Miljoenen sjiitische moslims lopen in Irak traditionele mars naar Karbala en protesteren daarbij ook tegen ISIS. Om aanslagen te voorkomen waren zeker 24.000 politieagenten en militairen aanwezig ter bescherming.
Miljoenen sjiitische moslims lopen in Irak traditionele mars naar Karbala en protesteren daarbij ook tegen ISIS. Om aanslagen te voorkomen waren zeker 24.000 politieagenten en militairen aanwezig ter bescherming.
Reacties (13)
Dit zijn sji’ieten. Die hebben een conflictje met IS.
De kop suggereert dat hier sprake is van een speciale gebeurtenis. Shi’itische moslims lopen echter elk jaar met miljoenen mensen tijdens Arba’een in processie naar hun heilige stad Karbala.
Op 10 Muharram van het jaar 61 AH (de 10e dag van de 1e maand van het islamitische jaar 61, 10 oktober 680 in onze jaartelling) kwam imam Hoessein samen met 72 metgezellen tijdens de Slag bij Karbala om het leven door het toedoen van het leger van Yazid I, de kalief van de Umayyaden. Het conflict draaide om de vraag wie de ware opvolgers waren van de profeet Mohammed. Waren dat de verkozen kaliefs of de nazaten van de profeet? Het is een kernvraagstuk tussen soennieten en shi’ieten. Imam Hoessein was de kleinzoon van de profeet Mohammed en zoon van imam Ali, de schoonzoon van de profeet. Zijn graftombe staat in Karbala, wat daarmee een van de belangrijkste shi’itische heiligdommen is.
De gebeurtenis wordt nog steeds elk jaar herdacht op de tiende dag van de eerste maand van het islamitische jaar, tijdens Ashura, dat in het Arabisch tiende betekent.
40 dagen later vindt de grote processie naar Karbala plaats die bekend staat als Arba’een (Arabisch voor veertig), aan het einde derhalve van de in de islamitische wereld gebruikelijke rouwperiode van 40 dagen wanneer een familielid of geliefd iemand om het leven komt.
Overigens wordt dat in het artikel ook gewoon genoemd:
@2: Ja, klopt. Maar vervolgens is dan de vraag waarom dit geen aandacht krijgt.
Ieder jaar zien we de beelden van Mekka, ook als er niets gebeurd. En dit krijgt geen aandacht. Dat is op zich al selectief.
Daarbij is het nog steeds relevant dat er geprotesteerd wordt, ook al zijn het sji’ieten (cc @1), anders loop je het risico dat de wat minder geïnformeerde medemens de indruk krijgt dat alle moslims het maar prima vindt wat ISIS doet.
@1, @2 : Dan wordt die tocht dus toch gebruikt voor protest tegen Daesh. In Irak. En als het waar is wat men verder zegt is Daesh een project voor werkeloze Saddam-officieren. Als die miljoenen op de weg zijn en tegen Daesh protesteren is dat dus verder niet betekenisloos. Of die tocht nu jaarlijks plaatsvindt of niet en of Shi’ieten nu al tegen Daesh waren of niet is irrelevant.
(ik proef een relativering bij jullie die ik betekenisloos vind)
@3: Ok, maar jij doet precies hetzelfde als wat jij zegt te willen bestrijden. Jij laat namelijk ook de context weg (‘moslims’ ipv sji’ieten, dedicated protest in plaats van jaarlijks terugkerend ritueel), dus je zaait alleen maar meer verwarring. Sinds 2006 is er al een burgeroorlog tussen sji’ieten en soennieten in Irak, dat zij tegen IS zijn is logisch . Dus of breng dit met de juiste context, of breng het niet.
@2 De vraag waarom deze jaarlijks terugkerende gebeurtenis zo weinig aandacht krijgt, lijkt me terecht. Net zoals de vraag terecht is waarom demonstraties in de islamitische wereld tegen terreur hier zo weinig aandacht krijgen, of de fatwa’s die geleerden al jaren uitspreken tegen die terreur.
De kop van het artikel en ook je reactie @3 suggereert dat die miljoenen shi’itische pelgrims grootschalig aan het protesteren zijn. Hoe je dat afleidt uit je gelinkte artikelen ontgaat mij.
Bovendien suggereer je met je reactie dat er in de moslimwereld geen protest is tegen de terreur van Daesh, en in het verlengde daarvan zou die onwetende dan denken dat moslims Daesh steunen. Ook lijk je te suggereren dat alleen shi’itische moslims protesteren.
