Trots op Nederland

Mooi is het leven van een expat. Geboren en getogen in het ene land, daarna aan het werk in een andere cultuur. Integreren doen we een beetje, maar helemaal opgaan in het gastland is er vaak niet bij. Na een lang dag (goed betaald, geen bijstand) zwoegen om cultuurverschilletjes op het werk te overbruggen is er (vaak) tijd om een biertje te drinken. Om de dagelijkse zorgen te vergeten doen we dat natuurlijk graag met andere expats, veelal mensen met bijzondere verhalen die ook de irrationele keuze hebben gemaakt om huis en haard te verlaten. Gegarandeerd urenlang praten over de wetgeving en werkcultuur van het gastland, internationale politiek en, onder de Hollanders, natuurlijk de “Stand van het Land”. Voor de argeloze toerist, die even aangewipt op een reis van iets van drie weken, lijken we vaak onbegrijpelijk asociaal, totaal onaangepast en cultureel compleet onverschillig. Voor de expat is het meer een uitlaatklep voor de onoverbrugbare frustraties over cultuurverschillen, vraagbaak voor tips en het feest der herkenning. Mensen dus die IRL wel dagelijks tien uur enkel door de lokalen wordt omringd, lokalen die het eigen land nimmer verlaten hebben en voor wie het belangrijkste deel van een krant de roddelrubriek is. Maar goed, de “Stand van Nederland”.

Constante bron van zwartgallige humor is natuurlijk de wet- en regelgeving in Nederland. Gisteren weer, Nu.nl meldt dat de Raad van State uitspraak heeft gedaan. Slijter Dirck III moet “hangen” voor 1800 Euro omdat deze drank verkocht aan iemand die het had mogen kopen, maar van wie niet duidelijk vaststond dat er ooit naar zijn ID-kaart was gevraagd… Maar goed, het staat in de Drank- en Horecawet (art. 20 sub 4) dus is het goed. Na een beetje pluizen zie je daar ook nog wel andere interessante dingen staan. Zou bijvoorbeeld een 20-jarige vrouw (volledige voogdij, stemrecht, rijbewijs, 3-jarig HBO-diploma, etc.) met een kind van tien maanden samen een flesje bier mogen kopen bij de slijter? Nee, natuurlijk niet (art. 20 sub 3)! Jonger dan zestien mag een slijter je pas binnenlaten onder begeleiding van een 21-jarige. Kind buiten goed vastbinden aan het fietsenrek graag, alleen thuislaten of gewoon samen in de kroeg gaan zuipen. Kijken wat de kinderbescherming daar van vindt. Voor een goede Catch 22 (of)is in Nederland blijkbaar geen oorlog meer nodig.

Nog zoiets. Het gebral van Balkenende cs eerder dit jaar over het verbod op gloeilampen. Prima natuurlijk, de wereld willen we allemaal wel redden. Jammer alleen dat het grote alternatief, de spaarlamp, zo duur is. Niet dat zo’n ding duur is om te maken, in China kunnen ze dat bijvoorbeeld best goedkoop. Jammer alleen dat de EU er net weer een anti-dump maatregel heeft verlengd dat die import met 66,1% belast. Zo zit er al snel meer belasting op een energiezuinige Balkenende lamp dan op een liter benzine…. Een baan voor een paar honderd Duitsers bleek voor de EU belangrijker dan een mogelijk eind der tijden door klimaatopwarming. Gelukkig komt er een rechtszaak.

Om nog maar even verder te gaan met de import vanuit China. Daar maken ze bijvoorbeeld ook fietsen. Fietsen wordt algemeen beschouwd als: Gezond en Goed voor het Milieu. Perfect toch? Nee helaas, bij het importeren van een fiets mag in Nederland al snel 14% reguliere importheffing en 48,5% anti-dumpheffing aan de grens worden afgerekend. Logisch toch? Zeker als je het vergelijkt met de schamele 10% die voor een Fiat Punto formaat auto mag worden afgetikt. Fietsen is slecht en moet blijkbaar worden ontmoedigt, zo lijkt de logica. Gelukkig importeren nu de grotere fietsenboeren de rijwielen in stukjes of maken de fietsen even een omweg langs de document vervalsers in Singapore. In het eerste geval worden die dan in een uurtje in elkaar geschroefd en bij de fietsenmaker afgeleverd. Zo blijft fietsen nog een beetje betaalbaar en is de kennisecomomie weer gered. Mocht u nog eens een keuze mogen maken tussen auto of fiets, u weet wat Big Brother het liefst heeft.

