PVV: Geert Wilders opent meldpunt tegen kilometerheffing
De Partij voor de Vrijheid is fel tegenstander van de invoering van de kilometerheffing.
Dit onzalige plan van CDA-Minister Eurlings is de zoveelste manier van het kabinet om de hardwerkende burger geld uit de zak te kloppen. Daarom opent de PVV nu een meldpunt tegen de kilometerheffing. Wij willen weten wat u vindt van deze zoveelste lastenverzwaring.
Mail uw reactie daarom naar: [email protected] (mailto:[email protected])
PVV-Kamerlid Richard de Mos zal Minister Eurlings volgende week tijdens het debat hierover in de Tweede Kamer met de ingezonden reacties confronteren.
Reacties (36)
geen kilometerheffing
Het blijkt toch dat de meerderheid van de bevolking wel accoord gaat, maar zo de twijfels heeft over de uitvoerbaarheid.
Sluipend bederf.
Nooit Stasi toestanden in ons land.
Protesteer, allen die nog over gezond verstand beschikken!
Er moet geen kilometerheffing komen,het is belachelijk zo worden we van alle kanten in de gaten gehouden.
belachelijk en onvoorspelbaar.
Ik ben tegen alle kilometerheffingen. Wij met z;n allen betalen verschrikkelijk veel aan belastingen wat te maken heeft met auto rijden. B P M -motorrijbelasting- accijns. Mensen wordt toch eens wakker en laat je stem horen. En van de A N W B kan je ook niet veel verwachten dat zeg mij genoeg..
Na al die jaren van geld verkwisten dit
stokpaardje van vele domme figuren nu eens voor eens en altijd begraven.
Het is een prestige strijd welke domoor het wel voor elkaar kan krijgen.
De ANWB bons ziet hierin een kans om zich beter te profileren binnen het bedrijfsleven.
STOP dit stommen gedoe.
Geen kilometer heffing op deze manier
Kijk, dit onderwerp lokt nieuwe bezoekers.
Een meldpunt tegen de km-heffing? Kan je het daar melden als je kilometers geheft worden?
Er heeft mij nog nooit iemand kunnen uitleggen waarom ze dit niet gewoon met de brandstofprijs kunnen oplossen a la de vervuiler betaalt. Niks administratie niks dure kastjes.
@11 omdat de brandstofprijs dan met ongeveer 40% zal stijgen. Volstrekt onverkoopbaar aan de burger EN met grote gevolgen voor een aanzienlijke grensstreek in Nederland. Pomphouders in Breda, Maastricht, Eindhoven, Venlo, Nijmegen, Enschede, Hengelo, en nog heel veel meer kleinere gemeenten, kunnen dan opdoeken. Je kan gewoonweg niet teveel afwijken van omliggende landen. Dadelijk krijg je nog illegale handel in brandstof :)
Was Nederland een eiland, dan was het zonder twijfel de beste oplossing.
Tegen
kilometerheffing TEGEN
@11: Omdat je daarmee geen spitsheffingen kan invoeren. (Dit naast de argumenten in #12.)
Ons volk heeft nooit recht van spreken,waarom geen referendum. De kastjes zijn natuurlijk allang in bestelling met als dank van de uitvoerders dikke kado’s. Een rit naar Groningen gaat me al zo’n derde van de wegenbelasting kosten. Dus goedkoper uit, nee hoor. En wie koopt in deze tijd een nieuwe auto, zeker niet de bejaarden. Voor de economie wordt het vervoer ook allemaal veel duurder. De prijzen van producten stijgen dan en dat betalen wij ook weer. Maar ach, als je minister bent rijdt je in een dienstauto.
geen kilometerheffing.
@11 en @15
En die spitsheffing wil je omdat het probleem dat je wil aanpakken niet is dat mensen rijden, maar dat ze allemaal op een zeker tijdstip rijden. Invoeren van een tijds- en locatie specifieke km heffing zorgt voor een efficienter gebruik van je infrastructuur.
Het nadeel van alternatieven zoals wegen aanleggen of OV uitbreiden is dat je capaciteit moet aanleggen die 90% van de tijd, nl buiten de spits, niet nodig is.
Benzineprijs dringt de vraag naar mobiliteit wel terug, maar doet dat over de hele linie. Is als maatregel misschien niet slecht, maar voor dit specifieke probleem te grof. Bovendien kopen mensen gewoon een zuiniger auto, waarmee de prijsprikkel weer verdwenen is.
TEGEN.