Wie het nieuws ook maar een beetje volgt, zou toch wel door kunnen hebben dat die vele slachtoffers vooral vallen in het Midden-Oosten en met name in de soennitische gebieden, zie bijvoorbeeld Raqqa en Mosul. Dat is helaas niet alleen van recente datum. Zo werd bijvoorbeeld de Jordaanse hoofdstad Amman al in 2005 (op 11/09) opgeschrikt door een driedubbele bomaanslag door Al Qaeda in Iraq op hotels, waarbij tientallen Jordaniërs omkwamen. Dit jaar vonden er verschillende terroristische aanvallen plaats, met name in het noorden. En wie herinnert zich niet die afschuwelijke beelden van de gevangen genomen en vermoorde Jordaanse piloot Muath Kasasbeh? Mensen met een beetje empathie zouden daaruit de conclusie trekken dat net als wij ook de meeste inwoners van het Midden-Oosten grote problemen hebben met terreur en daar net als wij bang voor zijn.
@4 Ik relativeer helemaal niks. Ik stel een vraag en licht toe wat Arba’een inhoudt. Relativeren is het om te doen alsof die miljoenen niet-shi’itische mensen in de islamitische wereld NIET zich verzetten tegen de terreur van Daesh. Relativeren is het om te doen alsof het uitzonderlijk is dat mensen protesteren tegen die terreur. Relativeren is het om te doen of te denken dat geweld daar normaal is.
Inmiddels is er al een grote aanslag geweest op de terugkerende pelgrims:
https://www.theguardian.com/world/2016/nov/24/suicide-truck-bomber-kills-scores-of-shia-pilgrims-in-iraq
@8 Afschuwelijk
@9 Niet zoveel afschuwelijker dan de gruwelijkheden die sji’itische milities onder de soennitische bevolking aanrichten.
Ik heb begrepen dat die Bagdad in de loop der jaren zo’n beetje etnisch gezuiverd hebben.
Zo’n terreurdaad als deze is vermoedelijk bedoeld om meer geweld van die milities (en het Irakese leger) jegens de soennitische burgerbevolking uit te lokken; zodat die in de armen van IS en aanverwante groeperingen wordt gedreven.
Wanneer je dat perverse spelletje eenmaal doorhebt, kun je slechts het hoofd schudden over zoveel pathologisch cynisme bij degenen die zo’n aanslag plannen en organiseren; en vrezen dat leidinggevenden aan sji’itische kant vergelijkbare belangen en overwegingen hebben.
Mooie gelegenheid voor een volgende ronde etnische zuiveringen hier en daar, tenslotte. En zo houdt men de dodendans onderling in stand.
Een ander patroon kan ik er zo gauw niet in ontdekken.
@10:
Dat klopt misschien wel, maar aan die vaststelling zullen de doden van vandaag en hun nabestaanden toch maar weinig hebben.
Pas op om cynisch (nihilistisch) te worden. Pessimistisch mag wel, maar cynisch niet. Er is een verschil.
@0 Zoiets als Wilders die zijn volgelingen tegen dijkdoorbraken laat protesteren.
@10 Gelet op wat ik schreef in @2 zou ik zeggen: Daesh doet de Slag bij Karbala nog even over, de beruchte slag waarbij de shi’itsche Imam Hoessein werd gedood. Een slag met zoveel impact dat die ruim 1300 jaar later nog steeds jaarlijks herdacht wordt.
Ik ben het met je eens dat shi’itische milities ook flink tekeer gaan, iets waar evenmin erg veel aandacht voor is in de Westerse media.
Een eindeloze spiraal van geweld, waarbij beide zijden het sektarisme op de spits proberen te drijven.
Ik denk dat ook wraak meespeelt, vanwege de talloze tegen Daesh gerichte militaire acties. En ook een luide en duidelijke actie die in essentie meldt: we zijn er nog en je kunt jezelf zwaar beveiligen, maar dat stopt ons niet. (Ik zou bijna schrijven: een schreeuw om aandacht. Maar dat zou cynisch zijn tegenover de slachtoffers.) Een actie gericht op maximaal effect, net als de aanslagen in Nice, Brussel en Parijs. De dodendans hou je daar prima mee in stand, want ongetwijfeld zal hiermee de wil om Daesh te breken alleen maar sterker worden.
Het is een pervers spel om de macht. Een spel waar normale burgers, mensen zoals jij en ik, het slachtoffer van worden.
Onze werelden lijken op elkaar. Net zoals wij geen terreur willen en in veiligheid willen leven, willen de mensen in Irak en in Syrië, en elders in de wereld dat ook. Zoals wij elkaar wantrouwen, wantrouwt men elkaar daar ook.
Precies daarom moeten we niet bij de pakken neer zitten en slechts ons hoofd schudden. Ik zie dat overigens niet als nihilisme. Een nihilist zou niet zijn hoofd schudden, maar op zijn best zijn schouders ophalen. Het wapen is om luid en duidelijk te laten horen dat we allen mens zijn, dat we allen in vrede ons leven willen leiden. En dus ook dat de slachtoffers van deze aanslag ertoe doen, dat we bij hun dood stilstaan en die herdenken, zoals we onze eigen slachtoffers herdenken.
#KolnaKarbala