Deze gastbijdrage is van Paul Teule.
Dat blijkt volgens mij uit het net gepubliceerde merkenonderzoek van het European Institute for Brand Management (EURIB). Normaal zou ik onderzoek onder duizend doorsnee-Nederlanders die zeggen welke ‘merken’ ze ‘liever niet willen missen’, niet zo snel lezen. Het ANP-bericht (dat vooral het persbericht heeft overgetikt) waaruit blijkt dat voor vrouwen de HEMA op één staat en voor mannen het NOS-Journaal, en dat Senseo en Bolletje het dit jaar niet zo goed doen, liet mij in eerste instantie koud.
Toen ik uit verveling toch maar even de top 100 van het daadwerkelijke onderzoek bekeek viel mijn oog op plaats 79: ‘Anne Frank huis’, een beetje vreemd ingeklemd tussen Dove (80) en Conimex (78). ‘Anne Frank huis’, is dat een merk? Wat blijkt: je kon naast bier, keukens en zuivel ook op musea stemmen. Het Anne Frank huis is het enige museum dat de top 100 haalde. Slechts 36% van de ondervraagden dat het jammer zou zijn als het zou verdwijnen. Nog geen 20% zou het verdwijnen van het Rijksmuseum, het Van Gogh of het Boijmans betreuren.
Het geeft een ontnuchterend beeld van Nederland. Blokker (plaats 2, 72% kan niet zonder), Ikea (7e plaats met 65%) en Douwe Egberts (plaats 22 met 51%) spelen een veel belangrijkere rol in ons leven dan onze musea. Ook kwaliteitskranten en organisaties als UNICEF en Amnesty International halen de 20% nauwelijks.
Let’s face it: Nederland is gewoon geen gecultiveerd, geëngageerd en internationaal georiënteerd land en het huidige kabinet Rutte – zelf ooit actief voor Calvé (plaats 30)- doet daar gewoon recht aan. Ieder volk krijgt de leider die het verdient.
Reacties (25)
Zelf nog in het Anne Frank huis geweest lately? En bij de HEMA? Nou dan. Niet meteen zo somber, mensen hebben deze vraag gewoon heel praktisch geïnterpreteerd.
@1 Denk het ook. Vraag naar ‘Nederlandse instituties’ en je krijgt weer een ander antwoord. Daarnaast kun je het ook omdraaien: wees blij dat mensen musea niet als merk zien.
Maar de parallel is op z’n minst opmerkelijk. Mark kan als oud-Unilever-man tevreden zijn.
Aan de andere kant slaat de verangelsaksiskandinavisering van (inferieure) merken keihard toe: Google, Ikea, Lidl en Aldi scoren ook top-10. En het hoogst genoteerde daadwerkelijke merk (itt bedrijfsnaam) is Pickwick. Douwe Egberts staat vier plaatsen lager.
Dat eeuwige ge-thee-drink! Geert: doe er wat aan!!!
Lees ik er nou overheen, of is er in het onderzoek niet gevraagd naar dit kabinet? Is Bruin 1 een merk?
In ieder geval weer effe lekker Rutte en co lopen bashen, dat is altijd weer fijn.
Hoezo bashen: “[…] schrijft VVD-leider Mark Rutte over zijn betrokkenheid bij de mannen [van Calvé] en hun boek, dat de sympathiekste uitgave van 2007 mag heten. Voordat Rutte carrière maakte in de politiek, was hij een paar jaar personeelsmanager bij Calvé. Hij besluit zijn bijdrage met de wens dat ‘dit mooie bedrijf nog lang mag bestaan’. Twee dagen na verschijning maakte moedermaatschappij Unilever bekend de fabriek in Delft halverwege 2008 te sluiten.”
@5: ‘Nederland is gewoon geen gecultiveerd, geëngageerd en internationaal georiënteerd land en het huidige kabinet Rutte – – doet daar gewoon recht aan. Ieder volk krijgt de leider die het verdient.’
Is toch bashen? Of zijn dat complimentjes die ik niet begrijp, bv zoals antiglobalisten complimentjes?
Deze regering is niet zozeer een reeele afspiegeling van wat leeft onder het volk, meer nog is het een reeele afspiegeling van het volk.
@6 het is niet bashen als degenen die je zo noemt er trots op zijn. Noem een Marokkaan een Marokkaan en hij zal zich niet snel gebashed voelen. Als ik jou zo noem, jij waarschijnlijk wel (ok slecht voorbeeld, maar het idee is hetzelfde).
@6: Popoe, dat is wel vergezocht. Als er iemand gebashd wordt, dan is het toch echt wel het Nederlandse volk. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het kabinet Rutte ge-onbashd wordt, want het is niet te min, het is gewoon passend (en dat lijkt me eerder een compliment).
” […] good and hard.”
Maar dit verbaast overigens toch niet? “Nederland is gewoon geen gecultiveerd, geëngageerd en internationaal georiënteerd land.” Welk land is dat wel, modaal genomen? Otto Normalverbraucher, Monsieur Tout-le-monde en Joe Public staan volgens mij ook niet dagelijks in de rij voor musea.
@10: Ik denk dat Monsieur Tout-le-Monde wel degelijk het Louvre boven de Carrefour zou plaatsen en Joe Public de Washington Mall boven Wal Mart.
Maar wat is de Nederlandse nationale mythe? Koopmansgeest, calvinistisch “doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg” en de propere huizen. Dat wordt gewoon bevestigd door de posities van Hema en Blokker.
@6,8,9
Het is niet echt bedoeld om te bashen. Het is gewoon en reality-check. Gewoon even slikken, tranen verbijten en moedig verder.
