Zoals u wellicht weet, zijn de Google Ads die u rechts ziet staan op Sargasso “context-gevoelig”.
Dat betekent dat Google eerst leest wat er op de pagina verschijnt alvorens de juiste advertenties erbij te kiezen.
Het kan dus gebeuren dat bij een post over film bijvoorbeeld een advertentie verschijnt voor een oppas-centrale. Altijd handig. Maar in feite gewoon de standaard marketing manipulatie.
Soms is het extra opvallend.
Hier een paar interessante voorbeelden.
In een post steekt DP de draak met dhr Bush terwijl deze een soort virtuele meeting had met de National Guard in Irak. De eerste Google ad heeft de volgende tekst:
Soldaatje spelen? Wil jij het leger in? Probeer eerst eens hoe het bevalt!
In een andere post schrijft Michiel Maas over de lezing van burgemeester Leers over leiderschap. En gelijk verschijnen daar de bijpassende advertenties met teksten als:
“Onconventioneel leiding geven voor gevorderden” en
“Alles over Leiderschap”.
Voorbeeld 3:
Alweer DP aan zet. De link is niet helemaal duidelijk (behalve dan misschien het woord “zinloos”). Maar er verschijnt een advertentie met als tekst:
“Politiek. Alles over politiek. De site over politiek”.
Op zich niet zo grappig. Maar dit is wel duidelijk een lokkertje. Want de site waarnaar gelinkt wordt heeft als url geld-info.nl.
Toch maar even kijken.
Ah, nu wordt het pas echt leuk. Want hier hebben de marketing manipulators van geld-info in hun streven iedereen en alles naar hun site te krijgen zich vergallopeert. Er staat een kromme tekst waarin geprobeerd wordt politiek en geld te koppelen. Zo krom dat hij weer leuk wordt:
“In de database van geld-info.nl vindt u alle informatie over politiek De toegang is gratis en met ons onafhankelijke vergelijkingsprogramma kunt u tevens ook alle aanbieders vergelijken op prijs en kwaliteit”.
Mmmm, toch een verkiezingswijzer?
Reacties (18)
En bij deze post een Google-ad over vitamines voor kinderen? Ik vind het maar mysterieus..
Ja en iets van “muziek van Adhd”??? wat moeten we daar nou mee. En hoe komen ze nu ineens op adhd? Omdat ik zo vaak blog of zo?????
Reuze interessant om het reclame-algoritme van Google uit te pluizen, maar geen open source vrees ik want dan kijk je met Röntgenogen, so to speak.
dat Zinloos nigga n’ shit postje gaat toch duidelijk over politiek hoor lees no maar eens door.
Wat ik toch allemaal niet moet missen door AdBlock :(
@DP: dat snap ik, maar daar heb je wel een heel slim en bijdetijds algoritme voor nodig om te kunnen analyseren….
Als het me toevallig opvalt en het is een leuke doe ik even ‘print screen’ en sla hem op.
Maar het gaat niet altijd goed met die Ads: Oops
Verdient Sargasso nou nog wat met die advertenties??
Ik ben erg benieuwd.
Sind 1 juni 2005 tot op heden $113 waardeloze dollars, oftewel €93 keiharde euros.Klikken mensen !!! Meer klikken !!!
Het is in stryd met de voorwaarden van google ad program om je bezoekers op te roepen om te klikken op ads
oh wat jammer dat ik de meeste addservers op mijn dns server in een nullzone heb staan, anders kon ik ook meedoen met deze grappigheden, nu blijft het echter bij het vermelden van dat ik de meeste addservers op mijn dns server in een nullzone heb staan.
Niet klikken mensen, niet klikken!!!
ook leuk met google.nl:
type: failure
en klik dan op ‘ik doe een gok’
Kom je op een leuke site uit, ;)
Beter dan webstat4u (voormalig nedstat), die sturen alleen nog Pabo en sexvakanties mee en noemand dat ‘passend’ en ‘integer’
Nedstat heb ik er al lang afgeknikkerd…
Toch vraag ik me serieus af of de opbrengsten van Google Ads opwegen tegen het verlies van morele integriteit. Sowieso zijn internet adverteerders die niet betalen voor kijkers maar alleen voor klikkers een soort freeloaders. Naamsbekendheid wordt op TV wel gekocht, maar op internet niet, dat is zoiets als dat Grolsch op TV adverteert maar de STER pas betaalt als er stijging in omzet is. Ik neig ernaar om dat soort goedkope, luie, risicovermijdende adverteerders te weren.
Lezers, dat zegt Caprio alleen maar omdat Google zijn vliegticket nog niet betaalt om mee te profiteren van onze bourgondische redactie-uitjes.
Overigens is het grappig dat Talpa juist met een proefis begonnen door geld voor TV-reclame direct te linken aan omzetstijging. Ik vraag me trouwens af hoe dat model uitpakt.
Humor. Begrip. Rekbaar.
enz.