Democraat VS wil CO2 belasting invoeren

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

dingell.pngIemand met ballen, zo kun je het Democratische Congreslid uit Michigan John D. Dingell wel noemen. Dat is de man die in de Verenigde Staten een forse belasting in wil voeren op de uitstoot van koolstofdioxide. 50 dollar per ton uitstoot, welke over een periode van vijf jaar ingevoerd moet worden. En daar blijft het niet bij, nee, er moet ook 50 dollarcent belasting geheven worden op benzine en vliegtuigbrandstof. Zijn voorstel wordt binnenkort in het congres ingediend. Volgens de mensen van Carbontax, zal deze simpele maatregel 20% aan geprojecteerde CO2 uitstoot en 4.5 miljoen vaten aan verwachte groei in aardolieconsumptie indammen. Het is maar goed dat de 81 jarige Dingell, die in de volksmond “Big John” wordt genoemd zo goed als onaantastbaar is. Hij is het langst zittende congreslid met 52 jaar pluche-ervaring.

Reacties (22)

#1 Vosje

Maar zo’n individuele belasting op rundvlees werkt toch veel beter?

ON-Topic: lijkt mij gevalletje hoog inzetten en hopen dat je er iets uitsleept.

  • Volgende discussie
#2 Cole

Exemption for diesel – The fuel economy benefits of diesel surpass even its emissions benefits; it provides about a thirty percent increase in fuel economy and a twenty percent emissions reduction

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 rubber

Als je gemiddeld $3/gallon betaalt mag je daar best $.50 op zetten.
Vrees alleen dat zijn nobele plannetje het niet zal halen…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Dominee Gremdaat

Als je alleen maar een hamer hebt, lijkt elk probleem op een spijker, kent u die uitdrukking? Als je een politicus bent, denk je bij elk probleem: dat lossen we op met belasting.

Amerikanen kunnen nergens heen zonder auto, in steden zijn er tussen wijken vaak niet eens fietspaden, alleen autowegen. Huizen bouwen ze van triplex. Dus dat zal me wel een flinke kostenpost worden dus, voor die arme burgers.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Theedoek

@Dominee Gremdaat

Als er een CO2-belasting komt dan kunnen andere belastingen omlaag. Vergroening hoeft niet hetzelfde te zijn als verhoging.

Maar het Amerikaanse ‘landschap’ is inderdaad meestal niet gericht op je lopend of fietsend te verplaatsen. Het is in grote delen van Amerika ook te koud of juist te warm om comfortabel buiten te kunnen zijn (landklimaat).

Veel Amerikaanse huizen lijken van hout maar zijn dat niet. Het is of alluminium of plastic dat op hout lijkt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Yevgeny Podorkin

“Het is maar goed dat Dingell zo goed als onaantastbaar is.”

Het is alsof hij een verhaal (moet?) vertelt in de poppenkast. Iédereen begrijpt de moraal van het verhaal. Applaus, een centje in de hoed, maar vervolgens gaat men gewoon verder in de keiharde realiteit.

“Hallo Dingell, hallo Dengell…waar is Flim Flam?”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Dominee Gremdaat

Luister, ik heb potdikkie in in Los Angeles en San Jose, Californië gewoond, in de suburbs. Die huizen zijn allemaal van triplex en totaal niet geïsoleerd. Dat komt omdat verwarmen/koelen toch geen ruk kost, vanwege de lage energieprijzen. En je kon dus decennialang zo voor weinig geld een groot huis wegzetten. In zowel LA als San Jose kon ik per fiets boodschappen doen, beetje warm in de zomer maar niet dat je neervalt ofzo, maar dan moest ik wel stukken over de snelweg fietsen want een andere verbinding met de Malls ontbrak. Maakte ook allemaal geen ruk uit, want een volle tank kostte toch niks. Nu zijn de tijden veranderd, en zowel infrastructuur als huizenbouw lopen zwaar achter. De middenklasse in de VS heeft het toch al zwaar (2 baantjes is normaal en ik ken mensen die voor in het weekend een 3de baantje zoeken). Als deze belasting erbij komt, dan hebben ze zeker geen geld om hun huis te isoleren in reactie op de hogere energieprijzen. En zolang er geen alternatief is voor de auto, heeft autorijden duurder maken geen zin om de CO2 uitstoot te verlagen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 zmc

In plaats van 395873598 subsidieregelingen in te voeren op van alles en nog wat gewoon het probleem aanpakken. Hoe verzint ie het! Deze meneer kan duidelijk nog veel te helder nadenken om een politieke rol te mogen vervullen!

En het is maar de vraag of je dit een belasting zou moeten noemen; het is gewoon de factuur voor het storten van je CO2-afval.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Rembrandt

@Dominee Gremdaat

De belasting is gekoppeld aan een initiatief voor de armere burgers zodat die het niet te zwaar te verduren krijgen. Het fijne kun je vinden in de link naar het voorstel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Drs B.

“Volgens de mensen van Carbontax, zal deze simpele maatregel 20% aan geprojecteerde CO2 uitstoot en 4.5 miljoen vaten aan verwachte groei in aardolieconsumptie indammen.”

