Opleidingsniveaus in EU en China

Foto: Rex Pe (cc)

ACHTERGROND - Deze zomer had ik het voorrecht een aantal Chinese professoren te mogen interviewen over hun ervaringen in Europa. Ze geven Italiaanse les aan Chinese universiteiten. Er zijn ongeveer honderd Chinese faculteiten waar men de Italiaanse taal kan leren. De bewondering voor de Italiaanse cultuur is groot, en de belangstelling voor de taal neemt toe. Ook de Spaanse taal is populair, onder andere door toenemende handel met Zuid-Amerika. Chinezen leren de taal nadat ze eerst zo’n negen jaar les hebben gehad in de Engelse taal.

Jarenlang zijn we gewaarschuwd voor de opkomst van een Chinees leger aan hogeropgeleiden, bijvoorbeeld in “The World is Flat” van Thomas Friedman. Mijn gevoel is dat naarmate de Chinezen hoger zijn opgeleid, wederzijds begrip alleen maar toe zal nemen. Bovendien staat de ontwikkeling in Europa ook niet stil. 
Onderstaande grafiek komt uit een presentatie van Dr. Zhou Zhong, over de Chinese visie op het Europese hoger onderwijs. Ik heb geen idee wat zijn verhaal erbij was, maar het laat in ieder geval zien dat Europa een grotere sprong heeft gemaakt in het opleiden van de bevolking dan China. Dat perspectief zien we niet vaak.

Dr. Zhou Zhong (2013) China’s View on the European Higher Education.
Presentation held at Lithuanian Presidency of the Council of the European
Union 2013. International Conference „European Higher Education in the World“

Reacties (11)

#1 Amateur Commenter

we krijgen 2 opties over 10 jaar:
– of we gaan welvaart delen in de wereld en proberen nieuwe doelen te stellen voor de mensheid om de continuiteit van ons soort in stand te houden.

– Een wereldwijde oorlog zodat het huidige systeem in stand gehouden kan worden.

  • Volgende discussie
#2 aynranddebiel

Of het niveau van hoger onderwijs in Europa daalt gewoon…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Vast Goed

Lastig, zo’n diagram zonder legenda. Maar als ik veronderstel dat groen staat voor het aandeel middelbaar onderwijs, dan vind ik de grote 10-jaarssprong van 45% naar 54% naar 44% erg opmerkelijk. Komt in ieder geval niet overeen met mijn NL-beeld. Kortom: wat is de bron en waar staat het diagram voor?

En dan begin ik nog niet over de betrouwbaarheid van Chinese data.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Folkward

@0 Ik moet wel meegaan in de bewering van #3: zonder kleurtjes is dit een vrij nietszeggende grafiek en moet je blijven gissen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Co Stuifbergen

@2: aynranddebiel,

Het is ook de vraag hoe hoog het niveau van de opleidingen in China is.

Ongeveer 15 jaar geleden vertelde een Chinees mij dat studenten daar vooral dingen uit hun hoofd leren.
Bij scheikunde-praktika schreef de docent op het bord welke waarden de metingen op moesten leveren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 parallax

@2 het is niet ‘of’, dat is feitelijk wat gebeurd is.

Dat durven we misschien nog niet openlijk toe te geven maar in & voor de klas weet iedereen dat wel. Dat ga je niet horen op het ministerie.

Voorbeeld InHolland: daar zijn wegens strenger wordende eisen dit jaar op sommige opleidingen de slagingspercentages gekelderd tot onder de 10%. (2% o.i.d. zelfs).

Je kunt niet in 1 jaar repareren wat in 8 jaar vanaf de middelbare school kapot is gemaakt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Daan van der Keur

Ach wat zegt opleidingsniveau als je nooit heb leren zelf na te denken, of als je nooit hebt geleerd creatief te zijn of niet kunt improviseren. Ik ken genoeg zéér intelligente mensen die in situaties waar ik regelmatig in terecht kom zich totaal geen raad zouden weten. Domweg omdat ze het bovenstaande nooit hebben geleerd. Intelligentie gecombineerd met zelf nadenken/creatief zijn/improviseren werkt alleen als je dat in je hebt, sommige mensen kunnen dat (en dan bedoel ik met name improviseren) nou eenmaal niet en het vervelende is dat je het niet kunt leren. Ik maak me dan ook absoluut niet druk over de toename van het aantal hoger opgeleiden in China.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Co Stuifbergen

@7: Daan,

Denkt u dat de chinezen minder zelf nadenken/creatief zijn/improviseren omdat dat niet aangeboren is?

Zelf nadenken kan misschien niet worden aangeleerd, maar wel worden afgeleerd.
De mate waarin mensen initiatief ontplooien hangt af van de mate waarin initiatief aangemoedigd wordt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Kalief

#0 Jarenlang zijn we gewaarschuwd voor de opkomst van een Chinees leger aan hogeropgeleiden
#7 Ik maak me dan ook absoluut niet druk over de toename van het aantal hoger opgeleiden in China.

Wees bang! Hou ze dom!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 thalmann

@2
Dan is het erg vreemd dat vrijwel iedere Chinees die het kan betalen hier zijn kinderen laat studeren.

Het Chinese onderwijs is absolute bagger. Het bestaat uit niks anders geestdodend rijtjes erin stampen en je bek houden. Vandaar dat Chinezen die zo’n 9 jaar Engels hebben gehad het niet beter spreken dan de gemiddelde Nederlandse tokkie.

Van het Chinese hoger onderwijs hoeven we weinig voor te vrezen, waar we wel voor moeten vrezen is dat de Chinese prinsjes ook hier de universiteiten corrumperen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Amateur Commenter

@10: Inderdaad, gore rijstvreters met smerige spleetogen. bah! Ga nou gewoon weer die iPhone in elkaar zetten voor me.

  • Vorige discussie