Zomerbaantje: Copywriter bij Campina

vifit‘Mam! Met Rodney. Ik heb de baan! Het is tijdelijk en op freelance basis, maar toch. Mijn eerste klus is een tekst voor op een pak Vifit. Het moet over drie weken al naar Marketing, en we hebben er donderdag een meeting over…’

Ja, ook Thomas van Aalten drinkt wel eens iets anders dan het standaardaanbod sap en zuivel tijdens de lunch. Dat het grootste deel van het assortiment smaakt als Fristi met vermalen stoepkrijt of margarine met inkt uit een geurpen (en natuurlijk stukken uier voor een goede stoelgang!), is bijzaak. Maar Vifit maakt het bont. Let op, deze tekst op het pak is alleen geschikt om te lezen als je goed in je metafysica zit.

‘Een druk en actief leven, ‘tuurlijk! Echter zo’n drukke agenda brengt vaak een onregelmatige en niet zo gezonde leefstijl met zich mee. Vifit begrijpt dat, want door Vifit te gebruiken, een gevarieerd voedingspatroon en voldoende beweging blijf je je fit voelen, zodat je niks hoeft te missen. Ook is Vifit lekker en gezond.’

Ik ben zelf heus geen taalpurist, maar door dit stukje tekst heb ik bijna een uur onafgebroken naar het pak zitten staren. Ik was gevangen in een wormhole van niet-weten.

Ze gaan ervan uit dat je een druk leven hebt, en onregelmatig eet. Soit. Maar Vifit begrijpt dat, want door gezond te leven hoef je niks te missen.

Maar… waarom? Als Vifit begrijpt dat ik een man ben met een druk leven en een onregelmatig eetpatroon, dan heb ik toch helemaal geen tijd voor een gevarieerd voedingspatroon en voldoende beweging!

Als ik brakend tussen de zakken patat en halflege flessen Bourbon met mijn obese lijf nog met mijn grote teen net op ‘Send’ van Outlook kan klikken, dan zegt Vifit: ho, ik begrijp het! Want door Vifit te gebruiken, een gevarieerd voedingspatroon en voldoende beweging blijf je je fit te voelen, zodat je niks hoeft te missen.

Jahaa, maar dat is toch het punt! Ik heb er geen tijd voor! Maar Vifit begrijpt het! Want door Vifit te gebruiken… zit er ineens een hometrainer in dat pak? Een Carl Noten met een headset? Die ellendige tv-kok van Life & Cooking die me een vijgentaart door de strot duwt?

‘Mam! Met Rodney! Mijn tekst is goedgekeurd door Campina! Goed hè! O, die klus voor de Aktueel is ook goedgekeurd!’

  1. 1

    Tip: Mona Yomild Drink (voorheen “Puur”), de Limoen variant. Nooit op de teksten op het pak gelet, maar het is in ieder geval geen Fristi. Zelfs vrij van kunstmatige zoetstoffen.

  2. 3

    @1 1000% mee eens. Voorheen biomild volgens mij. En de limoen is inderdaad het lekkerst en dat al volgens mij 20 jaar ofzo …

    Geen idee of het gezond is …

  3. 6

    @3: Ik heb een, niet bijzonder stevig onderbouwde, behoefte om mezelf niet aan gigantische hoeveelheden aspartaam bloot te stellen. Yomild is de enige van die dingen zonder ofwel aspertaam (en acesulfaam-k meestal) ofwel zoveel suiker dat het ondrinkbaar zoet wordt.

    Verder reutelt het pak wel wat over gezondheids effecten van Puur Natuur als ik het me goed herinner. Maar inderdaad, als het vies was geweest…

  4. 7

    “Een druk en actief leven, ‘tuurlijk! Maar zo’n drukke agenda brengt vaak een onregelmatige en ongezonde leefstijl met zich mee. Vifit begrijpt dat, want door Vifit te gebruiken, een gevarieerd voedingspatroon en voldoende beweging blijf je je fit voelen, zodat je niks hoeft te missen. En daarbij is Vifit lekker en gezond.”

