Advertentiemarkt: VS vs. NL

Een leuk artikeltje over de Nederlandse online advertentiemarkt. Deze groeide het afgelopen kwartaal naar een record van 34,5 miljoen euro, een stijging van 8% ten opzichte van het jaar daarvoor (overigens, een ander rapport spreekt al van bijna 100 miljoen euro in de eerste helft van 2006).

In de VS was de online advertentiemarkt vorig jaar goed voor 14,3 miljard euro, ruim het honderdvoudige van de Nederlandse markt van (ruwe schatting) een kleine 140 miljoen. En dat met een bevolking die minder dan 20 keer zo groot is.

Hoe zit dat? Waar zit dat vijfvoudige gat tussen de advertentiemarkt in Nederland en die in de VS? Ik ging een beetje zoeken en kwam al snel bij de oorzaak. De totale advertentiemarkt in Nederland, 2,9 miljard euro (2006), valt in het niet bij de Amerikaanse markt, die namelijk ruim 200 miljard groot is. Gecorrigeerd voor bevolking is die advertientiemarkt óók een factor 3 a 4 groter dan die in Nederland.

Mooi, probleem opgelost. In zowel Nederland als de VS wordt – relatief gezien – iets minder uitgegeven aan online reclame. Niets schokkends, gezien het feit dat we nog wat achterlopen op de online advertentiemarkt. Maar als je er even over nadenkt komen er alleen maar meer vragen.

De belangrijkste vraag die ik me stel is waarom de advertentiemarkt in de VS zoveel groter is. Gaan wij ook die kant uit? En hoe betalen die Amerikaanse bedrijven al die advertenties (1000 dollar per Amerikaan per jaar), terwijl ze toch concurrerend moeten blijven in andere delen van de wereld?

Ik heb geen idee. Jullie?

  1. 1

    Een Nederlandse website heeft als doelgroep alle mensen op de wereld die Nederlands lezen en internet hebben (zo’n twintig miljoen, gok ik). Een Amerikaanse website heeft als doelgroep alle internetters die Engels lezen. Dat zijn er ongeveer anderhalf miljard, volgens Wikipedia.

  2. 2

    In de cijfers van IAB Nederland (waarop het Nu.nl-artikel is gebaseerd) zijn advertenties via Google volgens mij niet meegenomen. Dat verklaart waarschijnlijk een flink deel van het verschil tussen de online reclame in NL en de VS.

  3. 3

    @1,2: Het gaat mij niet alleen om de online advertentiemarkt die veel groter is, maar ook om de algemene markt. En jullie uitleggen kunnen dat verschil niet verklaren.

  4. 4

    @3: ik denk dat dat wel degelijk te maken heeft met het feit dat de VS een “voorbeeldmarkt” voor de rest van de wereld zijn. Als een product daar populair wordt zal het gemakkelijker door de rest van de wereld overgenomen worden.
    Om een voorbeeld te geven, ik weet wat een twinky is, ondanks het feit dat die niet in Nederland te krijgen zijn en er niet voor geadverteerd wordt.

  5. 6

    De samenleving is ook commercieler denk ik. Zoals het fenomeen van bedrijfsgesponsorde scholen ( hier ondenkbaar ) e.d, ik weet niet of dat meetelt. Als de een hard schreeuwt moet jij harder schreeuwen met je produkt.

  6. 7

    Joost, hoe kom je aan die 2,9 miljard van de totale Nederlandse advertentiemarkt? Ik ben zelf wel benieuwd naar die van 2007 en 2008 maar kan de cijfers zo nergens vinden..