“It is commonplace to acknowledge that people so often only grasp the full value of something when they lose it … but the events of the past few days remind us how it is true. Well, some of us have for a while at least lost the ability to get home. And all of us right across Europe have lost air travel for the time being. So when that comes back, let’s try and use that wonderful freedom more thoughtfully, sensibly and wisely”. (Independent)
De Britse financieel journalist Hamish McRae verbleef door de IJslandse aswolk noodgedwongen enkele dagen bij vrienden in Helsinki. Daar daalde hem het besef in van onze afhankelijkheid van de luchtvaart. En hij schreef een bezinnend stuk over de kwetsbaarheid van de samenleving als het huidige vlieggemak wegvalt. Niet alleen het economische belang dat nu veel aandacht krijgt, ook het egalitaire effect van goedkoop vliegen is van grote invloed op ons leven. Het geeft vrijheid en het werkt daardoor democratiserend zo meent McRae. Een wereld zonder (goedkope) luchtvaart zal weer meer in zichzelf gekeerd zijn, banden met China en de VS zouden vervagen en de randen van Europa raken geïsoleerd van het actieve centrum. McRae roept op om dit moment aan te grijpen voor herbezinning hoe we onze kwetsbaarheid voor calamiteiten kunnen verminderen, bijvoorbeeld door het vergroten van efficiency van het Europese transport met trein, bus en boot. …and ask yourself Is Your Journey Really Necessary?
Reacties (17)
Nee, het laat alleen maar zien dat mensen vergeten zijn dat we, en op welke glorieuze manier we, op dit continent ook gewoon de trein kunnen pakken.
Nou, tunnel bij Haarlem de zee in naar Londen en doortrekken als HSL Oost zeg ik :-D
Ok. En de boot.
Ik bedoel: Ryan-air wil mensen in Barcelona nog twee weken laten wachten. Twee weken! Terwijl: je pakt de nachttrein en morgenvroeg ben je er. Tja, ’t ding zal misschien wel een beetje vol zitten ja. Maar wordt twee weken wachten serieus afgezet tegen het verschil in reistijd tussen de trein (of desnoods een charterbus) en het vliegtuig – in welk universum leven dat soort mensen ?
…bijvoorbeeld door het vergroten van efficiency van het Europese transport met trein, bus en boot.
Alsof efficiency er iets mee te maken heeft.
Ga lopen, fietsen of whatever.
Anders gezegd: neem een onafhankelijk vervoermiddel. Het leven gaat iets langzamer maar de vrijheid! Ach de vrijheid die dat geeft!
Fuck het vliegtuig.
HansR, ik ben wel eens naar Luxemburg gaan fietsen, als een houten reet en een tintelzak ‘het gevoel van vrijheid’ is dan leef ik nog liever in een dictatuur! ;-)
Wat KJ zegt. Het is ongelooflijk hoe wij ons wonderschone Europese railnetwerk (ik ben een groot fan van Rail Away trouwens) laten verkutten door prijsvechters en luchtvaartondernemio’s als Schiphol en de KLM.
Mijn voorstel: een Europese vliegtax van 300 euro op iedere vlucht van een uur of minder. Neem de trein. Je ziet nog eens wat.
@5: Luxe! 7 uur lang in een naar kots ruikende National Express bus na een avond in een naar kots ruikende pullman seat..
/mijmer
Su, het tiende postje op Sargasso (31-12-2001) ging ook over dat probleem, geen echt postje, we waren nog in de try-out fase maar toch, heel autobiografisch, direct bovenaan:
https://sargasso.nl/archief0104/index.php?m=200112
@5: Nounou, dat klinkt wel erg als een zetelaardappel. Gewoon efkes twee dagen tandjes bijten op de Ardennen met je tentje op de bagagedrager en je bent er al. Ik kan me nog wel een fietsvakantie naar Straatsburg en terug herinneren, dat was gewoon fantastisch. Als je wat geld hebt kan het tegenwoordig nog veel relaxter, lekker van hotel naar hotel fietsen (desnoods met fiets met electrohulpmotor), zonder dat je je hoeft te bekommeren om onderdak, eten koken en bandslijtage. En de pijn aan de kont ben je twee dagen na de vakantie vergeten.
Volslagen belachelijk ding natuurlijk die jumbojet. Lelijk esthetisch wangedrocht ook, basisontwerp van onze vliegtuigen moet op de schop (of boeing een schop mag ook)…
En masse in een vliegtuig hoeft echt geen doodzonde te zijn. Kijk b.v. maar eens naar deze animatie van de “Blended Wing Body” (i.c. een ontwerp van de TU Delft)
Brandstofbesparing schijnt tientallen % te bedragen (als tussenpaus tot er iets duurzamers gevonden is)
Lijkt op “Thunderbirds are go”…(was het de II?)
*lol*, en Eurolines viel nog redelijk mee qua smerigheid.
@Carlos
Ik leer de volgende dingen:
@8 het archief van nu.nl bestaat korter dan 9 jaar en Sargasso anno 2001 had veel te leren;
@5 Carlos anno 2010 gaat vrijheid proeven zonder conditie, denkt dat het leven makkelijk is en kiest dus voor dictatuur;
Simpele zielen, dode zielen ;)
Is er volgend jaar een echt feestje voor het tienjarig bestaan?
In alle vrijheid?
Zoals ik hier al schreef: gigantisch gemiste kans voor Europese Unie qua Europese Spoorwegen.
Men gaat niet ineens ‘halleluja leve de spoorwegen’ roepen vanwege een natuurlijk incidentje
Ik heb wel eens meer dan 30 uur in de bus gezeten, van Faro naar Amsterdam en dat was zeker geen pretje.
Ik ga ergens na volgende week een paar dagen naar Parijs, met de trein uiteraard,
op zich voldoen die hoge snelheidstreinen op de korte en middellange afstand namelijk uitstekend.
Ik heb het even grofweg opgezocht voor de fiets en trein liefhebbers.
Aalsmeer Luxemburg is hemelsbreed 195 Km.
de KLM doet hier 55/60 minuten over.
de auto 3.55 uur volgends de routeplanner (395 km)
het spoor 4.45 tot 6.50 uur volgens NS hispeed(helaas geen km)
de fiets 40.25 uur netto berekend volgens de fietsrouteplanner afstand(485 km a 12 km/u)
Een vliegende zakenreiziger spaart retour 7 uur met het vliegtuig en 2 uur met de auto t.o.v. de trein. Nu wil ik niet promoten dat je dan maar het vliegtuig moet pakken voor zo’n pruts eindje, maar als je nog eens 750 km verder moet zijn, wordt het wel verdomd snel interessant, helemaal als er ergens een flink stuk water in de weg ligt.
Als je een rechte weg aanlegt scheelt het trouwens een 190 km autorijden en 280 km fietsen, ook iets waar je rekening mee moet houden, als je modaliteiten vergelijkt.
@Anton
Maar je neemt geen aan en afrijtijden, douane tijden, wachttijden etc voor vliegen mee. Realiseer jij je wel hoeveel extra tijd schiphol vergt tov de auto?
@Anton; Je moet tegenwoordig twee uur van tevoren aanwezig zijn op het vliegveld. Op het station is dat (praktisch gesproken) een kwartier. Het uitchecken van je bagage op een luchthaven kost in de praktijk ook drie kwartier. 60 minuten is dan opeens bijna vier uur. Dat concurreert naar mijn mening aardig met vrijelijk kunnen lopen en een ruime stoel.