De Nederlandse NGO van de toekomst

Onder het motto ‘So you think you can help’ hebben Vice Versa, het vakblad over ontwikkelingssamenwerking, en Cordaid op de website van de Vice Versa een online discussie over de toekomst van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid gelanceerd. Sargasso publiceert een selectie opinieartikelen uit deze discussie, dit maal een bijdrage van Michel Groenenstijn, directeur van Be-More.

Na enkele weken discussie op blijkt volgens Michel Groenenstijn, directeur van Be-More, in elk geval één ding. De sector moet veranderen, innoveren, anders redt zij het niet. Het daagt uit tot een interessante vraag: hoe zit de Nederlandse NGO van de toekomst er eigenlijk uit? Bij deze een voorzetje.

De NGO van de toekomst stelt zich op als een ultieme netwerkorganisatie. Ze is in de steeds sneller globaliserende wereld de verbinder binnen én tussen samenlevingen. Wat haar uniek kwalificeert voor die rol is dat ze een universeel doel nastreeft. Een doel dat dwars door alle samenlevingen wereldwijd hetzelfde is. Ze wil de wereld verbeteren en de status quo van ongelijkheid doorbreken.

Ze is Hivos’ matchmaker tussen ondernemers hier en daar. Ze is gesprekspartner voor de overheid als het gaat om maatschappelijke verandering. Ze is de mediator tussen particuliere weldoener en worstelende partner. Ze is de plek waar de zwermen uit mijn vorige stuk neerstrijken.

Ongekend scala aan toepassingen
In de ICT spreekt men over platformen als de heilige graal. Een platform is jouw systeem, waar anderen zelf en onafhankelijk op kunnen doorbouwen. Een basis waarmee kan worden gewerkt, en waarvan je vooraf geen idee hebt welke vernieuwingen erop gerealiseerd gaan worden. Met als resultaat dat de creativiteit van de massa zorgt voor een ongekend scala aan toepassingen.

Windows bijvoorbeeld is een platform. Maar ook de iphone, waarvoor dagelijks honderden applicaties worden gemaakt. Of facebook, het sociale netwerk waarvoor iedereen zelf een facebook app kan maken en zo gebruik kan maken van de kracht van het netwerk. Heb je eenmaal een goed platform bedacht en ontwikkeld, dan zit je als softwaremaker gebeiteld.

Precies zo’n platform zou de NGO van de toekomst moeten zijn. Een generiek framework voor globale verandering. Een plek waar kennis, ervaring en alles dat te maken heeft met het veranderen en verbeteren van globale verhoudingen samenkomt. En die zo is ingericht, dat iedereen er zelfstandig op kan voortbouwen.

Vernieuwing van cruciaal belang
Om zo’n platform te zijn (én te blijven), is vernieuwing van cruciaal belang. De NGO van de toekomst loopt daarom mee in de voorhoede van innovatie. Ze signaleert als eerste nieuwe trends en maakt deze zich eigen. Ze is continu bezig met het vertalen van deze trends voor haar platform, en ze te bewegen in een richting die bijdraagt aan haar doel: globale verandering.

Ze is zich bovendien bewust van één van de belangrijkste lessen van social-media experts: in social media, you can not control the conversation. You can only join it. Haar positie is tussen en naast de bedrijven, particulieren en andere nieuwe actoren. Ze is als een bij, die van bloem naar bloem hopt en telkens overal wat meeneemt en wat achterlaat. Ze realiseert zich dat zodra ze iets oplegt, iets afdwingt, het netwerk uit elkaar valt en zijn waarde verliest.

Nooit eerder was het zo makkelijk om grote groepen mensen en organisaties te bereiken, te boeien en te inspireren tot actie. Dit is daarom hét moment om zo’n platform te gaan ontwikkelen en de NGO van de toekomst vorm te gaan geven.

  1. 1

    “Precies zo’n platform zou de NGO van de toekomst moeten zijn.”

    Helemaal mee eens, NGOs moeten meer zijn zoals Microsoft of Apple.

  2. 2

    Je kijkt nog steeds erg ernstig, Michel! :P

    Trouwens, in de inleiding (cursief) is het laatste woord (Worldmapping, I guess) weggevallen.

  3. 4

    Wat cracken zegt. Als ik ergens een hekel aan heb is het dit soort prietpraat en de figuren die dit zonder blikken of blozen opbraken.

  4. 6

    Dit is er echt een van het soort; “Je lult lekker maar je vreet beter!”.
    .
    De NGO van de toekomst stelt zich op als een ultieme netwerkorganisatie. Ze is in de steeds sneller globaliserende wereld de verbinder binnen én tussen samenlevingen
    .
    Hoe krijg je het uit je strot?
    De hele post is een opeenstapeling van platitudes en wollige one-liners. Mij bereik je er in ieder geval niet mee.

  5. 7

    Hoe ziet de NGO van de toekomst er dan wel uit?
    Kunnen de critici daar een beeld van schetsen?
    Daar zou dan een mooi crowdsourcng beeld uit kunnen komen.

    Ik denk dat het idealistische “de wereld willen verbeteren” een belangrijk aspect blijft. Er van uitgaande dat de mens met zijn of haar passie niet zo snel verandert.

    Daarnaast het zonder winstoogmerk werken aan een doel.
    Apple en helemaal Microsoft inspireren mij helemaal niet tot denken aan aan een NGO.
    Ze proberen juist iets van hun klanten te krijgen. En Microsoft steelt het ook nog.

    Dan komt Google,”do no evil”, meer in de buurt
    Belangrijk is inderdaad wel dat de deelnemers van het netwerk overal kunnen zitten, maar minstens af en toe elkaar ook fysiek ontmoeten, om voldoende vertrouwen op te bouwen voor vruchtbare samenwerking.

    Ook het soort doel dat het netwerk nastreeft is een belangrijk criterium.
    Waarschijnlijk vooral om de groep te binden.

    Probeer eens een opbouwende reactie om het concept echt wat verder te brengen.

  6. 8

    Blijkbaar wordt de ontwikkelings-NGO van de toekomst dezelfde als die we nu al hebben. Een organisatie enkel gericht op het eigen voortbestaan (als MS en Apple) die blijft innoveren om geld van de donors los te peuteren… Van een MS en Apple kan ik dat pikken, kan er voor kiezen of mijn centen die kant op gaan, maar van een zwaar gesubsidieerde NGO… Nooit!

  7. 9

    Dank voor het constructieve commentaar!

    Wie uit dit stuk haalt dat het doel van de toekomst-NGO is om te blijven bestaan zoals Apple of Microsoft heeft wellicht de boodschap een beetje verkeerd begrepen. Het gaat me om het concept van een iphone of een windows, waar je anderen op laat voortbouwen.

    En het moment dat ontwikkelingslanden stappen verder zijn in hun ontwikkeling en een NGO niet meer nodig is, valt die vanzelf weg omdat er geen behoefte meer aan is. Daar zorgt ‘business-denken’ juist voor.

    De flauwekul dat ik betoog dat NGOs als apple en microsoft moeten zijn lijkt me totale onzin als je goed kan lezen.