Misschien is het leuk om op mijn laatste twee bijdragen (1 en 2) nu nog een soort synthese te laten volgen. Helaas ben ik een beetje door mijn favoriete favorieten heen en weet ik vandaag alleen een citaat van de Hongaars-Amerikaanse schrijver Steven Vizinczey: “Reading is a very creative activity”. Nou, als lezen dat is, dan is luisteren dat zeker ook. Dat blijkt ook uit jullie reacties op mijn laatste twee bijdragen. Daarin hebben jullie een heel breed spectrum laten zien van wat jullie allemaal aan teksten en solo’s zelf goed vinden en dat vind ik een verrijking van de bijdragen zelf.
Sommigen waren het duidelijk niet eens met mijn stelling dat muziek zonder solo’s niet veel voorstelt en dat begrijp ik ook wel. Eigenlijk luister ik zelf ook vaker dan ik dacht naar muziek zonder solo’s. Ik probeerde die uitspraak ook al een beetje te relativeren, maar dat had misschien nog iets sterker gekund. Het was niet mijn bedoeling om hele muziekrichtingen zomaar bij het grof vuil te zetten, behalve bijvoorbeeld Duitse schlager dan.
Was het niet zo dat met de opkomst van punk en new wave de solo een beetje had afgedaan? Ook weer niet helemaal overigens:
Verder is het natuurlijk ook een kwestie van smaak en hoeft niemand altijd alles goed te vinden. In de muziek kunnen verschillende opvattingen naast elkaar bestaan zonder dat dit enige reden geeft tot conflicten. Ik zou ook geen algemeen geldige regels willen proberen op te stellen voor wat wel en wat niet mag in de muziek. Ik ben toch niet gek. Daar gingen anderen al de mist mee in. Bijvoorbeeld op een website die vermoedelijk niet voor niets Stille Tijd heet.
Aan de andere kant hebben sommigen geloof ik het idee dat een solo iets is dat met behulp van het computerspel Guitar Hero wordt gemaakt en dat de gitarist tot een soort lachfiguur uit de commerciële jeugdtelevisie is gedegenereerd. Als dat zo zou zijn, zou ik het ook niet leuk vinden. Alleen al omdat een climax die van begin tot einde duurt eigenlijk helemaal geen climax is. Bij een goede solo hoort meer. Opbouw bijvoorbeeld of emotie. Daarnaast kan ook het hele ‘daaromheen’ heel belangrijk zijn. Een solo staat ook niet op zichzelf, maar het staat in verband met de rest van het stuk, met de begeleiding, maar ook met wat daarvoor of daarna komt.
Overigens heeft het hele stuk zelf soms ook een geweldige opbouw:
Hoe dan ook, iedereen heeft zo zijn eigen mening over wat goede muziek uitmaakt, goede solo, goede tekst, goede interactie of wat dan ook. Alles kan. Misschien is het enige wat ik desondanks kan zeggen: Goede muziek moet HET hebben. Iets wat iemand raakt. Mijn eigen voorbeelden heb ik al eerder genoemd, namelijk Street Hassle van Lou Reed en Solar Music Live van Grobschnitt, maar misschien weten jullie nog meer.
Echter, als goede muziek van alles kan zijn, is dan ook alles goed? Zou ik zo ver willen gaan om zelfs my worst nightmare op muzikaal gebied André Rieu goed te keuren? Ik aarzel… Misschien is het probleem de commercie. Goede muziek is dan muziek die de muzikant zelf goed vindt en commerciële muziek is muziek waarvan de muzikant denkt dat de massa van de luisteraars het goed vindt en dat is gewoon saai. Als iedere muzikant daarentegen doet wat hij zelf goed vindt, ontstaat er gewoon veel meer verscheidenheid, originaliteit en verrijking dan wanneer iedereen doet wat de massa wil en daar kan ook de beste marketingexpert niets tegen doen.
