Een memorandum in opdracht van het Pentagon doet nogal wat stof opwaaien op het internet. In het stuk uit Augustus 2012 wordt een strategische analyse gemaakt van de militaire situatie in Syrië en het momentum dat dit creëert voor Al Qaeda in Irak en aanverwante groepen.
Saillant is de lapidaire vaststelling door de auteur van het stuk, dat de drijvende krachten in oppositie tegen het regime Assad uit islamisten bestaat (salafisten, moslimbroederschap, Al Qaeda in Irak), dat de Westerse mogendheden, Turkije en de Golfstaten deze oppositie steunen en dat zij belang zien in een autonoom salafistische regio binnen Syrië, omdat dit het regime van Assad isoleert van haar sji’itische bondgenoten.
… there is the possibility of establishing a declared or undeclared Salafist Principality in eastern Syria (Hasaka and Der Zor), and this is exactly what the supporting powers to the opposition want, in order to isolate the Syrian regime, which is considered the strategic depth of the Shia expansion (Iraq and Iran).
Het paper waarschuwt echter voor het destabiliserend effect dat deze ontwikkelingen waarschijnlijk zullen hebben op Irak en voor de terugkeer van een jihadistisch front aldaar.
Er gaat al langer de verdenking rond dat de Golfstaten, Turkije, de VS en Groot-Brittannië de soennitische jihadisten in Syrië stiekem hebben gesteund met wapens en training teneinde het regime Assad te ondermijnen. Critici van de Anglo-Amerikaans-soennitische as zien daar nu met dat zinnetje in dit memorandum een bevestiging in.
Reacties (22)
Zou iemand nou echt verbaast zijn over dit nieuws?
In de nieuwste editie van de IS-glossy Dabiq gaat een redacteur tekeer tegen complottheorieën. Hij verwijst de complottheorieën over 9/11 en het ontstaan van IS naar het rijk der fabelen, net zoals de meeste mensen hier op Sargasso.
Luister even wat complotdenker James Corbett over dit onderwerp zegt
@1: Ja, degenen die denken dat de honderduizenden doden door de burgeroorlog in Syrië het gevolg zijn van non-interventie van het Westen.
Over Iran en IS
https://kyleorton1991.wordpress.com/2014/09/03/provocation-and-the-islamic-state-why-assad-strengthened-the-jihadists/
https://kyleorton1991.wordpress.com/2015/02/27/iran-and-global-terror-from-argentina-to-the-fertile-crescent/
https://kyleorton1991.wordpress.com/2014/09/25/a-syrian-rebel-commander-accuses-iran-of-helping-the-islamic-state/
@4: Hoe hilarisch kan je het hebben? Er is zojuist een primaire bron openbaar gemaakt, nota bene van de Amerikaanse overheid, waarin overduidelijk is dat die Amerikaanse overheid wist dat de Syrische “oppositie” vooral bestond uit moslim extremisten, dat de Amerikaanse overheid (samen met o.a. Turkije en de golfstaten) deze extremisten steunde, en dat die Amerikaanse overheid het een prima idee vond dat deze extremisten een Islamitische Staat zouden gaan oprichten.
Hoeveel van die vage verdachtmakingen die worden genoemd in je linkjes blijven nou overeind, gegeven bovenstaande feiten?
@5: Eén zinnetje.
Over hilarisch gesproken.
In 2008 waarschuwde de VS al voor de opkomst van iets anders wat later IS bleek te zijn toen de Sons of Irak door de sektaristische Iraanse vazal Maliki werd opgeheven.
Waarom Bagdad ISIS laat winnen:
http://www.thedailybeast.com/articles/2015/05/18/why-does-baghdad-let-isis-keep-winning.html
@6: Als je het memorandum (zie link in het artikel) had gelezen, had je kunnen zien dat het volgende in 2012 is opgeschreven door een ijverige Amerikaanse ambtenaar van een inlichtendienst:
Op pagina 3:
Voor als het taalgebruik van deze ambtenaar te moeilijk is voor je: hier staat in een (toenmalig) geheim Amerikaans inlichtingen rapport dat de VS steun geeft aan de moslim extremisten, terwijl Iran steun geeft aan het Assad regime. Het is dus best wel hilarisch dat je maar blijft komen met blogjes en verhaaltjes die het omgekeerde beweren.
Op pagina 5:
Zie jij hier ergens “Iran” of “Irak” staan?
@0 Ik ontdek deze waanlink net tot mijn verbijstering. Er ontstonden pas spanningen tussen het FSA en IS(IS) nadat de laatste de stad Azaz veroverde in sept. 2013 die onder controle stond van het FSA. John McCain sprak in mei 2013 met ‘gematigde groepen’ volgens zijn eigen zeggen die helemaal niet gematigd zijn volgens de link die je hier geeft omdat ze toen samen werkten met IS(IS) en AQI. Of zoals via de gelekte link van de onderzoeksmissie van de Arab Leaque in 2011 door Pepe Escobar waarbij deze groepen nog salafist gangs werden genoemd zoals ik naar voren bracht op het item ‘Wantrouw columnisten’ van Steeph.
