Nee joh, niezen als voorbeeld van kortstondig concentratieverlies dat leidt tot een lichte verstoring in de flow wat leidt tot een file.
Zoiets?
Ik had vast nog niet genoeg koffie op.
#3
mescaline
De hele wereldgeschiedenis is een grote nies die heel lang de filevorming hebben verhinderd.
Zo.
#4
heidekonijn
Geitewollensokken ecoboys zouden verboden moeten worden van te autorijden : testopstelling bewijst dat de gehaasten met de zware voet geen file veroorzaken, want die komen niet op het idee te remmen in volle vlucht.
Allemaal aan het gaspedaal!
#5
Yevgeny Podorkin
Dat heeft denk ik een hele simpele technische verklaring. Met de meeste (handgeschakelde) auto’s kan je dergelijke snelheden (tot 30-35 km) eigenlijk nauwelijks gelijkmatig en constant aanhouden. Je rijdt in de (1ste en) 2de versnelling a.h.w. spelend met de koppeling zonder gaspedaal te beroeren vaak ónder het stationair vermogen, afhankelijk uiteraard van max. vermogen/ koppel (DIN) van de auto. Je rijdt al gauw 30 i.p.v. 25 km p/u. na miniem loslaten/ intrappen gas/ koppeling. Effect wordt cumulatief versterkt als op elkaars bumper gereden wordt, aldus ontstaat het schokkerig harmonica- effect.
*ergo: hersenloze lomperiken dus*
#6
Branko Collin
Gaap. Dit verschijnsel is volgens mij al heel oud. Ik ken het op zijn laatst sinds 1989, toen ik in dienst moest. Eerste week: bivak in de sneeuw. ’s Avonds moesten we allemaal achter elkaar door het bos lopen, je voorganger bij zijn koppelriem vasthoudend. Daarbij trad dit effect ook op. (Het idee was dat de wachtmeesters vervolgens tegen je konden schreeuwen als je losliet of viel.)
#7
prometeus
@5 in japan rijden nauwelijks handgeschakelde auto’s. Sterker nog: ze vinden variomatics cool.
#8
Birdman
In Duitsland hebben ze een simulatie in JAVA ontwikkelt waarmee je dit effect zelf kan simuleren. Het golfeffect komt hierin goed naar voren:
Reacties (9)
@mouseover: huh? of is dit bedoeld als een grapje wat aan “shockwave” refereert?
Nee joh, niezen als voorbeeld van kortstondig concentratieverlies dat leidt tot een lichte verstoring in de flow wat leidt tot een file.
Zoiets?
Ik had vast nog niet genoeg koffie op.
De hele wereldgeschiedenis is een grote nies die heel lang de filevorming hebben verhinderd.
Zo.
Geitewollensokken ecoboys zouden verboden moeten worden van te autorijden : testopstelling bewijst dat de gehaasten met de zware voet geen file veroorzaken, want die komen niet op het idee te remmen in volle vlucht.
Allemaal aan het gaspedaal!
Dat heeft denk ik een hele simpele technische verklaring. Met de meeste (handgeschakelde) auto’s kan je dergelijke snelheden (tot 30-35 km) eigenlijk nauwelijks gelijkmatig en constant aanhouden. Je rijdt in de (1ste en) 2de versnelling a.h.w. spelend met de koppeling zonder gaspedaal te beroeren vaak ónder het stationair vermogen, afhankelijk uiteraard van max. vermogen/ koppel (DIN) van de auto. Je rijdt al gauw 30 i.p.v. 25 km p/u. na miniem loslaten/ intrappen gas/ koppeling. Effect wordt cumulatief versterkt als op elkaars bumper gereden wordt, aldus ontstaat het schokkerig harmonica- effect.
*ergo: hersenloze lomperiken dus*
Gaap. Dit verschijnsel is volgens mij al heel oud. Ik ken het op zijn laatst sinds 1989, toen ik in dienst moest. Eerste week: bivak in de sneeuw. ’s Avonds moesten we allemaal achter elkaar door het bos lopen, je voorganger bij zijn koppelriem vasthoudend. Daarbij trad dit effect ook op. (Het idee was dat de wachtmeesters vervolgens tegen je konden schreeuwen als je losliet of viel.)
@5 in japan rijden nauwelijks handgeschakelde auto’s. Sterker nog: ze vinden variomatics cool.
In Duitsland hebben ze een simulatie in JAVA ontwikkelt waarmee je dit effect zelf kan simuleren. Het golfeffect komt hierin goed naar voren:
http://vwitme011.vkw.tu-dresden.de/%7Etreiber/MicroApplet/
Simuleren? Na een uurtje file eindelijk thuis en dan..?