Blijf zo doorgaan Nederland! Wij zijn trots dat we uit een land komen waar we zo lang over kunnen bomen en het absurdisme op zo’n hoog niveau staat. Tijd voor een biertje, dank voor uw aandacht!

  1. 1

    Ik begrijp de uitlaatklep. Bovendien leuk om x te bashen (voor x, vul in: de buurman, de collega, Nederland, de VS, Bush, Chavez…). Ik doe er ook vaak aan mee. Ik woon en werk in Spanje en af en toe met mijn buitenlandse collega´s heerlijk bashen op de barbaarse cultuur hier. Dit is niet geregeld, dat niet goed geregeld, zus moet echt verbeterd worden!

    Maar wacht, kritiek uiten is zó makkelijk! Probeer eens een keer de positieve kant van iets in te zien. Die buitenlandse collega´s waar ik mee werk, hebben het bijzonder naar hun zin in het zuiden van Spanje. Altijd zon, biertje voor 1 euro, je houdt 75% van je brutoloon over, zeer gemoedelijke werksfeer en buiten altijd mensen op straat. Zo kan ik over NL ook wel positieve dingen verzinnen. Iedereen een baan. Niemand wordt aan zijn lot overgelaten. Overheid die functioneert (echt waar! Verglijkingsmateriaal genoeg!), treinen die op tijd rijden (echt waar!).

    Chinaman, hou je de volgende keer een positief praatje? Kritiek geven is zo makkelijk. Voelt soms ook goed. Maar het échte constructieve (en misschien nog veel leukere) is toch echt op een positieve manier naar dingen kijken en er iets aan bij te dragen.

  2. 3

    Maakt China Fiat Punto’s? Je begrijpt toch dat die anti-dumpheffingen niets te maken hebben met milieu, maar alleen met de mate waarin een product een bedreiging is voor Europese producenten? Als ze in China begonnen met grootschalige export van auto’s naar Europa die ook nog in de smaak zouden vallen (en je moet toegeven, op dat gebied heeft China een beetje een imagoprobleem), kwam er ook wel een anti-dumpheffing van rond de 50% op Chinese auto’s.

    Overigens kun je de schuld van de dumpheffingen ook in China leggen: Die Chinezen immers, produceren lang niet zo milieu- en arbovriendelijk en persen daarbij hun arbeiders ook nog eens af (dat laatste gaat gelukkig maar tijdelijk). Daarmee is de dumpheffing indirect (oa.) een milieuheffing, hoera!

  3. 4

    Daarbij lijkt dit stukje te gaan over expats maar is het in werkelijkheid het zoveelste verkapte pleidooi voor vrije wereldhandel van de heer chinaman. Denk je echt dat het millieu er bij gediend is als wij in Nederland fietsen gaan consumeren die eerst de halve wereld overgesleept moeten worden? Laat me niet lachen.

  4. 6

    Chinaman,

    Maar het allerleukste van het vanuit het buitenland naar nederland kijken is de obsessie van nederlanders met hun eigen navel, danwel met hun dikke worstvingertjes waarmee ze naar de rest van de wereld wijzen.

    De kleinburgelijke truttigheid is werkelijk onbegrensd. Zelfs hier op de Sargasso.

  5. 7

    Aansluitend bij 4:
    (Bak)fietsen die bovendien zo slecht van kwaliteit zijn dat je binnen een half jaar een andere nodig hebt, en in dat eerste half jaar een gevaar op de weg bent… Om over andere milieueffecten bij de produktie (en sociale omstandigheden?) nog maar niet te spreken……

    Misschien een goed voorstel voor de EU: verander de naam importheffing in ‘milieutransportheffing’, verhoog ze, en maak ze afhankelijk van de afstand.

