@1: De auteur laat juist zien dat lezers niet op zoek zijn naar de belangrijkste informatie en dat je daarom het maken van een krant beter aan een redactie kan overlaten als je een inhoudelijk goede krant wil maken.
#3
Branko Collin
“Volgens mij snapt de auteur van het gelinkte artikel het concept “wisdom of crowds” niet helemaal.”
Er wordt weer over hem geschreven. De verkoop van zijn boeken en het tarief voor zijn lezingen gaat weer omhoog.
#4
pedro
Of we het nu over Osterhaus, het milieu, of de regering hebben, de wijsheid van de menigte op internet laat zich best vergelijken met het oude begrip ‘de straat regeert’. Oftewel: de wisdom of de crowds is niet bepaald zaligmakend. Heel vaak heeft de menigte het bij het verkeerde eind. De menigte laat zich vaak liever door populistische slogans en reclamecampagnes beïnvloeden dan door wetenschappelijke argumenten van de experts, waar ze toch geen hol van snappen.
De wijsheid van de menigte is alleen beter dan individuele wijsheid, als de menigte goed geïnformeerd is.
Reacties (4)
Ehm… Volgens mij snapt de auteur van het gelinkte artikel het concept “wisdom of crowds” niet helemaal.
Wie zegt dat lezers op zoek zijn naar het “belangrijkste” nieuws in objectieve zin, en waarom kan je dan concluderen dat ze daarin falen?
@1: De auteur laat juist zien dat lezers niet op zoek zijn naar de belangrijkste informatie en dat je daarom het maken van een krant beter aan een redactie kan overlaten als je een inhoudelijk goede krant wil maken.
“Volgens mij snapt de auteur van het gelinkte artikel het concept “wisdom of crowds” niet helemaal.”
Er wordt weer over hem geschreven. De verkoop van zijn boeken en het tarief voor zijn lezingen gaat weer omhoog.
Of we het nu over Osterhaus, het milieu, of de regering hebben, de wijsheid van de menigte op internet laat zich best vergelijken met het oude begrip ‘de straat regeert’. Oftewel: de wisdom of de crowds is niet bepaald zaligmakend. Heel vaak heeft de menigte het bij het verkeerde eind. De menigte laat zich vaak liever door populistische slogans en reclamecampagnes beïnvloeden dan door wetenschappelijke argumenten van de experts, waar ze toch geen hol van snappen.
De wijsheid van de menigte is alleen beter dan individuele wijsheid, als de menigte goed geïnformeerd is.