Andrew Keen over kunst vs. web 2.0

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
, ,
Andrew Keen (Foto: Flickr/illustir)

De afgelopen maanden heb ik me onder andere bezig gehouden met het organiseren van de Incubate Innovation Lecture (IIL). Deze is onderdeel van het jaarlijkse kunstfestival Incubate (tot vorige jaar: ZXZW) in Tilburg.

Het festival is vooral in het nieuws gekomen vanwege bezwaren van dierenrechtenactivisten en rechtse politici tegen de Aktion van de kunstenaar Hermann Nitsch waarbij een dood varken werd gebruikt (dat was een scharrelvarken, terwijl de bio-industriekip werd genegeerd; sommige dieren zijn meer gelijk dan anderen). Maar er waren ook heel veel bands, film, dans en dus ook een Innovation Lecture, dit jaar van Andrew Keen.

Keen werd beroemd danwel berucht dankzij zijn polemisch boek The Cult of the Amateur (Nederlandse vertaling: De @-cultuur). Hierin trok hij flink van leer tegen web 2.0: radicale democratisering leidt waardering van opinie boven kennis (iets waar b.v. ook Joris Luyendijk deze week over klaagt in het NRC Weekblad), narcisme viert hoogtij en in plaats van dat we ons breder informeren, lezen we alleen nog de dingen die ons aanstaan.

Voor de IIL had Keen zich vooral gericht op nieuws, hoewel hij in zijn boek ook de invloed van web 2.0 op internet wel behandelt. Ook was The Cult of Amateur duidelijk geschreven als polemiek – even lekker overal tegenaan schoppen om de discussie aan de gang te krijgen – terwijl Keen altijd volhoudt dat hij in principe positief staat tegenover internet. Wij vroegen hem daarom voor de IIL daarom zich te concentreren op de kunsten en na te denken hoe die om moeten gaan met de problemen en mogelijkheden die internet biedt.

Ter voorbereiding schreef Keen een essay voor De Groene Amsterdammer (met wie we samenwerkten) onder de titel Waarom zijn kunstenaars arm? – De waarde van talent in de digitale economie. Van zijn uiteindelijke keynote speech staan hier en hier samenvattingen online. Jammer genoeg is door tijdgebrek het economische aspect van de dood van de kopie-economie niet aan bod gekomen; dus blijft de vraag hoe we nieuwe Hitchcock gaan financieren open.

Wie de speech wil zien, kan hieronder terecht (de eerste 4:30 minuut zijn sociale plichtplegingen en kan je overslaan; het camerawerk is in het begin rommelig, dat wordt beter). Wie ook nog de discussie na afloop wil bekijken, met onder andere Amelia Andersdotter van de Piraten Partij en componist en Buma-voorzitter Konrad Boehmer kan terecht op de Vimeo-pagina van Incubate. Keen heeft zelf met zijn iPhone ook een mini-discussie tussen die twee gefilmd tijdens de lunch vooraf.

Deel 1:

Deel 2:

Reacties zijn uitgeschakeld