Chinees-Pakistaanse vrijage nadert hoogtepunt

– dit bericht verscheen al eerder maar verdween tijdelijk door technische werkzaamheden –
– helaas hebben we van de reacties geen backup, onze excuses hiervoor –

Deze maand zal de chinese premier Wen Jiabao aanwezig zijn bij de opening van een zeehaven in Gwadar in het zuidwesten van Pakistan. De chinezen zullen in totaal bijna 1 miljard dollar investeren in deze diepzeehaven en in een snelweg naar Karachi. China wil deze haven intensief gaan gebruiken voor de aanvoer van goederen naar West-China. Hiermee trotseren de chinezen de prominente aanwezigheid van Amerika dat pakistaanse vliegbases gebruikt en wekken ze de toorn van India door het via Myanmar en Tibet volledig te omkapselen.

Deze chinees-pakistaanse samenwerking is zowel economisch als militair. China hoopt met de haven in Gwadar over land het afgelegen westelijke Xijang te bevoorraden. Maar deze zeehaven zou ook bij een afsluiting van de Straat van Singapore, in het geval van een conflict over Taiwan, chineze oliebevoorraadingen kunnen garanderen. Uiteraard met wat chineze fregatten in de buurt.

Pakistan ontsnapt via deze westelijke haven uit de greep van de machtige indiase marine en ze voert reeds militaire oefeningen uit met China. De Indiërs zijn op hun beurt weer actief bezig met Iran in het opstellen van transportlijnen over land door Afghanistan om op deze wijze het vijandige Pakistan weer te omzeilen.

The government of Pakistan has designated the port area as a “sensitive defense zone.” Once completed, the Gwadar port will rank among the world’s largest deep-sea ports. (TheJamestownFoundation)