    Volgens mij was de tekst oorspronkelijk best wervend, maar heeft er iemand zitten strepen. En daarmee bedoel ik niet mijzelf.

  5. 8

    Gatverdamme. Laatst zat ik tussen een zwetende horde forenzen in de boemel van Amsterdam naar Hilversum, precies op het moment dat er welgeteld drie mensen aan de yoki* gingen. Zoetzure zuivelmeur in optima forma verspreidde zich door de coupé terwijl deze mensen rustig hun pakjes leegklokten en nog het laatste restje bewaarden in de praktische schroefdopverpakking(zodat het nog wat lauwer kon worden?).

    Het geheel, het net niet gelukzalige maar wel tevreden geconstipeerde dat in hun ogen tot uitdrukking lijkt te komen.(Maar net niet dus, vandaar geconstipeerd) Het rustig te drogen leggen van de tong in een half open mond. (Waarom?!!? Komt dat de lijmigheid ten goede?) Maar bovenal het laten meebeleven van je medereizigers van de wanstaltelijk kinderachtige smaak- en geursensatie is nog het ergste.

    Eigenlijk brengt het opdrinken van meegebrachte yoki* een complex aan symptomen te berde van de dramatiek die erachter ligt: de schreiende onopgevoede kinderachtigheid van een goed deel van de beroepsbevolking. Wat is dat voor onzindelijk gedrag? Dat men zich de hele dag met de kop in de troggen pleegt rond te bewegen? “Grazing” wordt het genoemd door het corps deskundologen dat onze maatschappij kent. Dat is mij nog veel te eufemistisch eigenlijk, al is de verwijzing naar de veestapel natuurlijk wel van een gepaste en prettige neerbuigendheid.

    Het openlijk vertoon van onzindelijke kinderachtigheid houdt echter niet op bij het onafgebroken bewegen der kaken en slokdarm. Het is ook de inhoud van wat deze mensen tot zich nemen: zoetzure romige weeïgheid. Wát het ook is. Of het nou een walmende bak patat met is, een liga tussendoortje, of een pakje yoki: het is allemaal van dezelfde smakeloze zoete romigheid. Zijn ze dan helemaal nooit losgekomen van moeders borst? Als je de gesteldheid hebt dat je nooit hebt leren eten en proeven, dan dien je dat vol schaamte te verhullen en er niet een vorm van straat theater van te maken in treinen, bussen en op stations.

    Ik wilde nog even fulmineren over de wijze waarop deze voedingsmiddelen worden geconsumeerd, maar ik zie dat ik al weer een x aantal minuten heb verspild aan het schrijven van dit kwakje tekst.

    *(yoki is de noemer waaronder ik al die zoete melk meuk vat)

  6. 15

    Tis jammer dat er me zo gauw niet een te binnen schiet…je zou eens méér commercials voluit duidelijk leesbaar voor iedereen moeten uitschrijven. “Beter kan een man zich niet wenschen” staat op een scheerschuimbus…

    Gewoon eerlijk het pure uitgeperst fruit druipend langs een kin of fles terwijl buiten de kraaien dood van het dak vallen…

    Zo weggelopen of geplukt uit de natuur of zo:

    http://www.youtube.com/watch?v=xZfum30RWBI

    “Sie hat die wilde frische von limonen”
    (De ned. vertaling laat helaas nog even op zich wachten)

  7. 16

    Marketing, foodprocessing en reclame, dat is de actief aangestuurde geestelijke verrotting @meneer( Van Aalten). De vivicatie met natuurlijke grondstoffen wordt verlogend met hersenloze kletspraat.

    Ik zie het maar als de prijs die we moeten betalen aan de onverbeterlijke oplichter in iedere handelsman. Die zal en moet eruit. Vroeger in de vorm van krijt door het meel. Nu in de vorm van Vifit-praatjes.