Het verschil tussen wel dan niet commercieel is daarbij overigens niet altijd even duidelijk, het is niet altijd of het een of het ander, de overgang tussen beide is meer geleidelijk, of moet ik zeggen sluipend. Bovendien is het conflict tussen commerciële belangen en wat de artiest zelf wil ook al heel oud. Daar gaat het al in Goethe’s Faust over, maar vermoedelijk is het nog veel ouder.
Verder hoeft commercie ook niet erg te zijn, er zullen ongetwijfeld ook heel veel fervente André Rieu-fans zijn en als zij het leuk vinden, wat zeur ik dan? Toch is het mijn persoonlijke overtuiging dat commerciële muziek bedoeld is voor mensen die eigenlijk helemaal niet zo van muziek houden. Voor hen is dat genoeg. Maar er is nog zo veel meer.
If you never loved a woman,
You just cannot understand.
Reacties (48)
http://www.youtube.com/watch?v=ylOCIP54PIQ
http://www.youtube.com/watch?v=yvQ1PpZu634
Hear the sound of music
Drifting in the aisles
Elevator Prozac
Stretching on for miles
The music of the future
Will not entertain
It’s only meant to repress
And neutralise your brain
Soul gets squeezed out
Edges get blunt
Demographic
Gives what you want
Now the sound of music
Comes in silver pills
Engineered to suit you
Building cheaper thrills
The music of rebellion
Makes you wanna rage
But it’s made by millionaires
Who are nearly twice your age
One of the wonders of the world is going down
It’s going down I know
It’s one of the blunders of the world that no-one cares
No-one cares enough
Steengoed.
Hoe de titel je op het verkeerde been kan zetten…ik dacht echt dat het in deze bijdrage zou gaan over het verdwijnen van het woordje ‘het’ uit het Nederlands…
” Het” verdwijnen ? Let IT be
http://www.youtube.com/watch?v=0714IbwC3HA
Was het niet zo dat met de opkomst van punk en new wave de solo een beetje had afgedaan?
Nee. De eerste punkbands speelden inderdaad zelden solo’s en er werd gezegd dat de solo had afgedaan maar van de nood (de meeste opkomende punkbands konden nauwelijks spelen) werd een deugd gemaakt. Naar mate de punkbands leerden spelen kwamen ook de solo’s weer in de muziek. Godzijdank nooit meer als in die suffe muziekperiode daarvoor toen veel solo’s een halve lp besloegen of live een heel concert lang (zolang als een shot heroine duurde zeg maar).
idd er waren gitaarvirtuozen zoals Tom Verlaine
ik stop even met muziek plaatsen er is genoeg van mij onderhand
http://www.youtube.com/watch?v=RwrCUEMl76U
Vind je?
Er moet een beetje variatie blijven,
Dat nr. van de Stranglers kende ik niet ,dacht dat ik alles had dus niet
Een onmogelijk stuk eigenlijk. Door Burt Bacharach gecomponeerd, ik zou er niet naar willen luisteren, behalve in deze versie dan. Als de keyboardsolo er maar bij zit.
Dus ook weer niet helemaal begrijp ik… Ik zal meteen de kans grijpen om op te merken dat in het bijhorende fragment van The Stranglers helaas de keyboardsolo is uitgeknipt. Wie doet nou zoiets?
Een shot heroïne duurt echt veel langer, dan welk gitaarsolo ook. Maar het is wel zo, dat gitaarsolo’s onder invloed van een shot heroïne veel langer lijken te duren.
http://www.youtube.com/watch?v=dh3bleXWaCk
Eeeeeeh, dat hakte er ook wel in.
