Bonus

COLUMN - Ze stond er toen wij binnenkwamen en staat er nog, onbewogen. Een diafaan meisje, dun als een veertienjarige, met dat klein beetje lange, blonde haar dat zelfs mooie Hollandse meisjes kunnen bezitten.

We hebben onze buit bij elkaar gesprokkeld en staan in de rij voor het afrekenen. Ze heeft een vriendelijk voorkomen, de geboorte van een glimlach op de lippen. Ze is een standbeeld, dat daar is geplaatst. Wacht ze op iemand? Ze heeft geen jas aan, en ook geen tas. Ze is gekleed alsof ze zometeen naar de disco gaat: een ultrakort jurkje van zwart glitter, dat haar bevallige beentjes voorbeeldig laat uitkomen, hoge pumps aan haar voetjes. Op haar nonexistente doch aantrekkelijke boesem bungelt een tag aan een breed lint. Ze is hier op haar werk, of op een missie, of allebei. Maar die kleren? Je gaat toch niet in sexy outfit naar je werk bij de Albert Heijn?

Als een spin in haar web heeft ze op het juiste slachtoffer gewacht: een man aan het begin van de aftakeling, gewend om knap te zijn geweest, en bovenal: alleen. Als bij toverslag ontdooit ze. Ze groet hem uitbundig: ‘Halloooo!’, haar arm in de lucht, alsof ze hem lang niet heeft gezien. Iemand anders had in zijn plaats achterom gekeken. Hij niet – ze heeft hem verdomd goed uitgekozen. Met de ijdelheid van de voormalige beau twijfelt hij er geen seconde aan dat deze fee hem uit de hele klantenrij heeft gepikt. Hij glimlacht van oor tot oor als hij op haar afkoerst. Gekust wordt er niet: dat ze elkaar pas ontmoetten is een feit. Ze blijven op een gepaste halve meter van elkaar. Hun chemie explodeert in de hal van de kruidenier. Zij drukt hem aanlokkelijk glimlachend een folder in de hand, hij neemt die folder aan zonder haar ogen een seconde los te laten. Hij lacht beaat. Daar was ze. De belichaming van zijn bijkans verloren hoop, van zijn quasi-zekerheid dat hij ‘het’ nog had. Hij wist het. Hij kon nog een oogverblindende twintigjarige betoveren. Hij was hij, en niet een der onopvallende monsters die de supermarkt bevolkten.

Albert Heijn heeft één klant gewonnen voor zijn nieuwe bonuskaart.

  1. 2

    Zo staan er elke zaterdag duizenden op straten in elke binnenstad met gratis blikjes cola of andere ongezonde rotzooi.

    Zelf heb ik ook een bonuskaart, want ja de korting krijg je anders niet. Het staat niet op mijn naam, dus wat zou het. Ik zou het niet op mijn naam zetten.

    Wat ik me afvraag is hoeveel dit ‘nieuwe’ systeem allemaal wel niet moet kosten. En of de omzet ook echt stijgt doordat mensen meer kopen (naast de aanbiedingen).

  2. 3

    @2 De omzet hoeft niet te stijgen. Je vergeet dat er met de data van de bonuskaart ook verdiend kan worden aan de reclamejongens. Zij zien de supermarkt eerder als een zero-sum game: de omzet van de supermarkt hoeft niet omhoog, als de klanten maar wel vaker hún product uit de schappen trekken.

  3. 5

    @3:

    Dat er met datagegevens verdiend kan worden wist ik wel, maar dat geldt nog niet zo voor de AH, die wil naar ik meen, aan de hand van de genoemde gegevens de omzet (winst) verhogen. Klantenbinding is een middel. De reclamejongens kunnen uiteraard meer met deze privacy gevoelige informatie.

  4. 7

    Gisteren met een kennis van mij een gesprek gehad over de nieuwe bonuskaart. Hij was ook anoniem, omdat hij niet wil laten weten wat hij koopt, op den duur kan het tegen iemand werken. Hij was dus anoniem, maar gebruikte wel de bonus kaart, en hij rekent wel af met zijn bankpas. Hij begreep niet dat deze twee zaken gekoppeld worden en dan is er geen anonimiteit meer. En ook als hij contant zou betalen, elke dag komt bonuskaart met het zelfde nummer de zelfde flessen wijn kopen, nou en of daar geen profiel aan vast te koppelen is.

  5. 8

    @7: plus dat je met het registreren ook een IP-adres hebt, wat je kan gebruiken voor geolocatie. IP naar locatie werkt niet altijd, maar is wel ‘goed genoeg’ om uit te maken in welke regio iemand woont. En ’t is ook leuk om te gebruiken in combinatie met andere databronnen.

    OTOH, als je altijd naar dezelfde AH gaat is dat natuurlijk ook een prima bron van info, want dan zul je daar wel in de buurt wonen.

  6. 9

    Oja dat ken ik. Zo heb ik me ook ooit een bonuskaart aan laten smeren. Heb hem nooit gebruikt maar heb het bonuskaartmeisje wel mee naar huis genomen:-)

  7. 10

    @8.

    Heeft de AH of een bedrijf waaraan ze het uitbesteden geavanceerde programma’s waar je alle gegevens in kan stoppen en allemaal mooi grafiekjes uit kan laten printen? Zeker met IP-adressen, bankgegevens, producten (voorstelbaar) en meerdere combinaties lijkt het me niet zomaar voor de hand liggend. Dat was de reden waarom ik me eerder afvroeg hoeveel geld dat kost, in verhouding tot opbrengst.

  8. 11

    In de Kassa van zaterdag werden een paar voorbeelden genoemd: met name de persoonlijke aanbiedingen zijn voor producenten handig. Zo hoeft Pepsi een stuk minder korting aan te bieden om klanten bij Coca Cola weg te lokken, want ze kunnen heel specifiek de Coca Cola-klanten targetten.

    Het kan heel goed dat dit niet eens in eerste instantie wordt gebruikt om de privacy van de consument aan te tasten, maar juist veel meer om aanbieders zowel te verleiden als onder druk te zetten. Het kan ook een manier is om klanten bij de Jumbo weg te lokken, omdat ze onder de laagste-prijsgarantie kunnen gaan zitten.

    Maar hoe dan ook, de AH doet dit met een reden. En die reden is niet dat ze het welbevinden van de mensen in het algemeen willen verbeteren. Ze willen er zelf beter van worden, meer macht in handen krijgen. En daar kleven bezwaren aan want de AH heeft al aardig wat macht, dus dat is een risico hoe het ook wordt uitgevoerd.

    PS: het stukje in kassa is beslist een aanrader als je weer wat wilt scoren op de bullshitbingo, er was nl ook iemand die wel wist te vertellen waarom het echt helemaal super voor ons is dat de AH alles van ons weet.

  9. 12

    @11.

    Dat van die producten en concurrerende supers in de buurt klopt, want daar zijn bijvoorbeeld appels in de aanbieding, dan kan de klant een persoonsgebonden (kaarthouders-) aanbieding bij de AH krijgen voor appels.

  10. 15

    @13: als je alleen als vrouw schoonmaakmiddelen voor een goede prijs kunt krijgen terwijl de mannen het moeten doen met bier en vuilniszakken, kan het dat zeker zijn.

  11. 17

    Als ik bonusproducten koop vraag ik het kassameisje of de -jongen altijd vriendelijk of ze de bonus er voor me af willen halen en betaal ik contant. Klantvriendelijk zijn ze dan altijd.