VVD heeft zeker extra geld voor leraar in programma. Voor o.a prestatiebeloning, meer docenten, onderwijsassistenten en opleiding!
Kersvers VVD Tweede Kamerlid Bente Becker haalde afgelopen vrijdag weer eens een stokpaardje van de VVD van stal: prestatiebeloning. Ook na een afwijzende reactie van Pedro DeBruyckere, onderzoeker en fervent bestrijder van mythes in het onderwijs, houdt ze vol:
Idee is niet om leraar per les af te rekenen, maar om leraren of teams die t bovengemiddeld doen te belonen. Je kent vast wel zo iemand! :)
Wellicht wordt het eens tijd dat Bente Becker zich eens verdiept in wat inmiddels al bekend is over de effectiviteit van prestatiebeloning. Om te beginnen geeft onderstaande animatie & uitleg van RSA al een mooie introductie in de effecten van prestatiebeloning op een complexe taak als onderwijzen:
Vervolgens kan ze deze uitstekende bijdrage van Dick van Wateren over het meten van toegevoegde waarde in het onderwijs. Want om een prestatie te kunnen belonen, moet je de effectiviteit van een leraar kunnen meten. Ook de bijdrage van hoogleraar management accounting Paula van Veen-Dirks is het lezen meer dan waard. Na het lezen van beide stukken krijgt ze natuurlijk echt de smaak te pakken. Ze pakt dan ook met beide handen het aanbod van Pedro DeBruyckere aan:
Wil u gerust het onderzoek over dit zombie-idea bezorgen (met voorbeelden hoe het onderwijs kapot kan maken).
De conclusie is wel duidelijk: het gaat gewoon niet werken. Allereerst omdat het idee van prestatiebeloning is gebaseerd op een zeer bepalende, maar niet uitgesproken, veronderstelling: de gemiddelde leraar is niet goed genoeg gemotiveerd. En daar gaat het dus al fout. De meeste mensen kiezen niet om in het onderwijs te gaan werken omdat het de beloning zo bijzonder goed is. Velen gaan het onderwijs in omdat ze passie hebben voor een bepaald vak en deze kennis over willen brengen. Dat deze passie bij sommige leraren is verdwenen is eerder een gevolg van de huidige inrichting van het onderwijs dan dat het een oorzaak is.
Ten tweede is, om de complexiteit van het leraarsvak recht te doen, een uitgebreid evaluatie-instrumentarium nodig. Maar om administratieve rompslomp te voorkomen, wil je de beoordelingscriteria juist zo eenvoudig mogelijk houden. Het nadeel daarvan is weer dat deze veel makkelijker strategisch gedrag in de hand werken. En dergelijk strategisch gedrag heeft juist weer een negatieve invloed op de kwaliteit van het onderwijs.
Ik ben benieuwd of we (een pilot met) prestatiebeloning in het regeerakkoord terug zien. Hopelijk niet.
Reacties (15)
Ja hoor, ik ken nog wel zo iemand.
Of, misschien, in de grander scheme of things een effectieve manier om wat aan die diploma-inflatie te doen en om beter te concurreren met Aziatische landen, qua kweken van toekomstige generaties goedkope arbeidskrachten.
Oh god. Je halve carrière hangt al af van studentenquêtes, straks ook nog je -nu variabele- salaris. Wat doen die fractiemedewerkers bij de VVD eigenlijk de hele dag, want 5 minuten googelen is er blijkbaar niet bij. Ach ja… mijn werk wordt wel makkelijker als ik West-Indisch blind ben voor plagiaat om studenten tevreden te houden. Dus dat is alvast winst.
Prachtige video overigens (nu zijn psychologische basisbehoeften toevallig gesneden koek voor leraren), en ook herkenbaar, zo voel ik me aangetrokken tot de academies waar ik het meest autonoom kan doen waarvoor ik ’s ochtends uit mijn bed kom, en dat is studenten boeien en iets bijbrengen. En mijn les op vrijdagmiddag is altijd beter, strakker en leuker dan mijn les op maandagochtend.
Nu zijn of waren er in Nederland scholen waar kinderen leerden tellen vanaf 0 t/m 9, i.p.v. 1 t/m 10.
Gezien ons 10-tallig stelsel is dat ook best logisch en in dit geval nog extra handig:
Want zelfs een kleuter is, bij deze telwijze, in staat om B.B. een dikke vette 0 te geven.
;-)
Ik vind het compleet van God los dat er al decennia-lang op middelbare scholen en zelfs in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs (!) nog steeds verplicht rekenen (jawel, optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen) in het curriculum zit, om het reken-hiaat van de lagere scholen op te vullen. In de jaren zeventig en begin jaren tachtig was dit helemaal niet nodig. Dat komt niet door de leraren. Dat komt door die oliedomme beleidsmakers.
Het is sowieso onzin, maar vergt tevens beoordelaars, die natuurlijk ook gemanaged moeten worden, dus weer een nieuwe extra laag. Betaal gewoon elke docent een fatsoenlijk salaris. Dat verdienen ze. Iedereen blij.
@4: +10
Leuk weer, en maar afvragen waarom niemand dat mooie vak meer in gaat. Onzekerheid, slecht betaalt, zwaar overwerken, je eigen spullen meenemen (zoals krijt, karton voor de handenarbeid les, etc), constant door Telegraaf en politicus gedemoniseerd worden en als toetje met de kutkoter zijn kut ouders om moeten gaan die gelijk op school staan als jij “Henk Jr.” gestraft hebt. Want “Die kut Marokkaan! Die mot je aanpakkuh! Sla je hassuhs dicht, mannuh! Met die Groenlinks bakkes van juh!”.
Nee de die dingen halen het mooie wel uit het leraren vak.
@4 Breuken optellen blijkt ook nog een probleem NA het VWO. Net als werkwoordspelling. Maar waren we daar vroeger collectief echt zo veel beter in? Ik betwijfel het.
@8: Ach, ik ben inmiddels gewend om bij statistiekles aan universitaire studenten eerst even te controleren of ze de bewerkingsvolgorde wel kennen.
@9: Bisamrck?
@7: 6 fout: 5.
@10: Vraag ze even uit het hoofd uit te rekenen 2+2×3=
@12:
Of bedoelde #10 het goochelen met de “a” in je pseudoniem bij #9 ?
:-)
@11: Ach ja, zullen we even wiskunde doen? Dan moet jij.op een Noorse telefoon, en mag ik met volle wolfram alpha omgeving het nakijken. ?
Maar sorry dat ik het durf de leraar te steunen. Ik zal het niet meer doen, en lekker met de Telegraaf en Halbe Zijlstra mee zeiken. Lekker mee bashen, en verdeeld voor de grootkapitaalwolven om ons als makke consumeerschaapjes op te peuzelen ?.
@12 Bismarck heb je dat gepland met het reactienummer zo? :D