Voor de weldenkende mensen, voor de redelijkheid, voor de hardwerkende burger, voor de autoliefhebber, voor de vrijheid, voor de nette mensen, voor de economie, voor de toekomst, voor onze kinderen.
Helemaal tegen. Altijd maar weer boeten voor dat je werkt.
@20: Nee hoor, betalen voor wat je gebruikt. En aangezien asfalt in de spits schaars is, is het dan duurder. Logisch toch?
Daarbij, waarschijnlijk zal de gemiddelde leaserijder er niets van merken.
@19: Voor je kinderen? Dramaqueen.
Ik vraag me af of de PVV mailtjes naar [email protected] wél beantwoordt.
Ik vraag me af of de PVV die mailtjes automatisch doorstuurt als reactie voor dit artikel.
Het valt me op dat de PVV naast SP-standpunten ook SP-methodes gaat overnemen. Een meldpunt openen is iig typisch SP-tactiek. Al richt de SP zich doorgaans op vermeende misstanden van bestaand beleid, niet op mensen die tegen toekomstig beleid zijn…
Ik denk dat als je de benzine goedkoper maakt voor blanken je een groot deel van het PVV probleem met de kilometerheffing hebt opgelost.
nou ben er goed tegen dat ze dat doen, wij zijn weer de gene die er allemaal weer voor op moeten draaien, laten ze het maar in de kamer er eens allemaal goed voor mekaar hebben altijd dat gezeur over de kilometerheffing enz. daar krijg je toch wat van. kijk nou eens om je heen in het buitenland daar is de benzine toch ook veel goed koper dan hier waarom kan dat dan hier niet.
en daar hebben ze toch ook geen kilometerheffing,daar doen ze het gewoon bij de benzine op. en dan dit nog, laten ze dan ook maar geen geld naar het buitenland sturen, maar hier in het wegennet gooien dan lost de fieles ook wel op. dus Eurling kijk eerst eens even alles goed na voor dat je het uit voert anders krijg je een heel groot protest aan je broek. en Geert Wilders ga er met Aptroost en de SP er maar eens goed tegen aan en laten jullie maar eens zien wie jullie
zijn. Afz L.Alphenaar
@18:
Dat lijkt me nu juist een uiterst gechikt argument om de heffing wel via de benzineprijs te innen.
@12:
Op een andere plaats heb je daar al een bijzonder eenvoudige berekening voor aangevoerd, die met een heleboel factoren geen rekening houdt. De vraag of de prijs met 40% zal stijgen, gaat er van uit, dat het vrachtverkeer blijvend door ons gesubsidieerd zal worden (zij worden bij de km-heffing ook vrijwel geheel ontzien). Daar is wel reden voor, maar een enkele cent extra bij het vrachtverkeer duwt de benzineprijs voor particulieren met meerdere centen omlaag. Daar is best wel winst te boeken. Ook het verhaal, dat buitenlanders aan de km-heffing mee gaan betalen, lijkt mij uiterst twijfelachtig, tenzij iemand mij uit kan leggen, hoe al die registratiekastjes in die buitenlandse auto´s komen, of hoe die kosten dan geïnd gaan worden (-dure- controleposten op de grens?).
Bij een verhoogde benzineprijs zal het grensoverschrijdend verkeer om te tanken nog iets toenemen, maar dat verkeer hebben we nu ook al en dat zal imho niet schrikbarend toenemen. Je moet altijd nog naar de grens heen en weer rijden en dat gaat van je ‘winst’ af (buiten de tijd, die je daar me kwijt bent). De druk op de buurlandregeringen, om een soortgelijke rechtvaardige regeling, waarbij de gewone rijders niet langer meer het rijgedrag van de veelrijders sponsoren, in te voeren, zal daarnaast toenemen, waarna de verschillen weer gelijk aan de huidige verschillen (gebaseerd op prijsdifferentiatie en winstmaximalisatie, i.e. als in een and mensen bereid zijn hogere prijzen te betalen, worden die hogere prijzen door de benzinemaatschappijen berekend, waardoor de benzineprijzen in NL tot de hoogste ter wereld behoren) worden.
Olie wordt door eurabische islamietels duur gemaakt, en een vijfde colonne van eurabische socialisten verhoogt de benzinebelastingen. Uiteindelijk zal onze Geert Wilders, gesteund door zijn PVV elite, deze eurabische wantoestanden keihard aanpakken, maar zolang hij de macht nog niet heeft moeten we ons behelpen met een meldpunt waar we mogen klagen. Gelukkig niet bij de overheid of zo, maar rechtstreeks bij Geert!