  8. 17

    @5: Die verpakking suggereert nogal wat. Originele Yomild culturen. Men zou het idee krijgen dat Mona zelf lekker met genen aan het knutselen is geweest en toen S. thermophilus, L acidophilus en B. lactis heeft uitgevonden. Gelukkig blijkt niets minder waar, het zijn gewoon al heel lang bestaande probiotische bacteriën. Dan vraag ik me echter toch af wat er dan wel zo origineel is aan die Yomild culturen.

  9. 18

    @17 origineel is dat ze hier in het wild nooit voorkwamen. Probeer in ons land maar eens een Yomild-achtige te krijgen in 1299, 1964, 1972, 1988. Lukt je niet ?

    En verder is er de vondst van zoveel scheppen suiker extra dat mijn dochter (8) niets van die Monatoetjes lust. Sukkels, hoofdletter.

    Ceterum censeo veelsteveel goor zout in de chips. Het houdt ons wel gezond.

  10. 19

    Die stompzinnige overdaad aan Suiker in elk denkbaar product zuivel(toetje, drankje), blik(Bo*nduelle, H*ak) tot flesjes dat kinderen van jongsafaan verslaafd blijven smeken…daar mag wat mij betreft de brand in.

    Probeer nog maar eens een blik erwten zonder met bittere na- en lekkere grondsmaak te scoren…

  11. 20

    De terreur van de smaakpanels. Consumenten die kleine hoeveelheden proeven, waardoor zo’n overdadig zoete smaak niet meteen overdadig zoet lijkt, maar juist opvalt tussen de rest.

    @ 18: Minder zoet als de rest van die meuk is nu juist het punt van die Yomild. Het is geen toetje…

  12. 21

    En verder helemaal eens met de zoetzuur romige weeïgheid van klaplong…

    *O, en heb hier al een aantal keer over gebakkeleid met Groene Boekjesfascisten: grammaticaal is zoetzure correct bij 2 opeenvolgende bijvoeglijke naamwoorden. Echter vind ik b.v. bruin stampende laarzen, fout geverfde deur en dergelijke…gewoon mooier staan*

  13. 22

    @KJ 7 zeer waarschijnlijk. Dat gestreep kwam dan van iemand die met zo’n versuikerde yoghurtpulp achter zijn kiezen had gegelepeld.

  14. 27

    Overigens, en dat mag best ten faveure van Campina worden aangedragen in weerwil van het promoten van die tinnefzooi: de commercial met Vinkenoog is nog steeds actief:

    Lekker voor vandaag en goed voor morgen.

    Probeer daar dan maar es iets tegenin te brengen…

  15. 28

    Dan zit er een smerige bodem in die wij niet kennen YP. Zoals, ik noem maar wat… een hilarische persiflage op Andre van Duin, zou toch kunnen ?

  16. 30

    Yup. Ik mag die symmetrie graag lijden, van zoetzuure roompis die met ditto middelen naar zijn publiek wordt gestandwerkt.

    Kokadorus neemt zijn pet af.

  17. 31

    Ik heb mezelf zo op een borrel wel eens onmogelijk gemaakt door in een beta-bui te roepen dat het toch een rare gewoonte blijft dat mensen elkaar bosjes geslachtsorganen van planten geven bij feestelijke gelegenheden.

  18. 33

    Eens met klaplong. Ik verbaas me ook over de populariteit van die vreselijke gearomatiseerde thee van Pickwick&co. Zwarte thee met overduidelijk nep aarbeien smaak enzo. Vaak is er in de horeca geen echte thee meer te krijgen. Zal dat ook iets met de kleutertijd te maken hebben? (meurt enorm naar snoepwinkel).

    Gelukkig kom ik die niet tegen bij m’n huidige werkgever en zelden in de trein.