Deze week: Hoe bekijkt met een beschilderd oppervlak, of een vrolijk verhaal in droeve bewoordingen
Vandaag gaan we dieper in op het waarom van het bestaan van kunst: zien. Want, by jove, het bestaat als we het kunnen zien. Paar eenvoudige borrelvragen: kijkt iedereen op dezelfde wijze naar kunst? Heeft een willekeurig persoon gelijk als hij een voorwerp uitroept tot zijnde kunst? En vooral: op welke manier kijkt u naar dat beschilderde oppervlak?
Moet iedereen die met een auto rijdt weten hoe het ding voortbeweegt? Want een verbrandingsmotor of een differentiaalas doet vooraleer er naar oma getuft kan worden? Ik meen van niet – laat staan dat men mensen het recht ontzegt om in een auto te stappen. Neem een kind: is er iets mooiers dan de ontdekking van een potlood en een blad, en de waarlijk gigantische sprong die de synapsen maken bij de ontdekking van het universum 2D à la krabbelkrabbelkras? En wat komt er dan tussen, gesteld dat elk kind een genie is, maar dat er weinigen overblijven?
Ik pleit voor een opdeling in de ervaringsmodus die kunst veroorzaakt. Zelfs: het waarom men kijkt.
Stel: u heeft een huiskamer muur, behoorlijk leeg en vooral groot – daar past wel een kunstwerk.
De manieren waarop u beslist wat er aan de muur komt zullen zich uiteindelijk kristalliseren in deze twee antwoorden:
Het moet dat schilderij zijn want groenachtige past perfect bij de meubels en het behang, het is niet al te figuratief want dat leidt de aandacht af en eerder licht want daar is er al zo weinig van
-of-
de bestaansreden van dat werk is heerlijk complex, niet alleen beeldt de kunstenaar een synthese uit van een traditie die je bij Monet zag beginnen, hij slaagt er ook in om iets te maken wat zijn goede kanten helemaal benadrukt en je keer op keer een diepere laag kan zien die telkens interactief mijn esthetische beleving koestert en kietelt.
Er is natuurlijk nog: Omdat het van mijn grootmoeder was, Omdat het een belegging is, – maar dat valt buiten de bestek van Zoektocht naar Kijken.
Mevrouw Cro Magnon zal wellicht een leuk stukje mos gedrapeerd hebben daar links achteraan naast de grote zitsteen, en dat is eigenlijk nog niet veranderd, rechts naast de Arne Jacobsen.
Die dualiteit waar ik voor pleit is ook te verdelen volgens: huiskamer vs. museum. Of: kunst om de zintuigen te plezieren vs. het denken te stimuleren.
Doe maar eens een zelftest: bekijk onderstaands, en probeer te vangen wat er plaatsgrijpt op uw dubbele weg van retina naar cortex cerebri. En vergeet niet: wat heeft het ongedwongen kind tot neurotische volwasse gevormd?
Tot slot: De gustibus et coloribus non est disputandum maar als dat echt zo zou zijn hadden we geen triljoen boeken die het net over de verschillen hebben. Wil u het advies van Lewis of van David Hamilton? De crux zit ‘m in iets wat onder de jaren der politiek correcte terreur afgebroken moest worden: het fundamenteel ondemocratische van kunst. Want er is wel degelijk een verschil tussen een kenner en een kladder – en niet iedereen kan een single malt van een heineken onderscheiden – en het is maar beter te aanvaarden dat tussen die twee een groter verschil is dan tussen mannen en vrouwen. Want zowel dat kind als de neuroot heeft gelijk, zowel de gedeprimeerde gek als de gelukkige zot – maar dat het woord kunst mag beschouwd worden als de meest beklemmende term die gebezigd is sinds ‘heiden’ voor alles wat niet vrijwillig ana een kruis wou sterven. De beste metafoor voor het kijken of maken naar en van kunst, is die van de eskimo’s. Naar het schijnt hebben die meer dan vijftig woorden voor ons armzalige ‘sneeuw’. Zoals wij dus ook slechts één woord voor kunst hebben.
Reacties (21)
Je metafoor is helaas een broodje aap. Maar voor elke uiting van menselijk kunnen, of het nou kunst, muziek, sport of wetenschap is, geldt nou eenmaal: “Je gaat het pas zien als je het door hebt” (JC).
nuja, daar is het een metafoor voor?
Ik ga er eens tijdens m’n Belgisch ontbijt over nadenken.
Dat door hebben / zien is mooi gezegd.
Belgisch ontbijt
Je klinkt erg dik, slaap je in een koude of warme kamer?
Toen wij op zoek waren naar iets op de muur, was bij ons de redenering: veel rood/oranje, geen groen, niet te figuratief en vooral betaalbaar. Maar ja, wij zijn kleinburgelijke cultuurbarbaren… ;-).
Daarentegen ben ik wel liefhebber van een goed glas Talisker, dat dan weer wel.
Overigens: dat JC staat voor Johan Cruijff moge toch duidelijk zijn hoop ik?
Je ziet wat je bent.
Crachàt heeft ideale maten en de masterbedroom is koel maar niet koud boven het donsdeken.
