Ontdek je plekje (4)

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

‘Geef de Nederlandse film toekomst!’

Om eerst nog even terug te komen op mijn column van vorige week; het Voor-Beeld heeft a.s. zaterdag en zondag open-atelier van 12-18u.

Gisteren kreeg ik een mailtje van iemand met als titel: ‘Geef de Nederlandse film toekomst!’ In het mailtje werd gevraagd om deze door te sturen naar zoveel mogelijk mensen, zodat de Nederlandse film inderdaad die toekomst kan worden gegeven. Aangezien ik niet zo’n voorstander ben van dit soort mailstromen en ongevraagde post sturen naar anderen, schrijf ik er maar een stuk over.
Het gaat namelijk om het volgende: het stimuleringsfonds voor de Nederlandse film dreigt per 1 januari 2004 te worden afgeschaft. Onder Balkenende (of moeten we zeggen onder voormalig jonge ambtenaar van het jaar, Medy van der Laan) is er geen plaats meer voor dit fonds. Zoals alom bekend moet er worden bezuinigd en niet zo’n beetje ook.
De bezuiniging kan alleen nog door de Tweede Kamer worden tegengehouden en daarom hebben de filmorganisaties een website geopend om de regering te overtuigen van het belang van het fonds (www.voordenederlandsefilm.nl). Hierop kun je je steun betuigen in de vorm van een soort handtekeningenaktie. Volgens de site gingen vorig jaar 2,5 mln. bezoekers naar een film van eigen bodem. Omdat zo’n twee jaar geleden gemiddeld één film door elke Nederlander werd bezocht, lijkt dit inderdaad een sterke verbetering te zijn.
De pers is over het algemeen zeer lovend over de Nederlandse productie sinds de invoering van het fonds. Niet alleen heeft het kinderfilms zoals ‘Kruimeltje’ en ‘Pietje Bell’, kaskrakers zoals ‘Costa!’, maar ook bijvoorbeeld het veelgeprezen ‘Van God Los’ opgeleverd. Tevens zijn er bij de NPS en de VPRO een aantal keer per jaar reeksen van korte televisiefilms te zien. Het lijkt mij aan te geven dat de Nederlandse film inderdaad leeft, maar waarschijnlijk komen de huidige politici niet in de bioscoop en kunnen zij dat dus niet opmerken. Het Nederlandse filmbeleid begon langzaam aan te lijken op het Franse, alwaar sinds jaar en dag de nationale film behoorlijk wordt gesubsidieerd. Dit heeft ertoe geleid dat Franse films aanzienlijk beter worden bezocht dan films uit andere landen.

Met de huidige plannen lijkt de ingeslagen weg niet te worden voortgezet. Feitelijk komt het er dan op neer dat we het weer moeten doen met films van gevestigde namen zoals Paul Verhoeven. Het schijnt dat hij dagelijks twee uur de bijbel bestudeert zodat hij zijn ‘magnum opus’ kan maken. Wie zit daar nou op te wachten?

0

Reacties (11)

#1 dreadloki

Heel CDA-stemmend Nederland natuurlijk!

(En denk erom hèh, dat zijn er nogal wat.)

  • Volgende discussie
#2 Carlos

Mijn God geen Magnum Opus van Verhoeven!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 mark

Nou, Verhoeven weet blijkens dit stuk wel raad met de thematiek:
“Het is zeker een goed script. Romantisch, Sheharazade-achtig maar tegelijk keihard. En actueel, zeker als je kijkt naar al die schandalen in de katholieke kerk. De film begint met een abt van een klooster die jongetjes misbruikt. De kruistochten waren natuurlijk een grof schandaal, een antisemitische, anti-Arabische slachtpartij met de paus als hoofdschuldige. Het script veegt eigenlijk met alles en iedereen de vloer aan, dus dat was een kolfje naar mijn hand. Om na 2000 jaar van dat vervloekte christendom de zaak eens recht te zetten.”
(..)
“Dat zou een fantastische scène geworden zijn. Die Arabieren willen allemaal eunuchs van ze maken, dus alle piemels moeten eraf. Een van zijn maten wordt gecastreerd, en Hagen is de volgende. Je ziet echt een pik eraf gaan en een hond ermee wegrennen en het ding opvreten. Behoorlijk edgy.”
(..)
“De enige die door dat script worden beledigd zijn die verrotte christenen die het hebben gedaan. Noch de joden noch de Arabieren hoeven zich gekwetst te voelen, ze waren immers de slachtoffers van het fascistisch christendom. Zo moeten we het maar noemen, geloof ik. De Duitsers hebben dat echt niet alleen uitgevonden!”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 caprio

