Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker in het straatbeeld verschijnen; de rode t-shirts met daarop een willekeurig hoofd in zwart-wit afgedrukt. Er staat ook nog een tekst bij de afbeelding, maar voordat je deze goed kunt zien, is degene die het t-shirt draagt, alweer voorbij gelopen.
Ik dacht dat het de nieuwste trend van één of andere hip kledingmerk zou zijn, maar niets blijkt minder waar. De shirts zijn bedacht door een charitatieve organisatie, nl. oneMen. De verschillende hoofden op de t-shirts blijken toe te behoren aan mensen uit Latijs-Amerika, Azië of Afrika, die zich inzetten voor verschillende doelen zoals bijvoorbeeld verbetering van de mensenrechten, gezondheidszorg of kinderopvang. OneMen biedt kleinschalige hulp en gelooft in de kracht van het individu. Zij proberen daar te ondersteunen waar overheden of ontwikkelingsorganisaties tekort schieten. De zogenoemde pioniers worden gesteund d.m.v. het werven van fondsen, die zij kunnen gebruiken voor de verbetering in vervoers- en communicatiemiddelen. Vorig jaar hebben zij 2,4 mln. euro kunnen verdelen over 327 verschillende middelen.
OneMen heeft goed begrepen hoe je particulieren warm kunt laten worden voor iets wat ver van hun bed staat. De t-shirts zijn mysterieus, door bekende Nederlanders wordt aandacht gevraagd voor de pioniers en middels posters zijn ze ook nog eens in de hele stad te zien. Kortom, eindelijk heeft een ontwikkelingsorganisatie begrepen hoe je de mensen anno nu het beste kunt bespelen.
Reacties (6)
De t-shirts zijn mysterieus, door bekende Nederlanders wordt aandacht gevraagd voor de pioniers en middels posters zijn ze ook nog eens in de hele stad te zien.
Het shirt dus voor de meelopers.
“eindelijk heeft een ontwikkelingsorganisatie begrepen hoe je de mensen anno nu het beste kunt bespelen.”
De Postcode Loterij was al een meesterzet van Novib en dergelijken. Een goudmijntje om een grote spelshow te lanceren voor het RTL4 publiek en onder het mom van “poezelige tijgertjes en aaibare nergers redden” miljoenen euro’s uit de zakken van de RTL kijker te kloppen.
Dit intiatief bespeelt duidelijk een andere maatschappelijke niche. Wat de hulporganisaties ooit moeten bedenken om bicat te laten doneren, ik weet het niet…
Visioen: een heel suburbia met rode oneMen TShirts die in hun Volkswagen Passat LeaseBakken naar hun werk forensen, fluitend sluiten ze aan in de file, terwijl ze luisteren naar WereldMuziek van de oneMen musicStore. Op het werk drinken ze sinds kort alleen nog maar Max Havelaar koffie met WereldWinkel notekoeken, die zijn weliswaar niet te eten, maar je helpt er de mens mee nietwaar. ‘sAvonds laat Margriet van 7, met haar xS rode oneMen tShirtje haar papa een tekening zien die ze heeft ontvangen van haar adoptionSister. Op de schoorsteen mantel staan naast de foto van mama in een rood tshirt, die tegenwoordig samenwoont met een AsylumSeeker uit Liberia in Purmerend, foto’s van Amahoela en Merete.
erg moeten lachen om caprio,
Amahoela en Merete!!
oneMen.org is een handelsmerk van MIVA, Breda. Zij steunt ‘pioniers’ met transportmiddelen (fietsen,auto’s,busjes) en sinds kort communicatie middelen (computers).
Het bestuur bestuit uit een bisschoppelijk gedelegeerde, paters en vertegenwoordigers uit de enkele ordes, hetgeen me doet vermoeden dat dit een kerkelijke organisatie is (de achtergrond is niet geheel duidelijk).
Het marketingconcept is inderdaad steengoed, hoewel ik zelf niet zo direct geld zou geven voor busjes,auto’s en fietsen, ben zelf meer voorstander van onderwijs en micro leningen.
Ik heb deze laatst gekocht: http://www.iphtjes.nl/poster_che.jpg :-)