We houden gewoon allemaal van pindakaas, dat is wat we als Nederlanders delen, dat is onze cultuur.
(Laat onverlet dat we voor de rest gewoon zelf kunnen blijven zorgen/betalen)
@1 Toevallig vorige week nog in het Anne Frank huis geweest. Niet gelogen. Maar daarna wel een Hema worst gehaald.
Toch maar even de onderzoeksverantwoording erbij gepakt. Mensen werden aangespoord per categorie 5 merken aan te kruisen. Er waren meer dan 40 categorieen. In de categorie musea (18 ‘culturele’ instellingen, ook het circustheater staat erbij) leverde dat 36% stemmen op voor anne frank huis, het rijksmuseum kreeg 20%.
Dit onderzoek nu te verheffen tot een indicator van hoe het gesteld is met Nederland zegt aanzienlijk meer over Nederland dan het onderzoek zelf.
Je zou ook positief kunnen schrijven dat slechts 1% van de nederlandser Mandemakers keukens zou missen.
En overigens: Calve pindakaas, smeuig tot op de bodem, is zonder meer UNESCO werelderfgoed waardig! alleen al vanwege het prachtige woord smeuig.
Toch denk ik dat het onderzoek wel wat zegt over Nederland(ers).
Tabel 18: FASHION
1. C&A
2. H&M
3. Zeeman
4. Wibra
Dit zijn dus dè “fashion”merken van NL.
Tabel 34: KRANTEN
1. Spits
2. Metro
3. Telegraaf
4. AD
Tabel 37: LITERATUUR/TIJDSCHRIFT
1. Donald Duck
2. Van Dale (hebben we het hier echt over een woordenboek?)
3. Libelle
4. Bosatlas
5. Margriet
Het valt me nog mee dat in tabel 60 (Tassen) “Dirk” niet op één staat.
@15: Wat zegt het dan? dat de Spits en Metro een hogere oplage hebben dan de VK of het NRC? dat wisten we toch al? Dat in de categorie Literatuur de donald duck op 1 komt? Logisch, Mulisch, Reve, Hermand, Wolkers stonden niet bij de antwoorden (dat zijn geen merken). Dat bij kleding de merken met veel winkels bovenaan komen hoeft ook niet te verbazen. Merkenbekendheid gaat over herkenning, niet over wat je mist of belangrijk vindt. Bovendien zegt het niets over Nederlanders omdat een vergelijking ontbreekt. Zou een soortgelijk onderzoek in Zweden, Duitsland, Japan of mexico anderssoortige merken bovenaan zetten? Of zouden ook daar bij de kranten de gratis krantjes op 1 komen, en bij kleding de textielgrootgrutters, en bij fastfood de mcdonalds?
Ik maak me sterk dat zelfs Sargasten de McDonalds erkennen als de bekendste fastfood-keten ter wereld. En dat is het enige soort info dat dit onderzoek oplevert.
@ handeop, #16,
Het onderzoek gaat niet over de merkbekendheid, maar over welke merken de Nederlandse consument als onmisbaar beschouwt.
zuur en extreem ver gezocht….
ik merk weinig van Rutte (/seth)
Hij is dus meer van het niveau Calve en Anne Frank Huis dan van het niveau Hema.
@17
alsof de gemiddelde respondent dat verschil snapt
@20, Ik mag aannemen dat de meeste mensen toch wel het verschil tussen “bekend” en “onmisbaar” weten. Zeker omdat de “Van Dale” op 2 staat in de literatuur-ranglijst.
Of overschat ik de gemiddelde respondent schromelijk?
Merk op dat ze wel een erg losse definitie van “onmisbaar” gebruiken, namelijk of men het jammer vindt als het merk volgend jaar niet meer bestaat. Ik zou het van best veel dingen best jammer vinden als ze weg zijn, maar maar verrekte weinig noem ik onmisbaar.
Daarnaast moest men steeds uit meerdere items maximaal vijf items kiezen. Zoals @14 al aangeeft, is de 36% voor Anne Frank niet zo slecht: gemiddeld kunnen de ‘musea’ maar 5/18 * 100% = 28% van de stemmen krijgen, het AF museum ligt daar boven.
Daarnaast valt ook wel te twijfelen aan hoe goed het onderzoek verder is uitgevoerd. Het weergeven van cumulatieve percentages bij non-ordinale variabelen (zie tabellen in bijlage) is wel extreem stompzinnig.
pampers – 4 jaar onmisbaar, daarna als kiespijn
@21: Ja Brynnar, mensen kennen dat verschil wel, maar als ze een lijst met merken krijgen is het maar de vraag of ze het anwtoord geven op basis van het criterium ‘onmisbaar’ of dat andere criteria meewegen. In de praktijk zal dat laatste altijd het geval zijn. Zou je de vragen stellen kort nadat mensen van tien van de merken een spotje gezien hebben, dan zouden de antwoorden al fors anders uitpakken, en echt niet omdat die merken ineens onmisbaarder zijn geworden. Google anders bijvoorbeeld eens op primacy effect, recency effect en sheer exposure, wat termen uit de psychologie die verhelderend voor je kunnen zijn.
Gelukkig zijn we goed in zelfbeklag. Maar misschien helpt de gedachte dat mensen in het algemeen uberhaupt niet gecultiveerd, geëngageerd en internationaal georiënteerd zijn, maar eerder pragmatisch en denkend aan het eigen bestaan. Dus ik ga vaker naar de HEMA dan naar het Anne Frankhuis (nooit geweest), ook al denk ik dat ik hoor bij de ‘culturele elite’. Dat maakt me niets minder, als je begrijpt wat ik bedoel ;)