Wat moeten NS en Prorail doen bij winterweer?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

NIEUWS - Het plan: een uitgedunde dienstregeling instellen als er kans is op drie centimeter sneeuw of tien graden vorst. De Tweede Kamer gaat zich vanavond even bemoeien met het plan.

Open artikel

Reacties (3)

#1 Asterix

Begin dit jaar is advies gevraagd aan de zwitsers.
http://nos.nl/video/337376-schultz-roept-hulp-zwitserland-in.html
Hun conclusie was simpel:
geef geld uit voor onderhoud en kwaliteit.
Zolang dat niet (is) gebeurd zal er ook deze winter niets veranderd zijn.

De reactie:”als het antwoord me niet aanstaat vraag ik om een nieuw rapport” gaat geen verbetering geven.
organisatieadviesbureau Twynstra Gudde heeft wel een goedkopere manier gevonden, (http://www.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel/pdf/FMNwinterweerSBB.pdf) maar het is zeer de vraag of het beter werkt en goedkoper is dan het “niet rijden” plan van NS.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/fmn:_uitgedunde_ns_dienstregeling_bij_winterweer_lijkt_onnodig-144700

#2 Bismarck

@1: Toch vind ik het gek hoor, want ik zag afgelopen winter toen het zo vroor wel treinen van Veolia rijden (en zelfs min of meer volgens dienstregeling), terwijl ze toch fysiek het moeilijkste (maar ook mooiste) traject rijden in Nederland (de heuvellandlijn). Toegegeven, die gebruiken wel Zwitserse treinen.

#3 Timmy Muigd

Zwitsers dunnen de dienstregeling niet uit, zij huldigen het uitgangspunt: storingen verhelpen, blijven rijden en het mag wat kosten: bv reserveploeg van 360 man die met de hand wissels gaan omzetten.

De grote flater van NS was dat ze de dienstregeling gingen uitdunnen tijdens de sneeuwstorm met wisselstoringen. Ze hadden met vlammenwerpers wissels moeten gaan ontdooien, maar dat mogen ze dan weer niet want dat is exclusief voorbehouden aan medewerkers ProRail.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*