De woensdagmiddag is op GeenCommentaar Wondere Woensdagmiddag. Met extra aandacht voor de nieuwste ontwikkelingen in Wetenschap- en Techniekland.
De videospellenindustrie is al enige jaren een economische factor van betekenis. Wat in de jaren ’70 nog als een speelse tak van sport werd beschouwd was meer dan een kwart eeuw later uitgegroeid tot een zeer volwassen bedrijfstak waar in 2008 meer dan elf miljard euro in werd verdiend. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze industrie veel innovativiteit en technische vooruitgang genereert. Al eerder zagen we dat de ontwikkelingsrace bij videokaarten voor PC’s al leidde tot hi-tech hardware die nu ook voor andere ‘serieuzere’ doeleinden gebruikt kan worden. Maar ook de ontwikkeling van game- controllers staat allerminst stil.
Eén zeer duidelijke ontwikkeling die zich daarbinnen heeft afgespeeld is het toevoegen van steeds meer haptische technologie. De controller wordt sinds de toevoeging van de ‘rumble pak‘ aan de Nintendo 64-controller niet meer alleen gebruikt om spellen te besturen, maar ook om fysieke feedback aan de speler te geven. Deze ‘force feedback‘ verdiept de immersie in het spel – je wordt meer in de actie gezogen. Ondertussen is dit positieve effect ook buiten de gamewereld opgepikt. Zo gebruiken bijvoorbeeld bepaalde android touchscreen telefoons subtiele trillingen als je een (virtuele) knop aanraakt, om het gevoel van een knop indrukken te simuleren.
Trillende controllers zijn inmiddels alweer standaard. De videospellenindustrie gaat op zoek naar de volgende stap in immersive haptic gaming en als het aan de industrie ligt dragen we binnenkort allemaal een Tactile Gaming Vest (TGV) als we een schiet, race of vechtspelletje spelen. Het TGV werd ontwikkeld aan de Universiteit van Pennsylvania en is een vest volgestopt met elektromagneten die razendsnel geactiveerd kunnen worden als de computer waaraan deze gekoppeld is het juiste signaal doorgeeft. Word je bijvoorbeeld in een schietspel geraakt door de vele rondvliegende kogels, dan vuren elektromagneten in de voor- en/of achterkant van het vest waardoor je (een beetje) het gevoel krijgt geraakt te zijn door een echte kogel. Een en ander schijnt wel af te hangen van hoe strak je het vest aandoet.
Volgens de site van de makers wordt in de huidige versie van het vest naast schotwonden ook vloeiend bloed (door middel van warmteverschillen) en slashing wounds (door middel van gerichte trillingen) gesimuleerd. Gekoppeld aan een mod van het populaire spel Half-Life 2 levert dit volgens de makers, testers en journalisten een nieuwe spelervaring op. Of zoals iemand van IEEE Spectrum zei: Ouch that hurt!
Het TGV is niet het eerste haptische gaming vest, maar eerdere versies werkten met pneumatische actuatoren, die blijkbaar iets langzamer reageerden. Maar ook hier zal ongetwijfeld een technologische ratrace ontstaan, betaald door de grote gamefabrikanten om een zo goed en goedkoop mogelijk haptisch vest op de markt te brengen. Ongetwijfeld binnen vijf jaar bij de gameswinkel op de hoek.