geen draaitafel te zien. Tot slot nog een impressie van drie optredens die avond: Dizzee Rascal, Lethal Bizzle en de toch wel weer heel vette afsluiter van de set van Shadow en Cut.
(Edit: de set blijkt in een vroeg stadium de naam “Brain Placement” te hebben gedragen, maar inmiddels de naam “The Hard Sell” te hebben gekregen. Dit was ook te zien op de intro film bij het optreden, maar alle aankondigingen gebruikten nog de oude naam. Thanx to solesides!)
Reacties (24)
P.S. Deze recensie is geschreven door Hardtrack en Think Tank.
We moeten op termijn maar es kijken of we duo auteurschap in de backend mogelijk kunnen maken. Spuyt?
o.a Queens “We will rock you”
Mooie Google-video.
Off topic verzoeknummer: recensie van het Björk concert??
@MixMaster: uiteraard het goede antwoord! Het was natuurlijk een niet zo’n moeilijke ;-)
@Troebel: ik heb die Google video paar dagen terug gewoon lekker een uur aangezet. Heerlijk.
Bjork… Spuyt en ik kwamen Astronaut onverwacht tegen gister, hebben zij zin in een recensie schrijven?
@3: Bjork was echt fantastisch op Rock Werchter (mocht je dat ook willen weten). Maar wat zonde dat alle mensen om me heen voor Muse kwamen. Ze klapten niet eens voor bijna de beste act van het festival! (maarja, ik ben dan ook een grote bjorkfan)
on topic:
Ik snap DJ’s eigenlijk nooit. Het DJ-en op zich wel. Het is echt knap als ze plaatjes aan en door elkaar draaien enzo. Dat moet je maar kunnen. Maar waar het volgens mij mis gaat is dat ze een cd gaan maken! De kunst is toch juist de improvisatie? Hitjes draaien hoort daar in dit vakgebied niet bij. (Of maak ik nu vijanden? Kan iemand me overtuigen van het tegendeel?)
@Eelke: Ikke ook B-fan!!!
De kunst is improvisatie… nee volgens mij is DJen geen Jazz. Als je plaatjes aan elkaar wil draaien moet je je echt heeeeel goed voorbereiden. Welke plaatjes hebben ongeveer dezelfde snelheid? Hetzelfde ritme? Passen de stemmen bijelkaar etc. etc. etc.?
Overigens is Brainfreeze volgens mij inderdaad in 1 take gemaakt en dus uniek, niet herhaalbaar.
Maar verder: als iets mooi is, vind je het als luisteraar toch leuk om dat mooie steeds weer te kunnen horen? En bovendien maakt Shadow van alles en nog wat, niet alleen typische DJ muziek. Neem nu de geweldige single die DJ Shadow (UNKLE) met Thom Yorke maakte (youtube) en die op een Radiohead album niet had misstaan.
@6: Tja, ik denk dat je wel gelijk hebt. Misschien is het geen directe improvisatie zoals bij jazz. Voorbereiding is dus wel nodig. Maar dan nog ben ik het niet met je eens wat betreft de cd’s! Ze mogen natuurlijk wel een cd maken. Graag zelfs! Maar misschien moeten ze deze nummers dan niet bij optredens draaien. Een enkel hitje tussendoor is prima, maar niet een hele cd. (zoals bijvoorbeeld Tiesto eens gedaan schijnt te hebben) Dan gaat het voorbij aan de kunst van het dj-en. Denk ik.
btw: UNKLE met Thom Yorke is inderdaad fantastisch! (maar ik ben ook grote radiohead fan)
Heb je enig idee over hoeveel voorbereiding we het hier hebben? Met een goede set ben je weken, misschien wel maanden bezig. Dus als je een goede maakt, dan wil je hem wel een poos gebruiken. Alleen al de juiste albums uitzoeken kost waarschijnlijk enkele dagen of wat.
Ik heb er echt geen probleem mee als je dat ook op een CD of plaat gooit. Zowiezo heb ik nooit het probleem van mensen met opnames begrepen. Een optreden is een belevenis, een groepservaring. En hoewel heel aangenaam, gaat dat toch minder om de muziek, hoeveel hoor je daar nou van? Maar thuis in alle rust een album een paar keer luisteren, de gebruikte samples opzoeken, er wat dingen over lezen, dat gaat wel over de muziek.
Als je mij zou dwingen te kiezen luister ik liever alles thuis in rust, dan naar een concert te gaan.