Leuke inschatting, maar wie kan me vertellen hoeveel miljoen vaten de VS als geheel verbruikt? Ben benieuwd of deze 4,5 miljoen vaten een druppel op de gloeiende plaat zijn of wellicht een (klein) golfje.

Ben ook erg benieuwd of dit voorstel het gaat halen; met het verder loslaten van de koppeling tussen dollar en olie door enkele landen (gecombineerd met landen die daarover nadenken) zal olie sowieso (veel) duurder gaan worden voor de Amerikano’s.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Theedoek

@Dominee Gremdaat

Ja maar Californie heeft echt een ander klimaat, geen landklimaat. Door de van noord naar zuid lopende bergketens in het westen heeft een groot deel van Amerika een landklimaat. In bijvoorbeeld Chicago of New York is het in de winter erg koud en in de zomer erg warm. Er is niet echt een lente, het weer slaat in het voorjaar in 1 week om van erg koud naar warm. Er is wel een lang najaar en dan is het inderdaad niet te koud of te warm om te fietsen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Hayek

@Rembrandt
Aan hoe gaat die compensatie de 12 miljoen illegalen in Amerika helpen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Theedoek

Bovendien is Amerika op veel plekken niet zo vlak als Nederland. Er is een reden waarom in Nederland behoorlijk veel wordt gefietst.

Dat is ook de reden dat er in Nederland van oudsher veel draaiorgels zijn. Dat zijn behoorlijk zware dingen die alleen in een plat land vooruit zijn te trekken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Rembrandt

@Hayek,

Niet, je kunt niet alles in 1 x oplossen. Als politicus moet je keuzes maken.

@Theedoek,

En dus? je kan ook best heuveltje op en af fietsen.

@Drs B.

21 miljoen vaten aardolie per dag is het huidige verbruik.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Theedoek

@Rembrandt

Dat kan ja. Als je jong en sterk bent. Fietsen in een heuvelig terrein is echt wel zwaarder. Ook al ga je soms omhoog en soms omlaag.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Hayek

@Rembrandt
Je kunt als politici natuurlijk ook niets doen. Als de zeespiegel stijgt, ga je automatisch meer betalen voor je waterschapsbelasting. Dat probleem lost zich dus vanzelf op.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 prometeus

Carbtax? Dat zal wel weer een run op Atkinson worden, dan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Dominee Gremdaat

Overigens 1 zijn Nederlanders over het algemeen nog redelijk goed in vorm. Dat kun je van die dikkerds aan de overkant niet zeggen. Daarom hebben ze ook allemaal een SUV, die hebben een grotere instap voor de supersizekont. Echt, het zou totaal geen kwaad kunnen als die fatso’s eens een keer een heuvel op zouden fietsen.

Overigens 2 fietsen in San Fransisco juist wel weer een hoop mensen, terwijl dat dus de meest heuvelachtige stad is van Cali. En de vrouwen zijn er het lekkerst, wellicht hangt 1 en ander samen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Drs B.

@Rembrandt: thanx voor de info.. als de berekeningen van de ‘carbon tax center’ kloppen is dat een verkoelend golfje.

Bij het nalezen van het artikel van ‘carbon tax’ zag ik dat de gegevens in je artikel alleen wel een beetje overdreven zijn ;)

Het Carbon Tax Center komt op de gegeven besparingen als in 2008 elk jaar de ’tax’ met 10 dollar per ’ton CO2-uitstoot’ groeit & er elk jaar 10 dollarcent aan tax op benzine en vliegtuigbrandstof bijkomt (per gallon). Zodanig dat er in 2027 een heffing van 200 dollar per ton & 2 dollar per ‘gallon’ wordt geheven. Als de berekeningen dan tot 2025 worden doorgetrokken kom je op de (verwachte) besparingen die je vermeld.

Aangezien Dingell niet ‘verder’ wil gaan dan 50 dollar en 50 dollarcent zal deze simpele maatregel niet de genoemde besparing opleveren…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Rembrandt

@Drs B.

Die prijststijging van 10 dollarcent per gallon gebeurt al autonoom en veel eerder dan 2027 ;-), dus wat dat betreft zitten ze op de goede lijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 spuyt12

waarom hoor ik de stem van dominee gremdaat als ik die comments lees? *slaat zichzelf* jammer alleen dat hij af en toe een beetje out of character reageert :-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 S’z

Onlangs een ouder nummer van Vanity Fair gelezen in de wachtzaal. Bomvol glossy ads voor luxemerken, maar behoorlijk hard voor het eigen land dat onomwonden wordt beschreven als a nation in decline, die het alleen nog niet beseft of er nog niet naar handelt – op diverse plekken in het magazine kon je deze vibe voelen. Met ’n voor GWB keihard editoriaal vanuit dat perspectief. Al zal die niet wakker liggen van de meninkjes van de luxe-linksige elite van Hollywood & NYC… (Klikmelink voor alvast ’n interessant artikel.)

(Hey & hoe zit dat nog met dat WordPress scriptje ivm img’s van gbh, overigens, S’ph?)

  • Vorige discussie