In een, zonder dat er verkiezingen aan te pas zijn gekomen, gewijzigde samenstelling van de Tweede Kamer, werd er vorige week gestemd over de ‘Prinsjesdagmoties’. De geachte afgevaardigden probeerden het demissionaire kabinet geld af te troggelen. Een betere formulering is misschien: de partijen probeerden geld veilig te stellen voor allerlei doelen.
Daartoe werden 21 moties opgetuigd. De meesten hadden tot doel koopkracht op peil te houden of armoede te dempen. De VVD-fractie kwam met één kadootje: 1 jaar verlenging van de korting op benzine-en dieselaccijnzen. Die motie werd aangenomen.
De VVD was koploper tegenstemmen door 16 van de 21 moties met weer andere kadootjes af te wijzen. CDA en SGP volgenden door elk 15 keer tegen te stemmen.
De verhoudingen lagen bij elke motie wel een beetje anders, maar grosso mode kon de Tweede Kamer er niet van beticht worden de Sinterklaas uit te hangen. Van de 21 moties die her en der financiële pijn moesten wegnemen, werden er maar acht aangenomen. Dertien werden dus verworpen.
In deze excelsheet staan ze bij elkaar, met het stemgedrag van de Tweede Kamerfracties.
Een paar frappante moties.
Een motie van Marijnissen (SP) om in 2024 233 miljoen bezuinigingen op de ouderenzorg terug te draaien werd met 69 stemmen voor en 81 tegen afgewezen.
Tegen: VVD, D66, CDA, CU, Volt, Gündogan, Omtzigt
Voor: PVV, PvdA, SP, GL, PvdD, FvD, BBB, DENK, SGP, Van Haga, BIJ1, Ephraim, Den Haan, JA21
Een andere motie van Marijnissen kon ook niet op waardering van haar collega’s rekenen. De salarissen van Tweede Kamerleden met 30 procent verlagen en dat geld gebruiken om kinderen in armoede met de feestdagen een cadeau te geven, dat ging veel Kamerleden te ver.
Voor: 40 Tegen: 110
Tegen: VVD, D66, CDA, PvdA, GL, PvdD, CU, SGP, Volt, Ephraim, Den Haan, Gündogan, Omtzigt
Voor: PVV, SP, FvD, BBB, DENK, Van Haga, BIJ1
Ja, de Tweede Kamer is Sinterklaas niet, wat ze er bij Elseviers Weekblad ook over schrijven.
Reacties (6)
Wat we zien is niet Sinterklaas maar een functionerend parlement in een functionerende democratie, na een periode van politieke malaise door een kwakkelende regering in een tijd van groeiend besef voor achterstanden op maatschappelijk vlak.
En een voorbode waar een eventueel progressief constructieve regering na de verkiezingen de focus op wil leggen.
Nu moest het parlement nog in oude samenstelling qua machtsverhouding stemmen.
Dat ziet er na de verkiezingen wellicht heel anders uit.
Wilders kan het mooi in zijn verkiezingscampagne gebruiken, zijn voorstellen allemaal verworpen. Voor her en der lastenverlichting.
Net zoals FvD ook graag doet, moties indienen waarbij ze bij voorbaat al weten dat ze verworpen worden. Ook door partijen waar ze de potentiële kiezers in verwarring kunnen brengen.
Pvv wordt door steeds meer mensen als opvolger PvdA gezien. Want ja, PvdA nu met GroenLinks is niets anders dan lastenverhoging voor de arbeiders. Door nog meer belastingen, voordelen voor de rijken (dure elektrische auto’s, etc).
Ach. Politiek.
Hoezo “gewijzigde samenstelling van de Tweede Kamer”? Het is gewoon de samenstelling op basis van de laatste reguliere verkiezingen.
Toen de 2e Kamer na de verkiezingen van 2021 werd geïnstalleerd had de PVV 17 zetels. Na het vertrek van Lilian Helder die naar de BBB overstapte, heeft de PVV 16 zetels.
En zo waren er meer over- en uitstappers, waardoor een paar partijen nu niet het aantal zetels hebben dat ze volgens de laatste reguliere verkiezingsuitslag hadden. De 2e Kamer is van 17 naar 22 fracties geëvolueerd. Wat zetels betreft zijn sommige partijen zetels kwijtgeraakt en heeft 1 partij nu meer zetels dan op grond van de uitslag is toegestaan.
CDA: Van 15 naar 14
Volt: Van 3 naar 2
50PLUS: van 1 naar 0
FvD: Van 8 naar 5
PVV: van 17 naar 16
Groep Van Haga: van 3 naar 2
JA21: van 3 naar 1
BBB: van 1 naar 4
Zoals die bejaarde advocaat, waar is die nu lid van of is ie naar de Eerste Kamer?
O ja, Theo Hiddema.
Ik vind dat de legitimiteit van de Tweede Kamer niet aangetast wordt door mensen die uit hun partij stappen.
Zolang deze mensen min of meer dezelfde standpunten hanteren als toen ze gekozen werden, vertegenwoordigen zij hun kiezers.
Als ze alleen van partij wisselen voor hun persoonlijke gewin, tast dat de legitimiteit wel aan natuurlijk.
Maar dan is het probleem dat ze ooit gekozen werden, niet dat ze uit hun partij stappen.