Kunst op Zondag | Kunst en rock-‘n-roll

Hoe rock-‘n-roll kan kunst zijn? Dat vraagt Art Rocks 2014 aan elke muzikant die wil meedingen naar een optreden op Eurosonic Noorderslag en 1000 euro in de wacht wil slepen. Elk genre is toegestaan. Van pop tot jazz. Van rappers tot singersongwriters.

Art Rocks wordt georganiseerd door Museum Boijmans Van Beuningen, Centraal Museum Utrecht en het Groninger Museum in samenwerking met de Grote Prijs van Nederland. De geïnteresseerde bandjes, singersongwriters, dj’s, rappers en crooners kunnen kiezen uit dertig kunstwerken.

Dat is een beetje jammer. Het had leuk geweest als de muzikanten vrij konden kiezen uit de totale collectie. Met leuke taferelen als gevolg. Rondrennende muzikanten, gitaar of keyboardje onder de arm, die je bij kunstwerken een riedeltje ziet uit proberen.

Op dit moment heeft Art Rocks al 32 inzendingen binnen. De kunst van Museum Boijmans Van Beuningen (14 inzendingen) en Centraal Museum Utrecht (ook 14 inzendingen) inspireert blijkbaar het meest. Het Groninger Museum scoorde nog maar vier inzendingen.

De winnaar van Art Rocks 2012 was Try Acrobatics, die ‘La reproduction interdite’ van René Margritte kozen als inspiratie voor hun ‘Replica’.
cc Flickr Ronald Rugenbrink photostream René Margritte La reproduction interdite

Er circuleren op internet wat lijstjes over kunst en muziek.

Bij nadere beschouwing gaan de genoemde songs maar zelden over een kunstwerk. Vaker gaat het over een kunstenaar, maar meestal wordt die genoemd om niets over kunst te zeggen. In bijna alle gevallen gaat alleen de tekst over de kunst en is de muziek gewoon de klank die een band of zanger/zangers ook produceert in nummers die niet over kunst gaan.

Jonathan Richman en The Modern Lovers bezongen Picasso als vrouwenversierder en daar nog goed mee weg komt. Dat gaat dus niet over kunst. Maar in hun ‘Vincent van Gogh’ (The baddest painter since God’s Jon Vermeer) en ‘No one was like Vermeer’ ontpopt Richman zich als een ware kunstrecensent. “Back in the days of old Rembrandt / Back in the time of Jan Steen / All of them giants of shadow and light / But no one was like Vermeer.”

John Cale bezingt de impact van René Magritte: “Often we saw Magritte, pinned to the edges of vision”.

David Bowie bracht een ode aan Andy Warhol: “He’ll think about paint, and he’ll think about glue. What a jolly boring thing to do.”

De Manic Street Preachers roepen op naar de wereld te kijken zoals Willem de Kooning deed: “Who sees the interiors like young Willem once did / Your beautiful triangle of distortion /  Now you seem to forget it so much /  Who sees the interiors like young Willem once did.”

King Crimson over Rembrandts Nachtwacht: “And so the pride of little men / The burghers good and true /  Still living through the painter’s hand /  Request you all to understand.”

Mission of Burma haalt het ooit omstreden schilderij The blessed Virgin Chastises the Infant Jesus van Max Ernst aan.

Sonic Youth beschrijft het werk van Helen Lundeberg: “Illusory landscape, five decades of paint, four expressions of elegance, elegance.”

Tot slot sluiten we ons aan bij The Ex: “>Listen to the painters.

Hopelijk wil de jury van Art Rocks 2014 een winnaar benoemen waar zowel; de tekst als de muziek een aanvullende expressie is van het gekozen kunst werk.

  1. 1

    Over Captain Beefheart ging het verhaal, dat als hij tijdens een optreden een moeilijk moment had, dat hij dan even opzij blikte waar hij een wat (eigen?) schilderijen klaar had staan, waar hij kracht uit putte om het concert verder te voltooien. Nu ik het zo type, vraag ik me wel het waarheidsgehalte van deze anekdote af.
    Gave aflevering van KOZ verder zoals gebruikelijk natuurlijk.

  2. 3

    Jack Bruce over de hoes van zijn laatste album (Silver Rails, 2014):

    There’s a great artist here called Sacha Jafri. And I just got to know him, and I got the idea he should paint while listening to the album, like a freeform painting for the cover. I think it’s wonderful. It harks back to the Fifties kind of Vanguard [Records] and Dave Brubeck, Charlie Mingus, those kinds of things. It’s the kind of thing that takes me right back to when I was starting out. He worked very fast. And if you listen to the album, you can see all these little bits in them. You can see all these faces and figures from in the songs. It’s quite fascinating

    .

    http://www.rollingstone.com/music/news/cream-bassist-jack-bruce-dead-at-71-20141025

  3. 6

    @2: In een gesprek dat David Bowie met William S. Burroughs had, hier in Rolling Stone te lezen, vraagt Burroughs naar Bowies ontmoeting met Warhol.

    Hoewel Bowie cynisch doet over Warhols entourage en met Burroughs grappig doet over hoe Warhol er uit ziet, zegt Bowie wel: ” adore what he was doing. I think his importance was very heavy…”.

    De anekdotes uit de pop en rocjk and roll wereld moet je, denk ik, met een korrel zout nemen, maar wat ik uit de verhalen over Bowie en Warhol opmaak, is dat Bowie vooral wat jaloers was op wat Warhol voor elkaar kreeg.

  4. 8

    @1: Captain Beefheart eindigde als kunstschilder. Het verhaal gaat dat hij al vanaf zijn 3e levensjaar kunst maakte. De anekdote die je noemt heb ik nergens kunnen terugvinden.
    Verder dank voor je bijdrage in #4 en #5

  5. 9

    Edgar Froese van Tangerine Dream zei destijds zwaar geinspireerd te zijn door Dali, en dat het hele werk van Tangerine Dream daarop gebaseerd is. Dat zijn dus toch al over de 100 albums die ze gereleased hebben.