Zijn online gamers onpopulair, asociaal en te dik?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Een nieuwe studie onderzocht of het stereotype dat bestaat van online gamers klopte. Over het algemeen niet, hoewel het wel opgaat voor zeer actieve online gamers. De gemiddelde leeftijd van de onderzoeksgroep lag boven de dertig, dus het idee dat vooral tieners de hele dag zitten te gamen lijkt niet te kloppen. Of dat beeld is al vijftien jaar oud.

Open artikel

Reacties (14)

#1 Loupe

Zoals de meeste generaliserende stereotypes: bevat een kern van waarheid, maar doet de groep als geheel onrecht aan.

#2 Bismarck

Het onderzoek had wel een non-respons van 95%. Als die non-respons selectief is geweest, valt op de representativiteit het één en ander af te dingen.

#3 Noortje

Een paar dagen terug kreeg economieleraar Ferry Haan de ruimte in de Volkskrant voor zijn mening over games en de negatieve impact op onderwijs.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3572714/2014/01/07/Waarom-doen-we-niets-aan-de-gameverslaving-van-tieners.dhtml

Binnen de gameindustrie in Nederland ontstond hier nogal wat verontwaardiging over. In de Volkskrant de reactie van Thomas Sala (Little Chicken) en Hermen Hulst (Guerilla)

http://control-online.nl/gamesindustrie/2014/01/09/nieuws-%E2%80%A2-sala-en-hulst-in-de-volkskrant-op-de-bres-voor-games/

De gemiddelde leeftijd van de onderzoeksgroep lag boven de dertig, dus het idee dat vooral tieners de hele dag zitten te gamen lijkt niet te kloppen. Of dat beeld is al vijftien jaar oud.

Dat beeld is door tientallen, zo niet honderden, onderzoeken al onderuit gehaald. Wel trekken bepaalde genres of specifieke games sterker specifieke leeftijdsgroepen aan (net een als bepaald geslacht). En gamen tieners relatief veel.

#4 Mangler

@3: Voeg daaraan ook de sterke reactie van Gamer.nl toe: http://www.gamer.nl/column/451078/wie-de-spelregels-niet-kent.
Dat fröbelstukje van Haan is beschamend slecht.

#5 Derpjan

@3:

“Een paar dagen terug kreeg economieleraar Ferry Haan de ruimte in de Volkskrant voor zijn mening over games en de negatieve impact op onderwijs.”

Dan zegt die man dingen als “Onderwijs kan deze leerlingen maar matig boeien”, ja, want vroeguh toen alles beter was hadden tienerjongens ontzettend veel interesse in hun onderwijs… Ik wil wedden dat 95% van die jongeren gewoon goed terecht zijn gekomen over 10 jaar, net als de generatie voor hen die de hele dag voor de tv hing (wat extreem passief en geestdodend is vergeleken met gamen.)

Wat een ouwe-lullen gehalte hebben dat soort stukjes toch altijd, verander een paar woorden en het is net een stuk uit de jaren ’50 over hoe de jeugd moreel gecorrumpeerd wordt door Elvis Presley. Dan ben je afgestudeerd econoom en heb je nog niet door dat je in de duizenden jaren oude ouwe-lullen val trapt. Ze zouden hem zijn diploma moeten afnemen want een universitair denkniveau ontbreekt.

En o ja, als je gamende tieners naar buiten wilt lokken moet je vooral alcohol voor de jeugd gaan verbieden… Het is op die leeftijd al moeilijk genoeg om meisjes te ontmoeten (de enige reden waarom je als tienerjongen naar buiten zou willen wanneer je je vrienden gewoon bij je thuis en online kunt spreken) en dat wordt alleen maar moeilijker zonder alcohol.

“Dat beeld is door tientallen, zo niet honderden, onderzoeken al onderuit gehaald.”

Inderdaad.

#6 thalmann

Dat zal per game verschillen. In online games waar veel tijd in moet worden gestoken, de zogenaamde MMORPG’s zal dit vaker het geval zijn.

#7 parallax

Misschien denkt de beste man dat gamen een nieuw fenomeen is.

De echte Nintendo-generatie is natuurlijk al bijna 40.

*huilt*

#8 Mister P

@5: “de enige reden waarom je als tienerjongen naar buiten zou willen wanneer je je vrienden gewoon bij je thuis en online kunt spreken”

Wat is er gebeurd met sport? Of bowlen/karten? Of werk? Of sex? Dat waren en zijn de dingen die toch wel stimuleren lijkt mij

#9 Derpjan

@8:

Voor seks heb je dus meisjes nodig. Werk is niet echt waar op gehint wordt (want geen onderwijs of spel) en ja sport, dat kan wel, maar er is een groot deel dat niet atletisch is en dat ook niets kan boeien, die zaten 20 jaar geleden ook gewoon achter de ninendo, 30 jaar geleden voor de tv en 50 jaar geleden boeken te lezen, die werden en worden ook gewoon weggepest van het sportveldje als ze het wel een keer willen proberen.

#10 Derpjan

@8

P.S. onder de hardcore verslaafde MMORPG spelers (een kleine minderheid maar wel een schrikbeeld dat ongeinformeerde mensen voor ogen hebben bij het horen van het woord “gamer”) zitten veel “minder-sociale” mensen maar vaak zijn die gewoon autistisch en is het gamen een uitvlucht voor hen, ipv. dat ze “minder-sociaal” worden door het gamen.

#11 Noortje

@10 Mensen in autistisch spectrum willen zich nog wel eens heel prettig voelen in een RPG. Een stuk prettiger dan in RL.

@8 / @9 Via RPG’s kan je prima vriendjes en vriendinnetjes vinden. Je leert ze goed kennen doordat je samen een opdracht uitvoert, die dagen tot weken kan duren. Zo intensief samenwerken is best efficient om iemands goede en slechte kanten te leren kennen. En een sex-pickup of een meer structurele relatie is ook niet heel uitzonderlijk.

#12 L.Brusselman

Deze oude lul heeft nog nooit gegamed.
Het enige spelletje dat ik ooit op een beeldscherm heb gespeeld heette geloof ik Pong .
Derhalve snap ik de ballen van het jargon,maar daar is goed mee te leven.

#13 Derpjan

@11:

“Via RPG’s kan je prima vriendjes en vriendinnetjes vinden.”

RPGs zijn nogal een sausage fest…

#14 Noortje

@13 Ja, maar afhankelijk van game toch nog best veel vrouwen hoor. Ik geloof ik WOW 20% (hoewel door genderbending het beeld wat anders is ;) )

@0 Gender en leeftijd per gametype: http://blog.apptopia.com/game-demographics-that-every-developer-should-know/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*