Ik betaal geen 14 euro per megabyte in het buitenland, dus de winstmarge is dus slechts enkele 100.000en procenten.
Pffff… Overdrijven is ook een kunst.
#4
Bolke
“On a functioning market, such as grocery retail, profit margins typically stabilize in the 5-10% range with competition. These numbers are an obvious sign that the telco market is severely dysfunctional.”
Raar artikel, data-roaming vergelijken met boodschappen.
Een pot pindakaas van Calvé wordt in Nederland alsmede in Duitsland door 1 en de zelfde producent gemaakt, met data werkt dat echter dus niet zo.
#5
pedro
@4: het artikel geeft anders een duidelijk beeld van een oligopolie en stelt, en noemt een oligopolie een dysfunctional market. En dat is ook in mijn ogen zo. Als op een markt namelijk echte concurrentie (zoals we dat geleerd hebben, op prijzen) plaats vindt, zijn winstmarges zoals op de telecommarkt volstrekt onmogelijk. Die marges kun je alleen halen op een markt, waar de aanbieder de prijs bepaalt en de consument niets in te brengen heeft.
Als we maar 3 grote bakkers in Nederland zouden hebben, zou een brood ook gemakkelijk 25 euro kunnen kosten. Zou je dat redelijk vinden? En zou je een artikel dat beweert, dat de broodmarkt niet goed functioneert dan ook raar noemen?
PS: gelukkig is er ook nog heel wat andere pindakaas te krijgen dan die van Calvé, en als Calvé net zo veel winst zou willen maken op een pot pindakaas als de telecomproviders op een sms of telefoontje, dan zouden ze geen pot pindakaas kunnen verkopen, omdat ze dan gigantisch veel duurder zijn dan de concurrentie.
PPS: o ja… de consument zou natuurlijk zonder telefoon en sms kunnen… maar ook zonder brood… dus dat is geen goed argument.
#6
A. de Man
Een gemiddelde SMS is overigens nog kleiner dan het artikel stelt, want maar weinigen benutten alle karakters.
Maar terug naar het debunken van het artikel. Prijs is bij lange na niet het enige prestatiekenmerk voor een telco-consument en de consument neemt niet alleen een sms af, maar ook andere diensten (voicemail, bellen, roaming, kortingen op toestellen, quality of service bij het bellen, dekking, etc.etc.). Alleen al daarom is het natuurlijk onzin om de vergelijking te maken met data zenden vanaf Mars. (Trouwens, 40 jaar NASA heeft toch alleen teflon opgeleverd?)
En nog iets, als de prijs laag genoeg is, dan is die prijs voor een consument niet meer van doorslaggevend belang. Kijk maar naar de SMS. Maar kijk bijv. ook eens naar schepijsverkopers. Die hebben een flink ruimere winstmarge dan broodverkopers.
En zo weet ik nog wel een paar bedrijfstakken waar volgens mij flinke winstmarges gemaakt worden: makelaars (maar ook mensen die in de afgelopen 30 jaar zelf hun huis verkochten), banken en verzekeraars, etc.
#7
Bolke
@5
“Als op een markt namelijk echte concurrentie (zoals we dat geleerd hebben, op prijzen) plaats vindt, zijn winstmarges zoals op de telecommarkt volstrekt onmogelijk”
Echte concurrentie is onmogelijk door de overheid opgelegde regulering van de markt, die maakt het zo duur dat slechts enkele grote spelers het kunnen bolwerken.
Wil je echte marktwerking, hef dan de OPTA op en geef alles vrij, zo niet, da heb je gewoon pech.
En de geschetste winstmarges zijn echt VOLLEDIG uit de lucht gegrepen, men denkt dat een mobiele MB net zo duur is als een MB via een vaste lijn, nou neem van mij maar aan, nog niet eens misschien dat dat zo is.
#8
A. de Man
@7: correct, het radio access network bedraagt alleen grofweg al 2/3e van de OPEX van een (pur sang) mobiele provider.
Reacties (8)
The cost of providing one gigabyte of traffic over-the-air is just under one euro, according to several independent sources.
