1. 1

    Met die financiële crisis en alle risico’s die daarmee samenhangen zou die Aarabische Lente wel eens kunnen overslaan naar Europa. En nee ik ben geen hopende revolutionair maar eerder een angstige realist.

  2. 2

    Er broeit wat. Ook in de VS zie je kleine lokale initiatieven die momentum beginnen te krijgen. Vorige week nog weer tienduizenden demonstranten rond Wall Street. Maar in alle steden gaan mensen de straat op. Ze zijn het zat, voelen zich idd handelswaar. Zijn boos op banken en politici die de banken nog steeds beschermen.

  3. 7

    Heeft niks met voedselprijzen te maken maar met het gevoel als “product” te worden behandeld ipv als mens. Dit is een ethische revolutie.

    Manifesto:

    We are ordinary people. We are like you: people, who get up every morning to study, work or find a job, people who have family and friends. People, who work hard every day to provide a better future for those around us.
    Some of us consider ourselves progressive, others conservative. Some of us are believers, some not. Some of us have clearly defined ideologies, others are apolitical, but we are all concerned and angry about the political, economic, and social outlook which we see around us: corruption among politicians, businessmen, bankers, leaving us helpless, without a voice.
    This situation has become normal, a daily suffering, without hope. But if we join forces, we can change it. It’s time to change things, time to build a better society together. Therefore, we strongly argue that:

    The priorities of any advanced society must be equality, progress, solidarity, freedom of culture, sustainability and development, welfare and people’s happiness.
    These are inalienable truths that we should abide by in our society: the right to housing, employment, culture, health, education, political participation, free personal development, and consumer rights for a healthy and happy life.
    The current status of our government and economic system does not take care of these rights, and in many ways is an obstacle to human progress.
    Democracy belongs to the people (demos = people, krátos = government) which means that government is made of every one of us. However, in Spain most of the political class does not even listen to us. Politicians should be bringing our voice to the institutions, facilitating the political participation of citizens through direct channels that provide the greatest benefit to the wider society, not to get rich and prosper at our expense, attending only to the dictatorship of major economic powers and holding them in power through a bipartidism headed by the immovable acronym PP & PSOE.
    Lust for power and its accumulation in only a few; create inequality, tension and injustice, which leads to violence, which we reject. The obsolete and unnatural economic model fuels the social machinery in a growing spiral that consumes itself by enriching a few and sends into poverty the rest. Until the collapse.
    The will and purpose of the current system is the accumulation of money, not regarding efficiency and the welfare of society. Wasting resources, destroying the planet, creating unemployment and unhappy consumers.
    Citizens are the gears of a machine designed to enrich a minority which does not regard our needs. We are anonymous, but without us none of this would exist, because we move the world.
    If as a society we learn to not trust our future to an abstract economy, which never returns benefits for the most, we can eliminate the abuse that we are all suffering.
    We need an ethical revolution. Instead of placing money above human beings, we shall put it back to our service. We are people, not products. I am not a product of what I buy, why I buy and who I buy from.

    For all of the above, I am outraged.
    I think I can change it.
    I think I can help.
    I know that together we can.I think I can help.

    I know that together we can.

    bron:
    http://democraciarealya.es/?page_id=814

  4. 8

    @leven
    Ja, ik heb het manifest ook gelezen. Maar ethiek komt echt pas na het eten en het neuken.

    Onrust wordt niet veroorzaakt door mooie filosofieën.
    Mooie filosofieën worden gebruikt om de massa te vormen.
    Onrust wordt veroorzaakt door heel primaire behoeften die niet kunnen worden bevredigd.
    Eten bijvoorbeeld.

    Als er eten is – en voortplantingsmogelijkheden – laten hele massa’s zich als slaaf behandelen.

  5. 10

    Lul niet @Harm.

    Dit filmpje (reclame filmpje van de organisatie, negeer de muziek even) laat zien dat het gaat om inkomensverschillen en dus om koopkrachtverschillen en dus – primair – om wat de laagstbetaalden kunnen kopen. En dan gaat het eerst om eten.

    Heeft niets met anarchisten te maken.
    Lijkt puur socialistische oorsprong.
    (overigens onduidelijk wie erachter zit[ten])

  6. 12

    @10: Ik denk dat Harm meer doelt op de vorm (buitenparlementair, grassroots, direct action) dan op de politieke overtuiging van de individuen.

