Shell teruggefloten om misleidende reclame voor kinderen

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Shell is door de Reclame Code Commissie in hoger beroep teruggefloten om misleidende reclame op het kinderfestival Generation Discover 2018. Het College van Beroep (CvB) oordeelt dat Shell kinderen van 8-14 jaar heeft misleid door de indruk te geven dat Shell via Gas-to-Liquid (GTL) een bijdrage zou leveren aan een goed milieu en de VN-duurzame ontwikkelingsdoelen. Het College beveelt Shell aan “om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken”.

De klacht was ingediend door Fossielvrij Onderwijs en het PILP van het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM). “De VN-ontwikkelingsdoelen mogen niet misbruikt worden om reclame te maken voor fossiele brandstoffen”, aldus jurist Daun Hwang (PILP-NJCM). “We zijn blij dat Shell hier niet mee wegkomt”. Ook Femke Sleegers van Fossielvrij Onderwijs is verheugd met het oordeel. “GTL is een fossiele brandstof en kan daardoor nooit duurzaam zijn. De Reclame Code Commissie heeft de greenwashing en kindermarketing van Shell afgestraft.”

Generation Discover is een jaarlijks festival van Shell, gericht op kinderen van 8 tot 14 jaar die het festival veelal bezoeken als schoolreisje. Het festival staat in het teken van de “toekomst” en “schone energie”. Dat is greenwashing en kindermarketing, volgens Fossielvrij Onderwijs. “Shell wil in 2030 38% méér olie en gas uit de grond halen. Shell heeft geen plannen om te minderen met fossiel.”

Open artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*