De ene bevooroordeelde leraar is de ander niet

COLUMN - Uit de persconferentie na de ministerraad, afgelopen vrijdag 29 maart 2019.

Journalist Frank Hendrickx (Volkskrant) vraagt de minister-president zijn mening te geven over het door Forum voor Democratie opgezette ‘meldpunt voor bevooroordeelde leraren’.

Het antwoord van MP Rutte:

Bizar. Maar jongens, laten we ook niet na elke boer die een politicus laat altijd erover gaan reageren. Ik vind het een bizar idee.

Vervolgens

complimenteert hij de leerkrachten met hun hoge niveau, roemt hij ons onderwijsstelsel als één van de beste ter wereld, betwijfelt of hij heden ten dage voor zijn eindexamen zou slagen, gezien de veel hogere eisen dan in zijn eindexamentijd blijkbaar golden en juicht:

Wat is dat onderwijs veel beter geworden en wat hebben we daar goede mensen voor die klas staan. Laten we die ook een beetje respecteren.

De journalist heeft zijn research gedaan (of een ijzersterk geheugen) want vraagt nog even door:

Want is het iets heel anders dan bijvoorbeeld de VVD in het verleden had zo’n meldpunt voor links opruiende schoolboeken? Is dat dan iets heel anders?

De MP:

Ja, dit is echt wat anders ja. Dit is gewoon… Dit is spionage in de klas, gaan we niet doen.

Nu zijn wij, bevooroordeeld en wel, ziende blind, dus vragen wij u: Ziet u de verschillen ook?

Ter aanvulling een stukje geheel bevooroordeelde geschiedenisles:
VVD-Kamerlid Eric Balemans kwam in 2006 met het Meldpunt Misleidende Schoolboeken
In 2017 vroeg toenmalig VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg om onderzoek naar klachten dat universiteiten te veel één politieke kleur zouden hebben. De toenmalige minister van Onderwijs wees dat af.
PVV-Kamerlid Harm Beertema diende in november 2018 een motie in om de politieke en ideologische neutraliteit van het onderwijs veilig te stellen. Alleen het FvD stemde voor.

  1. 3

    Het is duidelijk dat de gevestigde partijen (inclusief VVD) geen behoefte hebben aan een meer evenwichtig geluid in de klas.

  2. 4

    @3: kennelijk zijn leraren heel goed in staat evenwichtig les te geven, gezien de verkiezingsuitslagen de afgelopen jaren. Ze hebben dus goed werk gedaan.

  3. 5

    @2 Ha, dat is nog eens een idee. Geweldig cynisch, spijker op zijn kop.
    @4 Ja, je zou het bijna zeggen. Maar dat past niet in het ‘huiliehuilie’ plaatje. Of de calimero ‘zij krijgen meer aandacht dan wij’, of het ‘je mag tegenwoordig bijna niets meer zeggen’. Ach, enz.
    Terwijl cijfermatig blijkt dat het echt anders zit. Maar ja, buikgevoel, die mening…

    Verdrie, om eerlijk te zijn, dat grappen en cynisch zijn, alles goed en wel. Dient ook een doel. Maar ik vraag mij serieus af waar en waarin die linkse indoctrinatie in het onderwijs zit. Voorbeelden en van dat.

  4. 7

    “Want is het iets heel anders dan bijvoorbeeld de VVD in het verleden had zo’n meldpunt voor links opruiende schoolboeken? Is dat dan iets heel anders? ”

    Schoolboeken die een politieke voorkeur propageren is natuurlijk wel een stuk structureler probleem dan een paar leraren die af en toe hun linkse onderbuik laten gaan op het schoolbord alsof het Joop.nl is.

  5. 8

    Lijkt wel als een sjoelende ‘VVD-hol’, die steeds schuift naar rechts, rechtser en rechtst , maar waarheen doelt Markie Rutje eigenlijk op?

    Elke leraar heeft altijd wat : Of Links of Rechts of anders…..

    Jawoel, want je wilt als bv katholieke of Joodse of Neutrale scholier toch niet willen zitten voor Islamitisch onderwijzer die alles voor Allah voorschotelt die blijft zeggen: “Oh Allaaaaaah Allaaaah Akhbaaaaaarrrrr!”

    Nee toch he?!

    Ik zou zelf als bijv. lesbisch Joodse dove vrouw ook niet willen voor VVD-onderwijzer Markie Rutje willen zitten die alles voor rechts, rechtser rechtst die blijft zeggen: “Oh Jezus man, geef me pennetje, hier leg ik je zo uit, VVD is voor Vrijheid voor Democratie! Goed he die VVD!”

    Dan vind ik van wel: Elke onderwijs verboden voor elke religie én politiek les!!!!

  6. 11

    VVD-Kamerlid Eric Balemans kwam in 2006 met het Meldpunt Misleidende Schoolboeken

    2006, dat was toch ook het jaar waarin Rutte het in de verkiezing van de politiek leider van de VVD maar net wist te winnen van Rita Verdonk?

    Misschien had Rutte in zijn antwoord daar naar moeten verwijzen. Om duidelijk te maken dat de rechtervleugel van zijn partij gewoon heel dicht in de buurt van FvD en PVV zit. En dat dat al jarenlang zo is.

  7. 12

    @10: Het zou ergens wel grappig zijn als die FvD-lijn platgebeld werd met klachten over al die religieus bevooroordeelde leraren op scholen met de bijbel.

  8. 14

    Vroeger, toen ik zelf nog links was, vond ik mijn leerboeken ook al te links. Ik kan me alleen maar voorstellen dat dat min of meer hetzelfde is gebleven. Trouwens, HP/De Tijd had toch een studie hier naar gedaan ofzo?

  9. 16

    @15: Jeetje, dit is dertig jaar geleden man! Ik herinner me nog een illustratie uit een boek in het kader van het vak Nederlands met daarin – duidelijk zo bedoeld – een ‘toffe achterbuurt-jongen’ (lang haar, spijkerjack, knipoog), die tegenover een ‘nette jongen’ werd gezet, en die duidelijk onsympathiek werd voorgesteld (geen lach, kakhoofd, sjaaltje).

    Geen ironie, geen bedoeling om je met je eigen vooroordelen te confronteren, maar als een statement of fact: zo zat de wereld in elkaar.

    Ik weet nog dat ik dacht, met mijn zeventienjarige linkse hoofd: dit is overdreven en propagandistisch; een al te strict uitvloeisel van de post-christelijke gedachte dat een mens altijd wel op een of andere manier gecompenseerd wordt voor de aangeboren tekortkomingen (‘eerder zal een kemel door het oog van een naald etc’).

    Kijk ‘es: leraren zitten, gewoon vanuit hun professionele verwordenheid, simpelweg aan de ‘nurture’ kant van het debat: ze moeten wel. Ze zouden hun gitaren collectief en huilend aan de wilgen hangen als ze zichzelf de realisatie zouden gunnen dat talent en intelligentie in deze wereld spaarzaam en selectief verdeeld is. En dat zie je terug in de leerboeken.

  10. 18

    @16:

    dat talent en intelligentie in deze wereld spaarzaam en selectief verdeeld is.

    Intelligentie (in ieder geval zoals die op IQ-test gemeten wordt) kan ontwikkeld worden, en hangt ook op andere manieren van de omgeving af.

    En talent is niet het enige dat bepaalt of iemand vaardigheden of kennis verkrijgt.
    Anders konden we het hele onderwijs wel afschaffen.
    De markt voor bijlessen suggereert dat kinderen eerder te weinig onderwijs krijgen.