Oké, als er nog plek was geweest kies ik 2 en 10 vanwege het contrast. En 7, een decent doch buitengewoon lekker sensueel wijf kan er best nog bij. En van zo’n simpele “open doos pin up” aan de muur gaat je huiskamer maar naar garage lopen te ruiken nietwaar. En als 6 (humor) 5 en 11 (kleur) niet te groot zijn in de gang maar dan zou de barometer moeten verkassen…hmm, ‘twas toch al een ding van niks en vanwege buienradar.nl gebruik ik die eigenlijk toch nooit meer dus…
“Gedeprimeerde gek en gelukkige zot”? En ik weet niet of dat nu nog zo is: muren bij overheden/ gemeenten hangen bezaaid met werken van totaal onbetekenende gesubsidieerde kunstenaars (voor wat hoort wat, schilderij een maand lenen tegen een vergoeding). Bij deprimerende gekken als burgemeester of SG hangt dan een 5, 9 of 11 (dus: vooral niet te zot, deprimerend of prikkelend en liefst met niet al te vloekende kleuren) maar helemaal onderaan de hiërarchie, letterlijk, in de statische archieven in snikhete stoffig donkere kelders…Pollens: dáár hingen me deprimerende werkjes. Of een bespottelijk levensgroot disproportioneel boerderijpaard tegen een gele achtergrond waar iemand met potlood een enorme druppelende schwanz van 50 cm bij had getekend om het geheel op te leuken, die dingen. Maar overwegend a la de schilderijen 1 en vooral 8 in het kwadraat. Kan het nauwelijks beschrijven, alsof iemand de bruingrijsgetinte hemelsluizen voor waanzinnigen had opengezet…
Want over contrast gesproken, helemaal onderin die kelders, met in de gangen dus die deprimerende schilderijtjes, tussen de lekkende naar putlucht stinkende (verwarmings)buizen: een vettig ielepielemuizerig mannetje met driedubbeldikke brillenglazen (a la dat mannetje met oliepeilstok onderin tanker in film Waterworld) die daar “iets” liep te doen. “Wat dan?” Ja, weet ik het, geen idee. In die korte periode nooit kunnen betrappen op enige gestructureerde werkzaamheden. En hoe kwam hij binnen, “boven” kwam hij nooit en te nimmer, zelfs niet door een deur of niks. Op het oog een onschuldig gelukkige zot, en je zou hem nog geen stuiver geven dat hij ook maar een vlieg zou kunnen doodtrappen, die echter plots satanisch lachend veranderde in een killer met dito moorddadige blik bij het ontwaren van een rat. Het stikte daar namelijk van de 50 cm grote bruine ratten (met staart). Sloeg ze dan Blafduits uitbrakend met een enorme sneeuwschep de ingewanden naar buiten puilend vier poten net als in cartoons zo naar buiten uitstekend plat als een duppie morsdood…
En je kan dan moeilijk die schilderijen daar de schuld van geven…
Kunst zien?
Lucebert dichtte al:
het oog lijkt een hefboom voor hoger en hoger
maar meer zien dan men ziet ziet men nooit
Voor mij is kunst iets dat me raakt, op de een of andere manier iets nastreeft dat voor mij persoonlijk betekenisvol is, misschien wel onderschrijft. Iets dat ik kan begrijpen en dat probeert te communiceren op een manier die mij aanspreekt. Een post van iemand kan wat mij betreft kunst zijn. Het is een vorm van beleving, bevestiging en/of expressie. Het medium zelf is niet meer dan dat.
Ik geef je Jenny Holzer.
Eigenlijk is kunst een soort geheimtaal. :)
Dwars door alles heen.
Eh, twee vraagjes, Crachàt:
1. Die elf plaatjes – waarom staan de eerste vijf aan de jezuskant en de laatste vijf aan de elvis-kant gegroepeerd?
Wel mooi dat je de serie met vogels in de lucht begint en eindigt.
Ik worstel nog met de cryptische symmetrie:
vogels-clown-landschap-toreador-pastorale-jesuselvis-pastiche-doodgestoken-idylle-clown-vogels.
2. Nu weet ik na die triljoen boeken + de zes toevoegingen van jouw hand, nog steeds niet wanneer ik kunst kitsch moet vinden of andersom.
Volgende week het verlossende antwoord?
Vliegt met uw ogen toe en gij zult niet stilstaan Pater!
Kunst is voor mij dat iemand iets maakt en ik dat waarneem en, in het ideale geval, voorbij loop en dan later merk dat ik dat beeld niet meer uit kan wissen.
Gegrift onder de schedel en broeiend en later als een schop onder mijn kont deel van me is geworden…zoiets wil ik op mijn veel te kale muren.
Life/log voorbeeld.collega van mijn partner..dochter..Rietveld..nu in Helsinki masters photografie..avond..eten..lullen..paar foto’s uit haar eerste Parijse xpositie in de woonkamer (ex-cafe) ..ze laten me niet los..ik ontdek dingen die ik zag maar niet waarnam…dat is kunst.
@Crachàt (#15): Ah, ja, als ik met mijn ogen dicht vlieg sta ik altijd binnen een paar seconde te tollen op mijn benen…
Maar eh, dat eerste vraagje? Te onzinnig om te beantwoorden?
Deze dame, dus:
http://www.actuphoto.com/8332-circulation-s-mois-de-la-photo-off-17-photographes-.html
Ik was naarstig op zoek naar zeer basale doeken die het idee van kunst bij een bepaalde laag van de bevolking oproepen – en deze wondere zoektocht bracht deze selectie op.
Er zitten twee wereldvermaarden bij, en de opeenvolking is met de hand op het hart toevallig.
Vanwege esthetische redenen (ik ben me toch een windowdresser) zijn er een aantal verplaatst, maar het merendeel staat in vindersvolgorde.
Ik vond de rijtjes uiteidelijk zo het mooiste staan.
Betekenisvol toeval, mooiste wat er is.
mooi Larie, eigenlijk geldt dat voor maken ook -het idee wat blijven hangen is wanneer je start met scheppen is meestal het beste.
“het idee” Crachat is de keuze van ongestuurde handen die het moment vast leggen waar wij als toeschouwers naar terugkijken…soort van hier of daar..heen.
https://sargasso.nl/wp-content/pix/HarmoniacI.jpg