@HT: Nou… ik kan wel een optredentje of wat noemen dat toch echt muzikale hoogtepunten had die niet op CD terug te vinden zijn
En een goed live optreden waar je bij aanwezig bent is soms een ervaring die niet gereproduceerd kan worden door een opname ervan te zien.
Ik heb vol verbazing naar het eerste filmpje zitten kijken. Sowieso hou ik wel van pre-optredenfilmpjes (pas op: bruggetje), zo was het filmpje over Greyman voor het concert van Lamb in Paradiso (2004) ook heel indrukwekkend.
Dat concert is trouwens zo’n concert dat (@9) echt hele typische hoogtepunten had, maar waarvan de DVD nog steeds niet uit is.
@10: maar toch, als je de opnames van een goed concert hoort/ziet, wordt de herinnering erg levendig. Zo koester ik warme gevoelens voor de bootlegs van Radiohead (Pinkpop 2001) en Pearl Jam (Pinkpop 2000 en Arnhem 2006).
Ik wacht ook nog steeds met smart op die Lamb DVD maar ik vrees met grote vrezen…
Zeggeh… die bootleg van Radiohoofd zou ik best es van je willen overkatten…
De live DVD van Underworld “Everything Everything” staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje hoewel ik niet bij die tour ben geweest. Mede wegens visualisaties die de heren op schermen laten zien en die thuis leuk zijn om te kijken (leuker dan 2 uur twee ventjes achter draaitafels ;)
@8: De betere optredens zijn juist die waarbij ze improviseren tussen/tijdens de nummers door! Dit toont aan dat het echte muzikanten zijn ipv mensen die noten kunnen lezen. Dus geven ze live wel degelijk een toevoeging aan de cd.
Daarnaast kunnen ze er dan een hele show omheen geven. Zo zou ik Tool niet snel thuis opzetten, maar een concert is echt mega gaaf!
@8: wat betreft de voorbereidingen geloof ik je wel. Dat neemt nog niet weg dat je talent voor improvisatie nodig hebt om een goede DJ te zijn.
@Eelke: Drie woorden: Too many DJ’s
@13: Wat een onzin. Dus je bent alleen een artiest als je kan improviseren? Als het alleen van noten afhangt, ben ik ook een artiest. Weet je hoe moeilijk scratchen is? Of een goede mix van twee platen live op een podium? En hoe zit het dan met klassieke muziek? Die improviseren voor zover ik weet ook nooit spontaan. Is dat dan ook geen ‘echte’ muziek?
Tuurlijk zijn er bands die geweldige optredens geven, maar weinig bijzondere CD’s afleveren. En andersom. Dat bewijst alleen maar weer dat het twee compleet verschillende dingen zijn. Op een podium is meer een show neer kunnen zetten, sfeer kunnen maken, inspelen op het publiek EN natuurlijk je nummers goed ter plekke kunnen spelen. Of je dan alleen nummers op je CD uitvoert of geheel nieuw materiaal ter plekke verzint heeft volgens mij weinig te maken met hoe goed de show is.
De komst Shadow & Chemist @ melkweg is zowiezo aardig uniek.
meer @ solesides
@15: scratchen zit bij mij onder de definitie “improvisatie”. Je doet het immers terplekke en iedere keer anders. Idem met 2 platen live aan elkaar draaien!
Wat betreft de klassieke muziek heb je trouwens helemaal gelijk!
Daarnaast zit er een groot verschil tussen je platen mooi kunnen brengen op het podium en ze net iets anders kunnen brengen. Beiden is het knap, maar ik persoonlijk vind “net iets anders” knapper en leuker om te zien op een podium.
@solesides: jullie site lijkt te bevestigen dat de naam van de nieuwe show/set niet “product placement” maar “the hard sell” is; klopt dat?
@17: Waarom is dat improvisatie? Dat heeft ie lang van te voren al zo uitgezocht en geoefend. Hoe is dat anders dan bepalen welk stuk je gaat spelen en het oefenen?
De officiele naam is idd ‘The Hard Sell’
in het begin stond de set even bekend als ‘Brain Placement’ en dit is snel overgenomen door velen.
Mocht er een uiteindelijke cd/dvd release komen, zal ie dus wel heten:
The Hard Sell
aka
Brain Placement: 7 inches of fury
Thanx, ik zal het ff toevoegen.
no problem… tnx voor de link naar de review…
klein foutje in je edit: er staat ‘product placement’ ipv ‘brain placement’
Zo goed?
Dj Shadow en Cut Chemist zijn echt de shit. Vooral hun oude werk. Als je echt vette shit wil horen moet je deel 2 van brainfreeze downloaden. Ook wel te vinden onder de naam Funky Breakbeats.