Ja jongens, die hele generatie die in de 60er en 70er jaren al die linkse, diep psychologische, begripvolle films maakten (of andere kunsten) gaat nu de pijp uit.
Bereidt u maar voor op vele in memoria.
Het gaat aanhouden.
Wat ik je brom.
#3
Snaporaz
This time it’s personal !
De filmtips om mee te beginnen :
* L’avventura
* La notte
* L’eclisse
* Blow-up
* Professione: reporter (aka The passenger).
“La notte” is het ultieme meesterwerk, al kan het helpen u vooraf op te warmen met “L’avventura” of een van de andere tips. “L’eclisse” zie je het best nà “La notte”. De eerste drie worden beschouwd als een drieluik, al is er ook sprake van een vier- of vijfluik.
De andere kunt u nadien beter plaatsen, bv. “Il grido”, “Il deserto rosso”, “Zabriskie point” of “N.U.” ; de latere films zijn duidelijk minder, maar ook interessant voor de fans – hoe de oude meester minimalistisch herkauwt dan wel echo’s tot leven probeert te wekken.
De leestips :
* Chatman, Seymour “Antoninioni; or, the surface of the world” is de definitieve studie. Maar misschien out of print of ondertussen nogal duur.
* Het boek “The complete films” bij Taschen is een goede primer : mooie foto’s, en voor een keer (in die reeks) een prima tekst (auteurs = Chatman & Duncan).
* Het boek van Rohdie, Sam (uitg. BFI) is verschrikkelijk, en lees vooral geen Franse postmodernisten en andere wereldvreemde academici over M.A. ;-).
* Wel ok Frans : de uitgaven bij Images Modernes. “Ce bowling sur le Tibre” (niet-verfilmde ideetjes van M.A.) bestaat ook in het Engels als “That bowling alley on the Tiber” èn als “Unfinished business”. Musts voor de fan.
* Er is ook een aparte uitgave van “Techniquement douce”, een nooit-verfilmde.
* Als u in de trip zit, lees dan ook Tonino Guerra “De stofwolk”.
Guerra werkte behalve met Atonioni ook samen met Fellini, die al bijna vijftien jaar geleden overleed. Er zijn dus al heel wat auteurs van die generatie(s) overleden, #2, bv. Altman, Buñuel, Kubrick, Kurosawa, Melville, Pasolini, Tarkovski, Truffaut … Maar het is inderdaad zo dat Godard, Herzog, Resnais, Rohmer & co er niet jonger op geworden zijn…
@Snaforza: Indrukwekkend. Heeft u niet toevallig zin om een (zomer)gastbijdrage over Antonioni te componeren?
#5
Snaporaz
Zin wel, tijd deze week helaas niet. Zal er vanaf zondag ’s over beginnen nadenken, maar ik beloof niets…
#6
Snaporaz
(’t boek van Arrowsmith is ook een afrader)
#7
Snaporaz
En voor the Squire nog een met z’n toenmalig lief Monica Vitti erbij… Qua boeken is er ook nog dat van Peter Brunette, was ik vergeten. Pas mal maar een beetje simpel, middelbareschoolniveau in vergelijking met dat van Chatman.
#8
Yevgeny Podorkin
S’z: “zondag beginnen met nadenken”. Zondag?! Eerst meneer pastoor raadplegen of of…”maar ik beloof niks”…Jaaa, hallo!
Tijd geleden dat ik een film van de grote Italiaanse en Franse cineasten zeg jaren 50 – 70 heb gezien. Wel ooit tijdens La Grande Boeuf- achtige filmmarathons in buurthonk voor de al wat oudere jongere. Uiteindelijk ontaardend in een soort non- stop weekend toga- party’s met gevulde eend, druiven, veel drank, vertrek strak van wietdampen afijn de hele mikmak…maar dan met films erbij. Bekende lange maar vooral veel korte films, de een nog bizarder dan de ander. Weinig van bijgebleven.
Vandaar..een bijspijkercursusje?…kom op..
#9
S’z
Zwanenhals gevuld met druiven … dat moet Satyricon geweest zijn !
#10
S’z
Zwanenhals gevuld met druiven … dat moet Satyricon geweest zijn !
#11
Jimmy
Bad karma
Kan iemand Jean-Luc Godard en Pedro Almodóvar even binnenhouden deze week.
Bij voorbaat dank.
#12
Squire
Gaat het een beetje goed met Monica, Snaporaz?
Jeumig, da was een brok
#13
S’z
At the mercy of the squire :
#14
S’z
Who needs the egg ?
#15
S’z
Modesty Blaise…
#16
S’z
Geen vrouw Italiaanser dan zij (Noord-Italiaans, I guess). Die Poolse jongen in Visconti’s “Morte a Venezia” doet me altijd aan haar denken, overigens.