Hoe kan John McCain – die moet dit hebben geweten – dan nog volhouden dat hij slechts met gematigde groepen sprak en val jij me onder het item van Steeph nog lastig over wie er nu precies op die foto stond? Dat laatste is geen uitgemaakte zaak, maar doet dat nog ter zake? Geen wonder dat McCain meerdere keren over zijn eigen woorden struikelde. Maar wat een rare koekenbakker ben jij, zeg!
@7: Er staat nergens in het memorandum dat de VS steun geeft aan moslim extremisten, dat is wat jij er van maakt en kennelijk wat jij graag wilt lezen.
Aannames, aannames.
McCain kreeg zijn informatie over Syrië van lobbyisten van de Syrian Emergency Task Force, zoals Mouaz Moustafa en Elizabeth O’ Bagy. Dit Syrian Emergency Task Force regelde ook de contacten van analiste O’ Bagy en John McCain met commandanten van de Free Syrian Army.
Die wilden – net als John McCain – graag geloven dat de gematigde Syrische oppositie de radicale jihadisten naar de marge zouden kunnen drukken én Assad konden verslaan.
Pepe Escobar vindt dat blijkbaar naïef. Hij beweert in het stuk waar jij naar verwijst dat de Syrian National Council is opgezet door de Moslimbroederschap en dat de FSA vol buitenlandse huurlingen zit die worden bewapend door de Golfstaten, met name de salafistische bendes.
Geeft ‘ie daar bewijs voor? Nee. Hij wappert met een rapport door monitors van de Arab League zelf (van begin 2012) waarin staat dat er geen systematische repressie is door het Syrische leger van vreedzame protesten, maar dat criminele bendes en het leger met elkaar slaags zijn in een spiraal van geweld. Maar die criminele bendes (shabiha) zijn geen buitenlandse huurlingen, noch zijn het salafisten; het betreft hier de Syrische georganiseerde misdaad.
Wat McCain daarmee te maken heeft, is me niet duidelijk.
Wat me wel duidelijk is, is dat jij in dat andere topic op de proppen kwam met een linkje naar een webpagina met een complottheorie over hoe McCain stiekem al-Baghdadi zou hebben ontmoet op grond van een fotovergelijking met een man die overduidelijk veel jonger is dan al-Baghdadi en een snipper uit een interview waarin McCain klip en klaar stelt dat ISIS vernietigd moet worden en een vraag beantwoord over militaire steun in de vorm van wapens en training aan de FSA.
Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. Er is geen groot meesterplan waar alle Westerse haviken deel van uitmaken. Er is een waaier aan groepen en belangen die soms overlappen en soms niet. De spreekwoordelijke ‘ijverige ambtenaar’ van het Pentagon geeft daar in grote lijnen (en met hele grote verfstreken) een strategische analyse van. Het is zíjn beoordeling.
Is dat een ‘smoking gun’? Nou nee. Laat staan bewijs voor een grootschalig complot om Syrië in handen te laten vallen van radicale jihadisten, waar John McCain deel uit van zou maken.
De werkelijkheid is gewoonlijk rijkelijk complex. Die laat zich niet in een wereldomvattende complottheorie passen.
@10: Veel woorden, weinig wol. En complottheorie begint de Godwin van de 21e eeuw te worden. Om te denken dat men een ‘enforcer’ als McCain maar wat laat aanmodderen in Syrië moet men wel erg naïef zijn. Er zijn foto’s van Al-Qaida leden actief in Libië die later in Syrië e.e.a. organiseerden. Als jij hier rechtertje wil spelen, dan zoek je het – onwillige honden, kwaad kersen eten – zoals al gezegd, zelf maar uit. Pepe Escobar zit bij Asia Times voor een miljoen p.j. maar wat uit zijn nek te lullen.Vandaar dat deze zoveel informatie krijgt toegespeeld … godallemachtig.
@11:
Dat moet wel, anders word je niet aangenomen bij het Mekka der complot-tokkies RT.
@11 Vergelijk dat met het autoriteitsargument: ‘Tom Friedman zit bij de New York Times voor een miljoen p.j. maar wat uit zijn nek te lullen’.
Jij hebt precies nul argumenten, Fernhout. Bovendien ben je duidelijk niet op de hoogte van hoe John McCain in contact is geraakt met de FSA.
Heb je die op dezelfde websites gevonden waar je die hoax hebt opgeduikeld dat John McCain gezellig thee zat te drinken met ‘al-Baghdadi’? Of komt dit ditmaal wel van een serieuze bron?
Rand Paul Eats Up Hoax That John McCain Met With ISIS
http://www.thedailybeast.com/articles/2014/09/17/rand-paul-eats-up-those-long-debunked-mccain-isis-rumors.html
Four Pinocchios for Rand Paul’s claim that McCain met with the Islamic State
http://www.washingtonpost.com/blogs/fact-checker/wp/2014/09/18/four-pinocchios-for-rand-pauls-claim-that-mccain-met-with-the-islamic-state/
Nuff said
Tot slot. Voor de context. Hoe IS is ontstaan door Dr. Nafeez Ahmed
The Powers Behind The Islamic State
http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=74&jumival=12278
@15 Ja joh, die heb ik hier op Sargasso zelf al negen maanden geleden onder de aandacht gebracht.
Maar dat zegt dus weinig over het blikveld of de bedoelingen van John McCain.
Geheime diensten maken gebruik van jihadisten als ze dat uitkomt. Maar McCain is geen CIA-man, maar een senator. McCain is ook niet gaan praten met jihadisten zoals Jabhat al Nusra of IS, maar met meer seculier gezinde rebellen, om zich ervan te laten overtuigen dat er een levensvatbare gematigde oppositie was.
Vervolgens is hij naar Washington teruggegaan om te vertellen dat men die meer seculier gezinde oppositie maar het beste zou kunnen steunen met wapens en training (mede om te voorkomen dat de jihadisten de strijd tegen Assad zouden overvleugelen).
Nu kun je het best oneens zijn met McCains analyse van hoe het politieke en militaire landschap er in Syrië uitziet, maar wat je natuurlijk niet moet doen is hem voorstellen als iemand die heimelijk IS wil steunen, want dat slaat gewoon nergens op.
Dat NAVO zij aan zij heeft gevochten met deze ISIS in Libië is natuurlijk ook een complot .Heel de AL is een complot dat kan zelfs Jules de Korte nog zien.
oké Prediker. Boeiend. Niet persoonlijk bedoeld; wat u daar stelt – zonder veel moeite biedt enig journalistieke naspeuring al zat serieuze bronnen waaruit blijkt dat McCain niet de vredesengel zelfs niet de ‘good guy’ is die u van de ‘warmonger’ maakt.
Het laat zich raden waarom. Van niks weten is anno nu voor niemand nog een excuus.
Een paar hints:
“Spokesman Brian Rogers confirmed McCain’s meeting with the rebels,
McCain is the highest-ranking U.S. official to visit Syria since Robert Ford, the U.S. ambassador to Syria, crossed the border into northern Syria to meet with Syrian opposition leaders earlier this month.”
(opm.: Robert Ford, ambassadeur in Damascus, is het commandocentrum geweest voor de doodseskaders (VSL) om de legitieme regering omver te werpen.)
Reuters gaat verder:
“It was not immediately clear if McCain, a fierce critic of the Obama administration’s handling of the Syrian crisis
McCain, who made a similar visit to Libya early in that conflict,
called for U.S. military aid to the forces opposing Syrian President Bashar al-Assad in a Time magazine column earlier this month
http://www.reuters.com/article/2013/05/27/us-syria-crisis-usa-mccain-idUSBRE94Q0HU20130527
De geld- wapenstromen naar IS en propaganda ervoor:
REPORTS OF US AIRFORCE CARGO PLANES DELIVERING MASSIVE AMOUNTS OF ARMS TO ISIL – 15DEC2014
http://www.liveleak.com/view?i=b15_1418656706
http://www.jpost.com/Diplomacy-and-Politics/Israel-set-to-receive-oil-from-Iraqi-Kurdistan-360054
http://www.nytimes.com/interactive/2013/03/25/world/middleeast/an-arms-pipeline-to-the-syrian-rebels.html?ref=middleeast&_r=0
http://www.nytimes.com/2013/03/25/world/middleeast/arms-airlift-to-syrian-rebels-expands-with-cia-aid.html
http://www.washingtonsblog.com/2014/07/57-years-ago-u-s-britain-approved-use-islamic-extremists-topple-syrian-government.html
Nog maar een topje van de overweldigende hoeveelheid bewijzen.
Does Iran Support The Islamic State?
https://kyleorton1991.wordpress.com/2015/05/26/does-iran-support-the-islamic-state/
@9: Je hebt gelijk, er staat dat Salafisten, Moslim Broederschap, en Al Qaeda in Irak de belangrijkste krachten zijn in de opstand tegen Assad, en dat deze opstand gesteund wordt door de Westerse landen, de golfstaten, en Turkije.
Als jij wil beweren dat hier niet staat dat de VS moslim extremisten steunt, dan betekent het dus dat oftewel:
1. Salafisten, Moslim Broederschap, en Al Qaeda in Irak geen extremistische groepen zijn,
2. De VS niet tot de Westerse landen behoort;
Welke van de 2 wordt het?
Oh ja, en je denkt dat bloggertje Kyle Orton (via de zus van de moeder van een weggelopen “diplomaat”) beter weet wat er zich in Syrië afspeelt dan de Amerikaanse inlichtendiensten?
Je lijkt qua mentale retardatie af te glijden naar het niveau van holocaust ontkenners, die, temidden van de ruïnes van de gaskamers en verbrandingsovens, blijven ontkennen dat er enige massamoord heeft plaatsgevonden.
@20: Tja als voor jou het verschil te moeilijk is tussen insurgency en opposition.
@21:
Ik zal je opnieuw aan het handje meenemen langs de ruïnes van de gaskamers en verbrandingsovens:
Op pagina 5:
Nu mag jij uitleggen wat dan het grote verschil is tussen “insurgency” en “opposition forces”. Alvast bedankt.