Goh, wat geweldig inventief, om mij nog meer te laten betalen voor de idealistische denkbeelden van politici! Ministers van Verkeer- en Waterstaat én Ontwikkelingzaken hebben altijd al een groot ego en een chronisch geldgebrek,,,,ik óók in het laatste geval en wáár kan ik het halen na alle financiële aderlatingen?
@27
?Op een andere plaats heb je daar al een bijzonder eenvoudige berekening voor aangevoerd, die met een heleboel factoren geen rekening houdt.?
Daar heb je helemaal gelijk in, dus ik zal de handschoen nu oppakken om de kwestie uit te diepen.
Ten eerste, betreffende de kwestie wanneer auto?s zuiniger worden, zal dit ook betekenen dat de brandstofprijs nog meer zal moeten stijgen, ervan uitgaande dat de staat de inkomsten op pijl wilt houden. Daar zie je dan een vicieuze cirkel welke uiteraard op enig moment doorbroken zal worden, maar de logica klopt. Verander je de aanname en besluit de staat bijvoorbeeld om de brandstofverhoging constant te houden dan zal dit inderdaad een hele goede milieumaatregel zijn. Elke euro die minder in de schatkost komt is zo een euro welke daadwerkelijk goed is voor het klimaat en het duurzame ondernemerschap.
Ten tweede, betreffende het vrachtverkeer, gelden op enkele punten dezelfde principes voor de kilometerheffing als voor een verhoging van de brandstofprijs, zoals je zelf ook al aangaf. Inderdaad, wanneer deze belast worden, zal de autorijder kunnen worden ontzien. Dat zou dan kunnen inhouden dat de brandstofprijs met minder dan 40% hoeft te stijgen. Een paar opmerkingen hierover. Ik denk dat de door mij geschetste problemen: grensverkeer, illegale handel in brandstof, ook sterk zullen toenemen bij bijvoorbeeld een stijging van 35% (blijft natte vingerwerk met dit soort kwesties, maar de gedachte is niet onredelijk denk ik zo. Daarbij wanneer we alles hier volledig uitdiepen dan ben je zo een dagje bezig). Een ander probleem betreft dat vrachtverkeer vaak grensoverschrijdend is. Wil je vrachtverkeer ook belasten via brandstof, dan zal dit maar een beperkt effect oogsten.
Ten derde, ik denk niet dat het grensverkeer een beetje toeneemt maar ik denk dat het eerder weg zal hebben van het wekelijkse weekendje Duitsland of België. Stel je tankt 40 liter en je moet per liter 50 cent minder betalen (40 of 60 cent, zijn ook geloofwaardige getallen), dan is dit 20 euro. Laten we zeggen dat een tripje naar het buitenland ook gelijk 5 euro kost. Dan verdien je 15 euro. Dit is dan weer geen eenmalige kwestie, maar is iets dat op regelmatige basis een verschil in de uitgaven maakt. Er zijn nu al mensen die voor 1-2 euro extra een stukje rijden. Het aandeel mensen dat voor een aanzienlijk groter bedrag naar het buitenland gaat is groot. Daarbij, het is ook niet zo dat iedereen naar het buitenland hoeft te rijden om dit als een serieus probleem te zien. Misschien is 20% of 30% in een grensstreek van +-20 km al rampzalig. O ja, jerrycans, ook zo?n leuke investering als je deze ritjes gaat maken.
Ten vierde, ik denk dat een hoge benzineprijs simpelweg tot veel meer weerstand leidt. Ik geef toe, psychologie van de koude grond, maar ik denk dat mensen zullen nog meer het idee hebben dat ze worden uitgebuit door de overheid.
Ten vijfde, zoals Martijn ook al aangaf, houdt dit geen rekening met mogelijke spitsheffingen. Al vraag ik mij af of dit daadwerkelijk doorgevoerd gaat worden bij de kilometerheffing en of dit überhaupt nodig is wanneer de brandstofprijs aanzienlijk stijgt.
Tot slot, ik heb dit nog niet eerder gelezen, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er een grote illegale handel in brandstof plaats zal vinden. De onderwereld kan zo een nieuwe melkkoe creëren. Hoe realistisch dit scenario is, durf ik zo gauw niet te zeggen.