  6. 9

    Chinaman,

    Mijn ervaring is dat expats de slechts geintegreerd groep is in een samenleving waarin zij zich bevinden. De integratie gaat niet verder dan de lokale keuken of een paar woordjes vreemde taal. Naarmate de afstand tot Nederland groter is klikken Hollanders meer samen. Ooit eens een tijdje in het buitenland gezeten voor studie en later wat werk. Terecht zoals Chinaman stelt is volledige integratie lastig (en vereist een actieve houding van de betreffende persoon), biertjes drinken met andere expats is dan ook de weg van de minste weerstand en biedt uitkomst.

    In de stad en het land waar ik zat heb ik immer redelijk laveren tussen locals en expats. Echter op sommige momenten kon ik overigens de overkill aan onderling gezelschap maar matig aan. Ik was niet naar het buiteland vertrokken om iedere dag bij iedere andere Nederlander te buurten. Als de dat de insteek is kan je net zo goed in Nederland blijven wonen.

    (Overigens las ik eens een bijlage van het NRC over Nederlanders in den vreemden. Bij het lezen van die verhalen viel ik eveneens van de ene verbazing in de andere.
    – Nederlanders die ergens al jaren wonen zonder ook maar 1 woord locale taal.
    – Nederlanders die in een ander Europees land wonen , maar zeker 1 keer p/maand terugvliegen.

  7. 10

    @Lesley
    Natuurlijk kan je een heel verhaal ophouden wat er allemaal goed gaat. Helaas zijn we niet een weblog waar we graag met de handjes boven het hoofd achterover leunen. Daarom kritiek op welke punten het betere kan met Nederland. Geen kromme wetgeving en aanpassing@ van het belastingstelsel zodat milieuvriendelijk/gezond eerder gestimuleerd wordt dan bestreden.

    @Bismarck
    China maakt misschien geen Fiat-Punto’s, maar dat komt nog wel. Door de WTO goedgekeurde Anti-dumpheffingen zijn er in eerste instantie niet om succesvolle landen tegen te houden. Ze zijn bedoelt om overheidsingrijpen van een land op de vrije markt te bestraffen/neutraliseren. Helaas wordt de fietsindustrie door de Chinese overheid echt niet zoveel gesteund. Op milieugebeid kan er in China echt veel beter en misschien zelfs op arbo gebied. Helaas is daar geld voor nodig en door zo’n heffing kan de Chinese fabriek enkel super goedkoop produceren.. Anders worden de producten te duur door de heffing… Kip en ei verhaal.

    @InvertedPantsMan
    China loopt op het moment verreweg voorop bij het halen van de millennium doelstellingen van de VN. Grotendeels te danken aan de vrijhandel. Iets op tegen? Beetje vracht van China naar Nederland kost iets van 20 euro per m3. Daar passen dan misschien 3 fietsen in. Maximaal dus iets van 7 euro transportkosten per fiets. Dan heb je het wel over een fabriek waar de meewerkers niet met de eigen auto aan komen tuffen. Daarbij komen nu al veel fietsonderdelen uit China, dus waar zit je winst?

    @jb
    Prima plan, maar afstand is niet zaligmakend. Wegtransport uit Griekenland kan meer kosten per kilo dan zeevracht uit China. Om over ingevlogen tomaten uit Spanje maar niet te spreken.

    @SalonSocialist
    Expats kun je naar mijn idee een beetje verdelen in twee groepen. Tijdelijke krachten en die voor langere tijd. Ambassadepersoneel uit Nederland mag in principe 4 jaar op een post blijven. Daarna vaak weer een ander land/cultuur. Na je 3de post kan ik me voorstellen dat je dan wat minder geneigd bent op duizenden uren te steken in het compleet leren van de taal van het gastland. De mensen waar ik hier het meest mee omgaat zijn de mensen die voor langere tijd in China blijven. Spreken de taal een beetje, werken de hele dag met Chinezen en hebben een Chinese vrouw/vriendin (ja, de meeste zijn mannen). Daarbij verdienen ze goed geld en hebben ze in hun vrije tijd veelal zin om met andere buitenlanders te vertoeven. Is daar wat op tegen? Je verhaal ken ik goed, zo verging het mij de eerste 2 jaar dat ik hier zat. Nu begint de hang naar klitten zo af en toe wel toe te nemen….