Thema Cultuur

Esarhaddon (5) – Het Troonopvolgingsverdrag

COLUMN - Het is 672 v. Chr. Esarhaddon is ziek. Al zijn gewrichten doen pijn en door een hevige koorts is hij aan bed gekluisterd. Koude rillingen lopen over zijn rug, zijn ogen zien rood en zijn huid zit onder de blaren. Zijn eetlust is hij ook verloren. Esarhaddon heeft wel vaker last gehad van deze ziekte. Meestal slaat deze ziekte in korte tijd zeer hevig toe, waarna de symptomen weer enkele maanden achterwege blijven. De beste artsen van het land hebben hem al onderzocht, maar geen van hen kan een diagnose stellen. Een ziekte als deze hebben ze nog nooit gezien. Esarhaddon is radeloos. Hij weet dat hij niet lang meer te leven heeft.

De vloek van Sargon

Over hoe Esarhaddon zijn ziekte ervaren heeft valt veel te speculeren. Mogelijk zag hij zijn ziekte als onderdeel van de vloek die op zijn familie rustte. Deze vloek was al begonnen bij zijn grootvader Sargon II, die door een staatsgreep aan de macht was gekomen en later op het slagveld was gesneuveld. De vloek leek ook aan zijn vader Sanherib te hebben gekleefd, die door twee van zijn eigen zoons was gedood nadat hij de heilige stad Babylon had verwoest. Esarhaddon had gedaan wat hij kon om de vloek af te wenden. Hij had zelfs de heilige stad Babylon laten herbouwen, maar blijkbaar was het tevergeefs. Blijkbaar kon ook hij niet aan de vloek van Sargon ontkomen.

Closing Time | Into the Night

Deze week werd bekend dat zanger R. Kelly – die jaren geleden al eens in opspraak raakte omdat ‘ie plasseks met een veertienjarige zou hebben gehad – meerdere minderjarige meisjes in huis hield als seksslavinnen.

Af en toe hoor je zo’n popnummer waarvan je bij wat beter luisteren denkt: ‘Oei, wat zingt ‘ie nu?’ Zoals dit hitje van Benny Mardones, die als dertiger zingt over wat ‘ie allemaal met een zestienjarige wil doen.

Het begeleidende clipje valt ook ronduit creepy te noemen.

Maar het zijn niet enkel eendagsvliegen die over veel te jonge meisjes zingen. Wat dacht u van Elton John met ‘Too Young‘, of Neil Diamond met het dubbelzinnige ‘Girl, you’ll be a woman soon‘?

En u? Zijn u nog voorbeelden van pedopop bijgebleven in de loop van de jaren?

 

Closing Time | Aram Khachaturian

Ik overnachtte onlangs in Yerevan, de vriendelijke hoofdstad van Armenië, in een hotel met uitzicht op het als museum in gebruik genomen huis van de componist Aram Khachaturian (1903-1978). Dat is eigenlijk de enige reden waarom u vandaag wordt getrakteerd op de opzwepende Sabeldans uit het ballet Gayane (1942).

De Sabeldans  is niet de enige compositie van Khachaturian die wereldberoemd werd. Ook deze golvende melodie staat, vermoedelijk, in het collectieve geheugen gegrift.

Closing Time | Joni Void

Joni Void maakte jarenlang onder een ander alias, Johnny Ripper, muziek op SoundCloud. Selfless is zijn eerste officiële album. Er staat van alles op, zonder dat het incoherent wordt: piano, rap, voorbijrijdend verkeer en brekend servies, stevige beats, en, in dit nummer, filosofische spoken word (voor de liefhebber: de tekst is te lezen onder de video).

Kunst op Zondag | Kader Attia

Kader Attia, won vorig jaar de Marcel Duchamps Prijs. Tot oktober is in Gent werk van hem te zien. Zoals vaker bij Kader Attia, is de tentoonstelling in Gent meer een museale installatie, met componenten uit diverse werken die vooral “herstel” als onderwerp hebben.

Zijn inspiratiebronnen (zegt hij zelf): politicus/filosoof Pierre-Joseph Proudhon (“eigendom is diefstal”), de dichter Oswald de Andrade (stelde in het Cannibal Manifesto dat Brazilië zich alleen kan verweren tegen de koloniale Europese cultuur door het te “kannibaliseren”) en psychiater Frantz Fanon, lid van het Algerijnse Bevrijdingsfront (schreef over de psychologische effecten van kolonisatie en hoe men zich er van kan bevrijden).

Oil and Sugar #2, 2007.

Neemt u rustig de tijd voor de rest van onze expositie van vandaag.

Closing Time | Kreator

Kreator lijkt dit nummer gemaakt te hebben voor live-optredens, om een uitzinnige menigte te stimuleren elkaar goedmoedig de hersens in te slaan. Zowel qua muziek, als in de tekst:

Everyone against everyone
Everyone against everyone
Everyone against everyone
Against everyone
Against everyone
Against everyone
Against everyone
Against everyone

Hordes of Chaos!

Je zou bijna vergeten dat de tekst eigenlijk een aanklacht is tegen de ongelijkheid in de wereld.

Gelukkig konden ze de verleiding weerstaan om er een ultiem kitscherige clip bij te maken, die een low budget-versie lijkt van de Conan films uit de jaren 80. Dat zou ook alleen maar verwarrend zijn.