De vrije markt is een mythe

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (8)

#1 prometeus

The watchdog has previously described the notion of price-fixing in the industry as a “red herring”. Instead, it said, the industry is uncompetitive because there are too few big players and that smaller rivals have difficulty gaining access to the market because of a lack of transparency in prices which, in turn, is down to the fact that the companies own the generation and the sale of power – a vertical integration it says acts against consumers.

Goed, dan weten we dus ook zeker dat dit een BS-verhaal is.

  • Volgende discussie
#2 Artigas

Vrije markt is een libertijns Utopia?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Rene

“U geld”, trouwens. Of “U Uw geld”.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Crachàt

Ik vond de telegramstijl beter – denk ook niet dathet een echte taalfout is.
Maar bon, ik wacht Beatrix’ speechschrijvers commentaar af.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Bismarck

@topic: Is dat nieuws (of een waan van de dag)?

@1: Daar was ik al langer van overtuigd. Het is pure angst van de grote jongens omdat ze nu echt moeten gaan concurreren. Wat mij betreft splitsing ja!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Rene

@ Crachàt: Die zullen vast zeggen het het “u” en “uw” zonder hoofdletters is (*) maar verder zullen ze het wel eens zijn — je maakt iemand iets afhandig…

(*) als kind veel oude boeken gelezen…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 lmgikke

Splitsing is leuk, maar dat gezever door de aandeelhouders van Nuon en Essent (de provincies) sloeg nergens op. Nu hebben we geen fusie, over een paar jaar worden de maatschappijen overgenomen door een andere grotere buitenlandse partij. En is dat wat we willen? onze energiemaatschappijen in buitenlandse handen?

Gas en elektra is een eerste levensbehoefte naast water. Graag in overheidshanden dus. (toen was ook de service beter en de tarieven lager)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Rene

Dat geldt zelfs voor de communicatie markt, de posterboy van de liberalisering.

Communicatie vult zo ongeveer wekelijke de klachten top 3 bij de consumentenrubrieken met de klanten contacten uitbesteed aan kennisloze call-centers waar je 20 keer achter elkaar hetzelfde verhaal moet doen voor het 1 keer opgelost kan worden, met niet functionerende administraties, met bedrijven die hun onderling gesteggel op de klant afwentelen…

Dat de tarieven zich niet ongunstig ontwikkeld hebben ligt daarna meer aan de voortschrijdende techniek dan aan iets anders. De markt heeft ons tot nu toe niets dan diepe droevenis gebracht.

  • Vorige discussie