Lekker betrouwbaar. Zo kun je wel van alles gaan roepen.
@1: Een zinnetje volledig uit zijn verband citeren is wel betrouwbaar?
Ik betaal geen 14 euro per megabyte in het buitenland, dus de winstmarge is dus slechts enkele 100.000en procenten.
Pffff… Overdrijven is ook een kunst.
“On a functioning market, such as grocery retail, profit margins typically stabilize in the 5-10% range with competition. These numbers are an obvious sign that the telco market is severely dysfunctional.”
Raar artikel, data-roaming vergelijken met boodschappen.
Een pot pindakaas van Calvé wordt in Nederland alsmede in Duitsland door 1 en de zelfde producent gemaakt, met data werkt dat echter dus niet zo.
@4: het artikel geeft anders een duidelijk beeld van een oligopolie en stelt, en noemt een oligopolie een dysfunctional market. En dat is ook in mijn ogen zo. Als op een markt namelijk echte concurrentie (zoals we dat geleerd hebben, op prijzen) plaats vindt, zijn winstmarges zoals op de telecommarkt volstrekt onmogelijk. Die marges kun je alleen halen op een markt, waar de aanbieder de prijs bepaalt en de consument niets in te brengen heeft.
Als we maar 3 grote bakkers in Nederland zouden hebben, zou een brood ook gemakkelijk 25 euro kunnen kosten. Zou je dat redelijk vinden? En zou je een artikel dat beweert, dat de broodmarkt niet goed functioneert dan ook raar noemen?
PS: gelukkig is er ook nog heel wat andere pindakaas te krijgen dan die van Calvé, en als Calvé net zo veel winst zou willen maken op een pot pindakaas als de telecomproviders op een sms of telefoontje, dan zouden ze geen pot pindakaas kunnen verkopen, omdat ze dan gigantisch veel duurder zijn dan de concurrentie.
PPS: o ja… de consument zou natuurlijk zonder telefoon en sms kunnen… maar ook zonder brood… dus dat is geen goed argument.
Een gemiddelde SMS is overigens nog kleiner dan het artikel stelt, want maar weinigen benutten alle karakters.
Maar terug naar het debunken van het artikel. Prijs is bij lange na niet het enige prestatiekenmerk voor een telco-consument en de consument neemt niet alleen een sms af, maar ook andere diensten (voicemail, bellen, roaming, kortingen op toestellen, quality of service bij het bellen, dekking, etc.etc.). Alleen al daarom is het natuurlijk onzin om de vergelijking te maken met data zenden vanaf Mars. (Trouwens, 40 jaar NASA heeft toch alleen teflon opgeleverd?)
En nog iets, als de prijs laag genoeg is, dan is die prijs voor een consument niet meer van doorslaggevend belang. Kijk maar naar de SMS. Maar kijk bijv. ook eens naar schepijsverkopers. Die hebben een flink ruimere winstmarge dan broodverkopers.
En zo weet ik nog wel een paar bedrijfstakken waar volgens mij flinke winstmarges gemaakt worden: makelaars (maar ook mensen die in de afgelopen 30 jaar zelf hun huis verkochten), banken en verzekeraars, etc.
@5
“Als op een markt namelijk echte concurrentie (zoals we dat geleerd hebben, op prijzen) plaats vindt, zijn winstmarges zoals op de telecommarkt volstrekt onmogelijk”
Echte concurrentie is onmogelijk door de overheid opgelegde regulering van de markt, die maakt het zo duur dat slechts enkele grote spelers het kunnen bolwerken.
Wil je echte marktwerking, hef dan de OPTA op en geef alles vrij, zo niet, da heb je gewoon pech.
En de geschetste winstmarges zijn echt VOLLEDIG uit de lucht gegrepen, men denkt dat een mobiele MB net zo duur is als een MB via een vaste lijn, nou neem van mij maar aan, nog niet eens misschien dat dat zo is.
@7: correct, het radio access network bedraagt alleen grofweg al 2/3e van de OPEX van een (pur sang) mobiele provider.