1. 2

    In tien jaar tijd veranderen culturen dan ook zodanig dat je alles wat je over zo’n cultuur weet overboord kunt gooien. Zo zijn we hier in nederland al lang klaar met de discussies die vanaf 2002 worden gevoerd.

  2. 5

    lijkt me dat dat het juist interessant maakt, het historisch perspectief. Nog afgezien van de visie van deze ijzervreter dat militaire structuren een al dan niet heilzame uitwerking op de rest van de maatschappij zouden hebben (in het geval van zijn club natuurlijk heilzaam).
    De ‘upwardly mobile, meritocratic, democratic United States’ en de daarbij horende ‘open’ structuur van het leger lijkt me sindsdien nogal geërodeerd (voor zover dat beeld al klopt), en meer de kant op te groeien van de ‘defunct’ structuren van Soviet en Arabische legers, waar men elkaar voorloog, alles voor elkaar geheim hield en meer van dat onzaligs. In zijn visie zou dat z’n weerslag hebben op de maatschappij, en het lijkt er op dat dat wel klopt. Je kan alleen vraagtekens zetten bij de causaliteit, gaat de samenleving de verkeerde kant op omdat het leger dat doet, of gaat het leger de verkeerde kant op omdat de samenleving dat doet.

    Volgens mij is er iets ernstig mis met iemand die (of een land dat) een oorlogsmachine beschouwt als een soort blauwdruk van ‘de echte wereld’.

  3. 6

    On one occasion, an American mobile training team working with armor in Egypt at long last received the operators’ manuals that had laboriously been translated into Arabic. The American trainers took the newly-minted manuals straight to the tank park and distributed them to the tank crews. Right behind them, the company commander, a graduate of the armor school at Fort Knox and specialized courses at the Aberdeen Proving Grounds ordnance school, collected the manuals from the crews. Questioned why he did this, the commander said that there was no point in giving them to the drivers because enlisted men could not read. In point of fact, he did not want enlisted men to have an independent source of knowledge. Being the only person who can explain the fire control instrumentation or boresight artillery weapons brings prestige and attention.

    Etcetera.

  4. 11

    ‘Why Arabs lose wars’ van Atkine heb ik aan een stuk door gelezen. Bijna in één adem. Cultureel-antropologisch is het een buitengewoon instructief opstel. De reacties tot nu toe op Sargasso gespuid, blaken van een frivool onbegrip en dat is triest.

    Een comparatief voorbeeld.
    Op ieder niveau heerst bij de Arabieren de neiging kennis te monopoliseren oftewel die aan een ander te onthouden, uit angst voor verlies van macht en status. Dit culturele feit laat zich vergelijken (opponeren) met de bekende uitspraak van Napoleon: ‘Iedere soldaat heeft de maarschalks staf in zijn ransel’. Dit is andere koek: transformationeel leiderschap! en niet dat arabische de (feodale) baas uithangen.
    En zo leren we wie wij zijn, en zij.

    Ook bevat Atkine’s studie veel instructies over de wijze waarop de activiteiten die hier zo idioot de ‘Arabische lente’ zijn genoemd, het best kunnen worden begrepen.

    Ik beweer niet dat die onvruchtbare, wrede Orientale mentaliteit een onveranderlijk gegeven is, maar laten wij er voor onze lieve vrede en welvaart van uitgaan dat zij nog wel een eeuw of 2 zal heersen.

  5. 12

    Volgens mij waren mij ongeveer dezelfde dingen als u opgevallen, en heb ik dat best begrepen. Ik zei alleen dat naar mijn idee het met het VS-leger dezelfde kant op gaat, in plaats van andersom (dat de Arabische soldaten ‘de maarschalks-staf in de ransel zouden kunnen krijgen).
    Niet dat ik me geroepen voel me te verantwoorden, maar ik verbaas me wel eens over de manier waarop u dingen interpreteert.

    Gronk doet een citaat wat hetzelfde illustreert, de reactie op de reacties getuigen dus van een triest onbegrip. En daar is niks frivools aan.

  6. 13

    Met alle respect maar het lijkt mij een beetje (wederom) een een-dimensionale analyse: Geef de achterlijke woestijn cultuur maar de schuld, problem solved. En aangezien we al voorbij de 15 reacties zijn tijd voor een Godwin: ooit koppelde je alles aan het concept “ras” met bijbehorende positieve dan wel negatieve consequenties, tegenwoordig hangen we alles op aan een net zo fuzzy, wazig en niet-meetbaar of eenduidig te omschrijven concept als cultuur. De auteur graait allerlei groepen die het Midden Oosten bij elkaar en plakt er het label “Arabische cultuur” op. Wellicht iets te simpel? (vergelijk zoiets als de “Europese cultuur”…bestaat die als dusdanig? en zo ja zijn dat dan de hardwerkende en innovatieve Duitsers of de luie en corrupte Grieken? )

  7. 16

    Zeg niet zo genuanceerd, de Duitsers en Grieken (immers beide Europeanen) zijn beide hardwerkend en innovatief (en/of lui en corrupt). Dat betekent dus ook dat het feit dat Griekenland economisch op haar gat ligt en Nederland en Duitsland niet, volledig buiten de schuld van de Europeanen die in het Zuid-Oosten van Europa wonen ligt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren