DATA - Een tijd terug presenteerden we u het verloop van de kleur die de nieuw aangeschafte auto’s door de tijd heen. Daar RTLNieuws vandaag met een soortgelijk item kwam, leek het me wel aardig de grafiek van een update te voorzien.
Dit alles wederom op basis van de Open Data van het RDW.
Hier het overzicht voor de laatste 50 jaar:
Het gaat hier dus om de kleur die de auto’s die in het betreffende jaar op de weg verschenen, hadden. Niet om hoe het totale wagenpark er in jaar x uitzag.
Voor de liefhebbers ook de versie vanaf 1950. De jaren 1950 tm 1964 zijn wat minder representatief door het lage aantal auto’s dat nog overgebleven is.
Bij deze meting is de veronderstelling dat de kleur van de auto geen invloed heeft op hoe snel hij van de weg verdwijnt. Alleen personenauto’s zijn meegenomen.
Reacties (14)
Groene auto’s zijn uit.
> Bij deze meting is de veronderstelling dat de kleur van de auto geen invloed heeft op hoe snel hij van de weg verdwijnt.
Die aanname lijkt me niet helemaal verdedigbaar. Allereerst was er zeker vroeger een verschil in hoeveel bescherming verschillende kleuren lak boden aan de carrosserie. Rood was beter dan gemiddeld. Auto’s in deze kleur roesten dus minder, en zouden dus langer mee moeten gaan.
Aan de andere kant heeft de kleur van een auto natuurlijk een effect op de waarde die de auto heeft op de Nederlandse 2e hands markt. Een auto in een (nu) modieuze kleur is meer waard dan dezelfde auto in een niet-gangbare kleur. De kans is groot dat de laatste eerder naar de schroot of naar het buitenland zal verdwijnen.
Om praktisch reden houd ik het meestal bij grijsachtige metallic kleur:
Zie je het minste vuil op :-)
Neoliberalisering van de samenleving samengevat in een handige grafiek.
Nederlanders, we zijn weer saai.. WANT STEL de auto word minder waard als hij een kleurtje heeft. Nee hoor net als de buren gewoon een grijze.
En hoe zit het met fietsen?
@5 Wat een argumentatie. Je gaat toch niet je auto minder aantrekkelijk maken? Dan kun je hem later moeilijker verkopen. Niks raars aan. Zou ik ook doen. Wat kan mij het nou bommen welke kleur dat ding heeft?
@2: Maar rood is ook de kleur die nog steeds het snelst verschiet. Dan verwacht je dat zo’n auto dus sneller verdwijnt.
@0: Zijn dit pure personenauto’s of ook bestelwagentjes?
Ik vind de toename van wit namelijk niet iets wat ik in de straat terug zie, maar ik ben natuurlijk niet de maatstaf.
Ik zat te denken aan al die ZZP-bestelautootjes van de laatste jaren.
In principe is een auto natuurlijk gewoon een gebruiksvoorwerp, dat (per km )het voordeligst is als je hem een paar maal de klok rond rijdt; geldt niet voor leaserijders.
De afschrijving is het eerst jaar het hoogst.
De kleur doet er bij langdurig gebruik economisch dus niet zo veel toe.
Persoonlijk houd ik het meestal op zie #3 .
Maar de kleur zou me (m.u.v. “zuurstok-roze”) eigenlijk totaal niet interesseren.
Het is natuurlijk wel van de zotte dat auto’s voor veel mensen zo belangrijk zijn:
Statussymbooltje/voer voor psychologen ;-)
Deze dingen brengen nog wel veel op
http://www.mkels.com/wp-content/uploads/2013/05/hippie_van.jpg
:-)
@10:
Zou de stijging van het aantal witte auto’s te maken hebben met de opwarming van ons klimaat? ;-)
@4
Zelfs in kippenstront zie jij nog “neo-liberalisme”.
@9: pure personenauto’s