  7. 13

    Op de centrale website staan eisen geformuleerd die nogal vaag en in zekere zin apolitiek zijn (…). Er wordt sterk gemobiliseerd tegen de mainstream partijen, en in zeker zin tegen partijen in het algemeen.(…) Er wordt gereageerd dat de bijeenkomsten vormen van zelfbeheer zijn, dat de deelnemers eraan zelf uitmaken wat er op het plein gebeurt en wat de eisen zijn.
    http://www.globalinfo.nl/Nieuws/revolutie-in-spanje.html

    Voorbeelden hiervan zijn basisdemocratieën en grassrootsdemocratie zoals die bijvoorbeeld terug te vinden zijn in de manier van organiseren van actiekampen, acties of bijeenkomsten bij anti-globalistische protesten. Hier geldt besluitvorming bij consensus, organisatie in basisgroepen en autonomie van deelnemers als leidraad.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Anarchisme

  8. 14

    Als politieke stroming is de moderne anarchistische beweging rond 1860 ontstaan als een afsplitsing van het socialisme. Het belangrijkste verschil tussen beide stromingen is dat het anarchisme ook na de revolutie iedere vorm van centraal gezag afwijst. Wel zijn beide het erover eens dat de productiemiddelen collectief bezit behoren te zijn.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Anarchisme

    Wie lult hier nou eigenlijk?

  9. 16

    @15 – Sportief.

    Het verbaast me trouwens niet dat je uitging van een andere definitie, dat komt veel voor. Ik ben wel nieuwsgierig welke.

  10. 17

    Wat zijn de kenmerken van de authentieke anarchistische beweging die Harm ziet bij de demonstraties?

    Volgens mij is het gewoon eigenbelang, de deelnemers denken aan werk en inkomen om hun eigen leventje op te zetten. Er wordt naar een schuldige gezocht – de regering, banken, bedrijfsleven, hardwerkende burger. Weinig ideologisch.

  11. 18

    @17 Joop, zie 13.

    Wat bedoel je nu met ideologisch? Een bom gooien om de regering omver te werpen? Een bekentenis van de deelnemers tot het anarchisme?

    Anarchistisch handelen lijkt me belangrijker als anarchistisch kletsen. Zo gauw je het woord anarchie in de mond neemt krijgt je mensen die met verkeerde associaties gaan gooien, aanhangers van Bakoenin versus die van Kropotkin, kortom een hoop gelul dat alleen maar averechts werkt.

    Praktische anarchisten houden hun mond dicht en doen het als volgt:

    “Er wordt gereageerd dat de bijeenkomsten vormen van zelfbeheer zijn, dat de deelnemers eraan zelf uitmaken wat er op het plein gebeurt en wat de eisen zijn.”

    oftewel: “besluitvorming bij consensus, organisatie in basisgroepen en autonomie van deelnemers”

    Misschien weten de deelnemers wel helemaal van niets en zijn ze bezig de anarchistische basisprincipes opnieuw uit te vinden.

    Dan is het pas echt een authentieke anarchistische beweging.

  12. 19

    En “In Néderland? *een Kok doet*

    Ssja, en ik hou het onder de koffie meestal gezellig hou nooit geen doempraatjes zéker niet als er een lekker plakkie bitterkoekjescake bijzit, nee: al-tijd opgewekt en monter vertel vaak een leuk mopje en hup doe dan om het succes te vieren steels een Strauss- Kahn steek me hand in een blousje….maar er zijn best aanwijzingen dat de rechtstaat in Nederland mede door het afbraakkabinet van Rutte sluipenderwijs aan het eroderen is. Jaha. Bedoel, naast vergroten van de armoedeval en afbraak van de sociale zekerheid om de sociale zekerheid te redden (een Dominiq Schrijer heeft het al op een holletje gezet) staan na de Franse revolutie in de grondwet verankerde principes onder druk. Van het recht op huisvrede, het verbod op dwangarbeid, het recht op privacy en autonomie en de onschendbaarheid van lichaam en geest van het individu, het verbod op discriminatie *Joehoe Geert*, de toegang tot procedures van de rechtsstaat tot geen opsluiting zonder het bewijs van een gepleegde misdaad. De ontwikkeling naar een autoritaire staat scheelt dan maar een jas…en anders stikt Geert er de zomen wel in.

    Maar wij doen niet zo gek. Wij waren geen emotionele knoflookvreters. Maar een zakkie Bildtstar doet hier toch al gauw 2,99 euro de 5 kg hè…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren