De onzichtbare economie van MMORPG’s

NepgeldBegin november kocht een speler van Entropia een ruimtestation voor 100.000 echte dollars. Daarmee was het vorige record van 26.500 dollar voor een eiland verbroken.
Binnen MMORPG’s (massive(ly) multiplayer online role-playing games ) is de laatste jaren een enorme eigen economie ontstaan.
In 2002 werd al berekend dat EverQuest een bruto nationaal product per persoon had gelijk aan dat van Bulgarije. En sindsdien is het alleen maar gegroeid.
Het nieuwe project Entropia is met het BNP van 150 miljoen dollar en 350.000 deelnemers ook al aardig op weg een economische macht te worden.
Belangrijk te weten is dat het daar uiteindelijk om echt geld gaat. Je kan er geld in stoppen, maar je kan het er ook weer uit halen.
En daar ontstaan wat probleempjes, kijkende naar de huidige economie en belastingen.

De transacties binnen de games worden namelijk niet meegerekend bij het bepalen van de omvang van de economie. Het is natuurlijk ook lastig, want het is niet gebonden aan een land. Moeten die 150 miljoen aan Zweden toegerekend worden? Terwijl meer dan 90% van de deelnemers uit andere landen komt?
En hoe zit het met de belasting? Transacties binnen de games zijn niet onderhevig aan belasting. Maar geld dat je er uit haalt ook niet. Het is geen loon en het zijn geen inkomsten verkregen uit traditionele transacties waar je BTW plichtig op bent.
Kortom, een mooie manier om rijk te worden zonder uit een cent aan de staat af te dragen. Of een mooie manier om geld wit te wassen. Je investeert in een game en na een tijdje haal je het er ergens anders weer uit.
En daar hoef je tegenwoordig niet eens meer zelf voor te spelen. China heeft een nieuw soort sweatshop ontdekt. Daarin spelen Chinesen voor jou als je afwezig bent. Zodat je actief blijft binnen een game (essentieel) zonder dat je jouw eigen dagelijkse bezigheden hoeft te onderbreken.

Het lijkt me tijd dat hier eens naar gekeken wordt. Want straks gaat de hele economie virtueel en verdwijnt daarmee de levenslijn van traditionele staten.

Dan nog niets. Het handelen binnen games is niet alleen iets voor volwassenen. Neef Cas (nog geen 10) is ontzettend goed in Runescape. Als leider van een groep, the Where-wolves (hij is de beste speler), bepaalt hij wie van zijn vriendjes welke wapens of krachten mag hebben. Hij is de held van het schoolplein en de leraren begrijpen niet waarom.

  1. 1

    Kleine correctie: het BNP van Bulgarije is $61.63 miljard!

    Het ging in 2002 over het gemiddelde inkomen van de spelers. Dat was hoger dan het inkomen van de gemiddelde Bulgaar.

  2. 3

    Het lijkt me tijd dat hier eens naar gekeken wordt. Want straks gaat de hele economie virtueel en verdwijnt daarmee de levenslijn van traditionele staten.

    Waarom moet hier naar gekeken worden. Staten zijn ook maar een vorm. Iedereen leutert tegenwoordig over vrijheid. Dit lijkt me er een aardige uiting van. Of is vrijheid toch iets dat alleen bestaat als het belast moet is (haha).

  3. 4

    @HansR: Tja, staten zijn inderdaad ook maar een vorm.
    Maar niet bewust een keuze gemaakt hebben, is typisch voor deze tijd. Over 5 jaar roepen, hé wat is daar aan de hand. Dan is het te laat.

  4. 5

    Misschien is het gewoon evolutie. Daar komt ook dat wat je niet verwacht en je moet er maar mee omgaan. Je kunt niet voor alles bewust kiezen. Sommige dingen worden gewoon op je bord gesmeten. Op individuele schaal maar ook op de schaal van economie en van staten.

    Waarom die regeldrang?
    Eindelijk iets dat de belasting tart ;)
    Of moet het geld toch een bepaalde richting opvloeien?

  5. 11

    @Caprio: Die vent is al bijna binnen.
    Dat leidt gelijk tot een voorspelling mijnerzijds (het is immers de tijd van het jaar).
    Binnen tien jaar wordt het belangrijkste game tournament live gevolgd door meer dan 1 miljard mensen…..

    Zo, die staat.

  6. 14

    @Steeph: MTV zendt nu al live games uit, get bereik is nog gering. Hedendendage speelt 70% van de TV kijkers games. Vergelijk het maar met de OS, zou ik zeggen, of de UEFA trekking, keken daar niet 1 miljard mensen naar? Ik zou dus zeggen dar er over 10 jaar maximaal 700.000 live toeschouwers zullen zijn bij het belangrijkste games tournament.

    Games revenues hebben die van de film recentelijk geevenaard geloof ik, trouwens. Tis maar dat je het weet, acteren is verschrikkelijk ouderwets.

  7. 15

    Die sukkels van Sony/PlayStation weigeren trouwens nog steeds om reclame toe te staan in hun games! Naievelingen, dat scheelt de game developers miljoenen! Straks zijn er alleen nog maar dure of kut games voor PS te koop.

  8. 16

    @caprio: ships, daar had ik ook nog een regeltje aan willen wijden. Over de reclame inkomsten in games. Bij deze.

    Ja, MTV en hier TMF zenden live games uit. Ook hier.
    Vandaar de bewering.