Neem de langgerekte solo’s in de techno/ dance scene van de laatste 20 jaar…van oorsprong om in trance te geraken of dat nu o.l.v. een gillende derwisj, DJ Tiesto, of een idioot rondhoppende medicijnman is. Tribal/ ritueel een soort van “samen even weg van hier” weg uit deze monotone grauwe werkelijkheid uiteraard met de nodige medicijnen, een spirituele zoektocht/ rondgang door de duisterste krochten van het onderbewustzijn weet ik veel. Zijn er weinigen gegeven die deze emoties kunnen oproepen. De meeste drum/ gitaarsolo’s ontaarden echter in een kijk eens pappa zonder handjes- wedstrijd/ fysieke prestatie: sneller en vooral harder. Echt dicht bij Jezus of zo zal U dus nooit komen met die grafherrie…
http://www.youtube.com/watch?v=6SG5fiSkcfA&feature=related
Dat met zijn allen in een trance raken om gemeenschapszin te bevorderen wordt mooi verbeeldt in The Matrix waarin een scene zit van zo’n gebeuren in een grot.
Ik kan het niet laten
http://www.youtube.com/watch?v=nkweiwjbJaw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=NyXeJZJUFHE&feature=related
(…) behalve bijvoorbeeld Duitse schlager dan.
Dit is toch een klassieker vd pop muziek. En terecht.
Moet toch nog iets rechtzetten,had deze al moeten plaatsen in het draadje met solo’s ,een van m’n favoriete tracks van Joe’s Garage
http://www.youtube.com/watch?v=TE6GgxoJN_o
Ik houd wel van solootje:
http://www.youtube.com/watch?v=iBq7XRa6uZM
Maar het hoeft natuurlijk niet, zoals in deze ode aan mijn andere grote liefde:
http://www.youtube.com/watch?v=QFmBE3J8lQ4
Cinema Noir?
Dat is meer de invulling die de maker van het clipje er aan geeft.
Ik houd van goede films, mooie fotografie.
Maar ik kijk inderdaad ook graag naar zwart-wit films, dat wel. Soms doen ze tegenwoordig vaak wat knullig aan, maar er ziten ook hele mooie films en hele mooie momenten bij. En mooie muziek.
Om maar eens een klassieker te noemen: The third man.
Ik zat pas geleden naar “Mr. Smith goes to Washington” te kijken. Grappig om die weer eens te zien. Ik heb hem in de jaren ’60 eens op de duitse televisie gezien, nagesynchriseerd natuurlijk. Ik vond hem wel actueel eigenlijk.
En nu ben ik ergens halverwege “Tinker Tailor Soldier Spy”.
The Third Man is zo’n film die ik elk jaar wel een keer opzet.
Schitterende filmmuziek ook,ik houd niet zozeer van sitaarmuziek maar in combinatie met de beelden is het hier een voltreffer
http://www.youtube.com/watch?v=UnrYBq0SONI&feature=related.
Harry Lime. The Third Man is ook een van mijn favoriete films. Het instrument dat jij bedoelt is een citer of zither overigens. Sitar is meer iets voor Ravi Shankar of George Harrison. Maar dat even terzijde.
Ja ik zag de fout te laat
Allemachtig, brrrrrrrr, ik veronderstel dat Sjiek (#15) uit Limburg komt ofzo. Tuurlijk, smaken vereschillen, maar dat houd ik nog geen 3 sekonden uit.
Gelukkig kan het in Duitsland tegenwoordig ook gezelliger:
http://www.youtube.com/watch?v=rOgcBL_1TmQ
Overigens heeft ze nog veel meer van dit soort onspannen liedjes op haar naam staan.
volgens mij was dit een aardige hit in Duitsland.
Maar goed, jullie willen natuurlijk allemaal weten waar ik nou helemaal te gek hard op ga als ik een blowtje op heb, iets geniaals, waar al je haren recht van overeind gaan staan.
DIT:
http://www.youtube.com/watch?v=26AV4sAZWpE
:-)
Zonder commentaar:
http://www.youtube.com/watch?v=qMWMq-TNn7s&feature=related
Muziek die”het”heeft voor mij is Neutral Milk Hotel,vorig jaar pas ontdekt,ik was verbijsterd.Love it or hate it.Edelkitsch?
http://www.youtube.com/watch?v=RKZUw2O6DFM&feature=channel_video_title
Sorry hij stopt te vroeg,als goedmakertje voor degenen die dachten”what the fuck was that”
http://www.youtube.com/watch?v=SYaJ8hw9PJs
Oh comely, I will be with you when you lose your breath,
Chasing the only meaningful memory you thought you had left.