All in all, er kleven zoveel onzekerheden en mogelijke nadelen aan, dat zo?n stap onverantwoord lijkt. Misschien zou een gedegen studie uitwijzen dat het allemaal wel meevalt. Het blijft een beetje gokken op basis van common sense principes. Vooralsnog lijkt de kilometerheffing een veel stabielere oplossing. Moeilijker maar wel stabieler (mits het werkt :)). Ik ben er nog steeds geen voorstander van en ik blijf die kastjes wantrouwen, ook al op basis van hele fatsoenlijke principes in de auto geplaatst, want daar twijfel ik niet over.
Oei wat een lang verhaal.
@27
“Dat lijkt me nu juist een uiterst gechikt argument om de heffing wel via de benzineprijs te innen.”
Het punt dat ik probeer te maken is niet dat er geen goede argumenten zouden zijn om de benzineprijs te verhogen. Die zijn er inderdaad.
Maar waar het om gaat is dat het niet het kernprobleem aanpakt: nl te veel mensen op een bepaald tijdstip.
Dus, ja, het is goed als mensen een zuiniger auto kopen, maar dan werkt het niet meer als instrument om files te bestrijden.
@28
Ik hoop dat je begrijpt dat een verhoging van de brandstofprijs gebruik van olie verminderd en ons dus minder afhankelijk maakt van olieboeren.
Kortom, als Geert echt iets wil doen aan de machtpositie van het Midden Oosten moet hij pleiten voor een verdubbeling van de benzineprijs
@30: in grote lijnen ben ik het wel met je eens, hoor. Ik wil hier slechts wat kanttekeningen bij plaatsen, vooral omdat ik denk, dat de km-heffing met niet geheel juiste motieven in wordt gevoerd. Als het systeem gebruikt wordt om notoire hardrijders, bumperklevers en andere wegterroristen aan te pakken, heb ik daar minder bezwaar tegen. Een extra spitsbelasting vind ik echter zeer nadelig voor mensen, die geen andere keus hebben (hoor ik overigens zelf niet bij).
Directer ingaand op je punten:
1. Uiteraard mag zo´n accijns niet als ‘vaste inkomsten’ gezien worden. Ik deel je zorg, dat de politici van links en rechts dat anders zullen zien.
2. Toenemende problemen? Als het buitenland vast blijft houden aan het principe, dat de veelrijders gesubsidieerd moeten worden door de rest, kan dat deels waar zijn. Het probleem van het grensoverschrijdend (vracht)verkeer is bij beide systemen aanwezig. Bij accijnsverhoging betaalt buitenlands verkeer in elk geval een deel mee (zodra hier wordt getankt). Bij km-heffing zitten daar veel haken en ogen aan. Bijvoorbeeld: Wie gaat de inbouw van die kastjes in alle buitenlandse auto´s betalen (wordt alleen opgelost, als het buitenland hetzelfde systeem invoert)? Wat doen we als buitenlanders niet betalen (geringe pakkans als niet betaald wordt, tenzij ons land vaak aan wordt gedaan)?
3. De vraag is, hoe veel mensen dit zullen doen, die dat nu nog niet doen. Prijsverschil is er nu ook al. In de grensstreek is benzine ook al goedkoper dan in de rest van het land. Net als op de Franse snelwegen rekenen de benzinemaatschappijen gewoon wat ze willen (even van de snelweg afgaan scheelt je kapitalen, maar toch doet vrijwel niemand dat).
4. Km-heffing ook.
5. Het echt steekhoudende, maar discriminerende, argument.
6 / slot: voor illegale handel zijn de prijsverschillen nu ook al groot genoeg (0,50 cent verschil met Spanje bestaat al).
“onzekerheden en mogelijke nadelen” zitten aan beide systemen.
@33: “Geen andere keus” is vooral een kwestie van gebrek aan flexibiliteit bij werkgevers.
@34: gedeeltelijk waar, denk ik, maar niet altijd. Is daar onderzoek naar gedaan?
Je kan niet verwachten, dat bedrijven, waar grote groepen mensen tegelijk moeten beginnen, onderling afspraken gaan maken, wanneer welk bedrijf begint. Niet iedereen werkt op een kantoor, waar flexibele werktijden gemakkelijk ingevoerd kunnen worden (en vrijwel overal al zijn ingevoerd).
ja en hoe zit het dan als je op vakantie gaat, dat wordt dan aardig duur zo als dat lijkt,van uit het noorden naar oosterijk, maar dan moeten we maar over duitsland dan is het veel goed koper, die eurlings heeft zeker niks anders te doen ze rijden zelf in zo’n dikke auto en hebben geld zat en de onder dok dat zijn wij die moeten er voor bloeden.nou zet hem op geert wilders en laat je niet in de hoek drukken.