Reacties (16)
Voor wie t Italiaans beheerst…
http://www.corriere.it/Primo_Piano/Cinema/2007/07_Luglio/31/antonioni_michelangelo_morto.shtml
Ja jongens, die hele generatie die in de 60er en 70er jaren al die linkse, diep psychologische, begripvolle films maakten (of andere kunsten) gaat nu de pijp uit.
Bereidt u maar voor op vele in memoria.
Het gaat aanhouden.
Wat ik je brom.
This time it’s personal !
De filmtips om mee te beginnen :
* L’avventura
* La notte
* L’eclisse
* Blow-up
* Professione: reporter (aka The passenger).
“La notte” is het ultieme meesterwerk, al kan het helpen u vooraf op te warmen met “L’avventura” of een van de andere tips. “L’eclisse” zie je het best nà “La notte”. De eerste drie worden beschouwd als een drieluik, al is er ook sprake van een vier- of vijfluik.
De andere kunt u nadien beter plaatsen, bv. “Il grido”, “Il deserto rosso”, “Zabriskie point” of “N.U.” ; de latere films zijn duidelijk minder, maar ook interessant voor de fans – hoe de oude meester minimalistisch herkauwt dan wel echo’s tot leven probeert te wekken.
De leestips :
* Chatman, Seymour “Antoninioni; or, the surface of the world” is de definitieve studie. Maar misschien out of print of ondertussen nogal duur.
* Het boek “The complete films” bij Taschen is een goede primer : mooie foto’s, en voor een keer (in die reeks) een prima tekst (auteurs = Chatman & Duncan).
* Het boek van Rohdie, Sam (uitg. BFI) is verschrikkelijk, en lees vooral geen Franse postmodernisten en andere wereldvreemde academici over M.A. ;-).
* Wel ok Frans : de uitgaven bij Images Modernes. “Ce bowling sur le Tibre” (niet-verfilmde ideetjes van M.A.) bestaat ook in het Engels als “That bowling alley on the Tiber” èn als “Unfinished business”. Musts voor de fan.
* Er is ook een aparte uitgave van “Techniquement douce”, een nooit-verfilmde.
* Als u in de trip zit, lees dan ook Tonino Guerra “De stofwolk”.
Guerra werkte behalve met Atonioni ook samen met Fellini, die al bijna vijftien jaar geleden overleed. Er zijn dus al heel wat auteurs van die generatie(s) overleden, #2, bv. Altman, Buñuel, Kubrick, Kurosawa, Melville, Pasolini, Tarkovski, Truffaut … Maar het is inderdaad zo dat Godard, Herzog, Resnais, Rohmer & co er niet jonger op geworden zijn…
@Snaforza: Indrukwekkend. Heeft u niet toevallig zin om een (zomer)gastbijdrage over Antonioni te componeren?
Zin wel, tijd deze week helaas niet. Zal er vanaf zondag ’s over beginnen nadenken, maar ik beloof niets…
(’t boek van Arrowsmith is ook een afrader)
En voor the Squire nog een met z’n toenmalig lief Monica Vitti erbij… Qua boeken is er ook nog dat van Peter Brunette, was ik vergeten. Pas mal maar een beetje simpel, middelbareschoolniveau in vergelijking met dat van Chatman.
S’z: “zondag beginnen met nadenken”. Zondag?! Eerst meneer pastoor raadplegen of of…”maar ik beloof niks”…Jaaa, hallo!
Tijd geleden dat ik een film van de grote Italiaanse en Franse cineasten zeg jaren 50 – 70 heb gezien. Wel ooit tijdens La Grande Boeuf- achtige filmmarathons in buurthonk voor de al wat oudere jongere. Uiteindelijk ontaardend in een soort non- stop weekend toga- party’s met gevulde eend, druiven, veel drank, vertrek strak van wietdampen afijn de hele mikmak…maar dan met films erbij. Bekende lange maar vooral veel korte films, de een nog bizarder dan de ander. Weinig van bijgebleven.
Vandaar..een bijspijkercursusje?…kom op..
Zwanenhals gevuld met druiven … dat moet Satyricon geweest zijn !
Zwanenhals gevuld met druiven … dat moet Satyricon geweest zijn !
Bad karma
Kan iemand Jean-Luc Godard en Pedro Almodóvar even binnenhouden deze week.
Bij voorbaat dank.
Gaat het een beetje goed met Monica, Snaporaz?
Jeumig, da was een brok
At the mercy of the squire :
Who needs the egg ?
Modesty Blaise…
Geen vrouw Italiaanser dan zij (Noord-Italiaans, I guess). Die Poolse jongen in Visconti’s “Morte a Venezia” doet me altijd aan haar denken, overigens.
Filmpjes :
* http://www.youtube.com/watch?v=JM-Krzaa5SM (Antonioni’s, not Takeshi’s)
* http://www.videodetective.com/titledetails.aspx?publishedid=407827&customerid=63482 (parcontre).