Bonus of malus?

Minder privacy voor persoonlijke aanbieding’, kopte RTL Nieuws gisteren. Albert Heijn wil de data van de bonuskaart gebruiken om gerichte aanbiedingen te doen die per persoon verschillen. Het is zeker nieuws, maar niet omdat sprake zou zijn van een privacy-inbreuk.

De bonuskaart wordt al sinds 1998 gebruikt om het koopgedrag van klanten in kaart te brengen (dat is immers het doel van alle klantenkaarten). Op zich zie ik er niet zoveel problemen mee dat de AH weet wat ik koop. Omdat ik vrijwel altijd met PIN betaal, weten ze dat toch al en zoals gezegd, het is niet bepaald nieuw. Anno 2011 is persoonlijke informatie een ruilmiddel geworden met geldelijke waarde. Er zou alleen een groot privacyprobleem zijn als AH deze informatie met derden deelt of geen inzage geeft in de verzamelde gegevens (oeps)

Wat wel nieuwswaardig is, is dat klanten dus aanbiedingen op maat krijgen via Mijn Bonus. Daarmee krijg ik bijvoorbeeld korting op luiers (ik heb een klein kind) en mijn buren met puberkinderen niet. Nu zitten mijn buren wellicht niet op die korting te wachten, maar doordat aanbiedingen op invididueel niveau worden gedaan, gaat ook veel transparantie verloren. Hoeveel korting krijgen andere  klanten? Krijgen ze meer korting dan jij? En hoe werkt dat? Krijgen rijkere klanten meer korting? Of juist klanten die vaker euroshopper-producten kopen?

Mijn Bonus is een middel om aan invididuele prijsdiscriminatie te doen op een ongekend verfijnd niveau. Dat lijkt me een kwalijke ontwikkeling. Consumenten hebben de afgelopen jaren enorm geprofiteerd van de mogelijkheid om prijzen te vergelijken. Online winkelen heeft regionale prijsdiscriminatie flink bemoeilijkt. Albert Heijn werpt weer een nieuwe muur op, daar zit het nieuws. Het zou mooi zijn al Albert Heijn daar eens wat meer uitleg over geeft, in plaats van een nietszeggend persberichtje.

  1. 1

    Kunnen we hier niet een handeltje beginnen in BonusKaart StreepjesCodes, voor iedere gelegenheid een eigen BonusKaart StreepjesCode. Gewoon een nieuwe barcode sticker printen en op een bestaande kaart plakken, geen cassiere die daar om maalt. Bovendien zijn die paar kaarten dan grootverbruikers, dus meer korting.

    De luierKaart, de bierKaart, de groenteKaart, de vegetarierKaart, de vleesKaart, de chipsKaart etc.

  2. 2

    Toen dat ding werd ingevoerd, waren er ook wel mensen die geregeld hun bonuskaart met iemand anders ruilden. Dan klopte het systeem niet meer.

    En het is al sinds 1998 mogelijk om anoniem een bonuskaart te nemen. Dat schreeuwt AH alleen liever niet van de daken, maar ze zijn dat wettelijk verplicht.

  3. 3

    Maar ja, als je de kortingen straks wilt ontvangen, moet je toch met de billen bloot. Anders krijg je die korting gewoon niet. Wat dat betreft trekt AH de teugels even flink wat strakker.
    Overigens bestel ik via Albert en laat ik alles thuisbrengen. AH ziet niet alleen wat ik koop, maar ook waar ik naar kijk online en waar ik over loop te treuzelen. Kunnen ze ook leuke dingen mee doen…