Onderwijs: goed nieuws is geen nieuws

Pauze

Mooi, ouders zijn tevreden over het basisonderwijs. Althans, dat was te lezen en zien in de Nederlandse media. Het Nationale Scholenonderzoek onder ruim 6600 ouders wees dit namelijk uit. Vijfentachtig procent van de geïnterviewden was er van overtuigd dat hun kind met plezier naar school ging, en het blijkt maar weer: kind blij, ouders blij.

Maar wacht! Amper twee weken later laat een ander onderzoek schok-ken-de resultaten zien. Nederlanders zijn helemáál niet tevreden over de school van hun kinderen! De basisschool krijgt zelfs maar net aan een voldoende en ouders vinden nu dat het onderwijs “niet het uiterste uit hun kinderen haalt”. Dit onderzoek werd in opdracht van het blad J/M voor ouders gehouden onder 500 ouders.

Twee verschillende onderzoeken, totaal andere conclusies. Iedereen lijkt het eerdere onderzoek vergeten. Ik kan beide onderzoeksmethoden niet beoordelen, aangezien deze niet openbaar werden gemaakt, maar gezien de grootte van de testgroep neig ik er naar de eerste studie serieuzer te nemen dan de laatste. Ook de vreemde conclusie van het tweede onderzoek, dat basisscholen volgens ouders “niet het uiterste uit het kind halen”, draagt daaraan bij. Was dat een vraag, en zo ja, welk antwoord verwachtten de onderzoekers daarop? Zullen er veel ouders zijn die zeggen dat het systeem wél alles uit hun kinderen haalt?

Wat verder opvalt is dat er nu toch heel wat meer stof opwaait dan na het verschijnen van het eerste onderzoek. Het blijkt maar weer: goed nieuws is geen nieuws.

  1. 1

    Als die 500 ouders uit het J/M ledenbestand komen zou ik die resultaten gelijk weggooien.
    Mensen die zo onzeker zijn dat ze een tijdschrift nodig hebben om te weten wat goed en fout is in de opvoeding zijn per definitie ongeschikt als ouder.