With some pretty, bright and bubbly terrible scene
That was doing her thing on your chest.
But oh comely,
It isn’t as pretty as you’d like to guess
In your memory, you’re drunk on your autonomy.
It doesn’t mean anything at all.
Oh comely,
All of your friends are all letting you blow,
Bristling and ugly, bursting with fruits falling out from the holes
Of some pretty, bright, and bubbly friend
You could need to say comforting things in your ear
But oh comely,
There isn’t such one friend that you could find here.
Standing next to me,
He’s only my enemy
I’ll crush him with everything I own.
Say what you want to say
Hang for your hollow ways
Moving your mouth to pull out
All your miracles aimed for me.
Your father made fetuses with flesh licking ladies,
While you and your mother were asleep in the trailer park.
Thunderous sparks from the dark of the stadiums,
The music and medicine you needed for comforting.
So make all your fat fleshy fingers to moving,
And pluck all your silly strings, bend all your notes for me.
Soft silly music is meaningful magical,
The movements were beautiful, all in your ovaries.
All of them milking with green fleshy flowers,
While powerful pistons were sugary sweet machines.
Smelling of semen all under the garden
Was all you were needing when you still believed in me.
Say what your want to say.
Hang for your hollow ways.
Moving your mouth to pull out
All your miracles aimed for me.
And I know they buried her body with others,
Her sister and mother and five-hundred families.
And will she remember me fifty years later?
I wished I could save her in some sort of time machine.
Know all your enemies.
We know who our enemies are.
Goldaline, my dear,
We will fold and freeze together
Far away from here.
There is sun and spring and green forever.
But now we move to feel for ourselves inside some stranger’s stomach.
Place your body here,
Let your skin begin to blend itself with mine.
Nog 1 bijdrage dan.
Bovenaan het artikel staat de een van de meest iconische hoezen.Inspiratie door de Velvet Underground is tot in dit decenium te merken aan de stijl van sommige bands ,zoals de Strokes.
http://www.youtube.com/watch?v=cfamwv1kR4M
Jammer dat er niet wat meer respons is op dit draadje .Anderen weten je vaak meer te verassen met hun muziekkeus dan wanneer je zelf op zoek bent.
Voor verrassende muziek moet je niet op Sargasso wezen.
beetje stilletjes daar
suffe herrie hier
http://www.youtube.com/watch?v=E6AYSqOWjJE
http://www.youtube.com/watch?v=oIy7HcwVK3E
http://www.youtube.com/watch?v=5epMKc_XjJo
http://www.youtube.com/watch?v=UW8UlY8eXCk
Aan de andere kant hebben sommigen geloof ik het idee dat een solo iets is dat met behulp van het computerspel Guitar Hero wordt gemaakt en dat de gitarist tot een soort lachfiguur uit de commerciële jeugdtelevisie is gedegenereerd:
http://www.youtube.com/watch?v=IKGn2lMDYAA
Nog enkele vroege post punk pareltjes
of
Het nummer van Bowie waarbij hij al z’n registers opentrekt,zwaar ondergewaardeerd
http://www.youtube.com/watch?v=7cSAKlu0OlU
Nog wat VDG geplug The Undercover Man
http://www.youtube.com/watch?v=Mfzr0a8zFcs
Totaal iets anders Modest Mouse
http://www.youtube.com/watch?v=sT0qBdHLspQ
zalige plaat om de dag mee te beginnen
http://www.youtube.com/watch?v=aU_UI_HFTQg&feature=related
The Smiths, zoveel moois ,onmogelijke keuze,maar wat maakt het uit?
http://www.youtube.com/watch?v=AZa8jHi1nkk
Nog effe een nr plugge
http://www.youtube.com/watch?v=ztKNzjgshfY&feature=player_detailpage