Ik vind het zeer positief dat dit fonds is afgeschaft, sinds de instelling ervan leidde het tot een stroom van populaire/populistische films, terwijl je ervoor nog echte die-hard filmliefhebbers en artiesten had die low-budget cultfilms in elkaar wisten te draaien. Ik ben geen voorstander van het ontwikkelen van een competatieve Europese film-industrie, maar juist van een armoedig, bohemien kunstenaarswereldje dat de eindjes bij elkaar schraapt om er nog een homevideootje uit te persen. ZO zou ik ook andere kunstsubsidies graag volledig afschaffen, omdat ze vooral leidden tot een decadent en koket kunstenaarswereldje dat subsidies opzuigt voor middelmatige kunst. Het houdt een ongetalenteerde middenklasse van kunstenaars in stand, middenklasse in de zin van artistiek talent wel te verstaan. Laat ze maar lekker integreren in de maatschappij, en uit passie in de late uurtjes hun ziel uitdrukking geven, in wanhoopo en frustratie, zoals elke hardwerkende burgermens, hoewel de meesten hun frustratie kwijtraken in het verrichten van de daad en langdurige kinderopvang. Ik ben groot romanticus en het Amerikaanse systeem van in de marge levende kunstenaars die 4 vershcillende baantjes hebben om hun passie te ondersteunen werkt prima volgens mij. Weg met de decadente subsidie cultuur, leve het CDA.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Sik

Ik ben het in zekere zin met je eens, Caprio, dat de kunstenaars niet zomaar de weelde in de schoot moet worden geworpen. Maar, als je dan kijkt naar de videokunst die ik de afgelopen tijd heb moeten aanschouwen in het Stedelijk Museum bureau of Montevideo, dan krijg ik behoorlijk slechte zin. Alleen Saskia Olde Wolbers mag wat mij betreft blijven, de rest mag nog een baantje erbij nemen, zodat ze geen tijd meer hebben om iets te produceren. De opkomst van de Nederlandse film is volgens mij alleen maar een stimulans om bioscopen zoals het Ketelhuis levensvatbaar te laten zijn, zodat we niet over een paar jaar alleen nog maar de Amerikaanse Pathé-theaters kunnen bezoeken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 caprio

caprio:
in tegendeel, de opkomst van de Nederlandse film is een opkomst van de Nederlandse populaire film, een belangrijk onderscheid, dat de filmhuizen marginaliseert. Laat die subsidies naar de filmhuizen gaan, in plaats van naar de filmmakers, dat zie ik dan wel weer zitten, dan krijg je een concurrentie op basis van artistieke kwaliteit in plaats van op business-plan en investment-return.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Carlos

…en niemand heeft het hier godverdomme over de HONGAARSE CINEMA!!!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 caprio

Porno is inderdaad een heel goed voorbeeld van een niet-gesubsidieerde filmindustrie van liefhebbers. Heel goed Carlos, thanks!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Sik

Moet ook zeker flink gesubsidieerd worden. Volgens mij is het één samenhangend geheel, want niet alleen populaire films krijgen de subsidies. Overigens is de site ontwikkeld door zowel de filmmakers, als de filmtheaters etc. Laatstgenoemden hebben er dus wel degelijk baat bij.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 caprio

Ja dat denk ik ook wel eens, dat alles met elkaar samen hangt, maar ik twijfel nog, het kan ook gezichtsbedrog zijn en misschien staat alles wel op zich. Hoe kom je aan je info mbt de site: typisch voor kunstenaars staat er slechts: Aan deze site wordt hard gewerkt (kunstenaars vinden alles natuurlijk al snel hard werken), maar ik vind geen info??

Er staan wel filmhuizen tussen de Associatie van Nederlandse Filmtheaters (ANF) lijst maar andere weer niet.
Bovendien zullen bepaalde filmhuizen best subsidies krijgen via de regeling, maar niet tegenstaande dat de invloed van de algehele regeling, mijns inzicht, de artistieke waarde van de films, negatief beinvloedt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Sik

Bij nieuws (geloof ik) op de site kun je iets meer lezen, De site is deze week pas tijdens het NL Filmfestival opgezet, dus vandaar het harde werken dat nog moet gebeuren.
Overigens stond er vandaag een interessant stuk over Anton Smit van idtv voor film (van God Los, de Tweeling), die ook voor afschaffing van het fonds pleit en een ander voorstel heeft (zie http://www.nrc.nl).

  • Vorige discussie