Meerderheid Tweede Kamer wil van OV-chipkaart af

Dat schrijft het Algemeen Dagblad.

Regeringspartij VVD wil korte metten maken met het huidige chipkaartsysteem, net als CDA, D66, PVV en ChristenUnie. Morgen praat de Tweede Kamer over de toekomst van de ov-kaart.

Net nu de OV-chipkaart een beetje ingeburgerd lijkt te raken, en de grootste investeringen (honderden miljoenen) zijn gedaan, bedenkt politiek Den Haag dat het eigenlijk toch geen ideaal systeem is.

Gek hè, dat het vertrouwen in de politiek steeds verder daalt? Laten we maar hopen dat dit een gezamenlijke strategie is om de NS onder druk te zetten de kinderziekten te verhelpen.

Open waanlink

  1. 4

    Ik ben het van harte met Bismarck en Micowoco eens en schaam me diep voor al die toeristen die we met dit hopeloze systeem opzadelen.

  2. 7

    Uit het NOS nieuwsbericht:

    “VVD-Kamerlid De Boer vindt dat het systeem klantvriendelijker moet worden. […] Ze wil bijvoorbeeld dat mensen pas achteraf hoeven betalen en ze vindt ook dat mensen per reis maar één keer moeten in- en uitchecken.”

    Sorry hoor, maar dat was toch allemaal ruim van tevoren bekend? Onder andere Groen Links en de SP hebben meerdere keren gewezen op precies dit probleem. Als de VVD het nu opeens ook klantonvriendelijk vindt om mensen per reis meerdere keren te laten in- en uitchecken met een kaart waar vooraf saldo op moet worden gezet, waarom hebben ze dat systeem dan ingevoerd? Nota bene onder leiding van een VVD-minister (Schultz van Haegen).

  3. 8

    @7: Verkiezingen komen eraan??? Iedereen 1000 Euro erbij, je mag 130 rijden op her en der een snelweg, geen gemorrel aan hypotheek aftrek, nouja en nu dus dit waar ze veel kiezers mee bereiken. Wat ik vaker zeg: VVD is laatste paar jaar erg briljant in campagne voeren.

    (Want vergeet niet, zo meteen is het namelijk allemaal links plan geweest dat OV-chipding, maar gelukkig komt Henk Kamp of zo ons redden van die vreselijke linkse betutteling, let op dat gaat het frame worden)

  4. 9

    @8: Ja, en het volk vreet het allemaal op, ieder keer weer dezelfde verkooptrucs, dezelde debatteer technieken.

    Als je nou veel geld had dan kon je al die beloftes en tactieken van de afgelopen jaren bundelen in infomercials. Gewoon zolang iedereen brainwashen todat alle trucs van de heren politici voor iedereen duidelijk waarneembaar zijn geworden.

  5. 10

    @3: Mijn zegen zouden ze krijgen.
    Maar ik ben bang dat het een “telefoonbetaling” gaat worden.
    Handig voor digibeten, slecht- of nietszienden, mensen met “moeilijke handen” en de simpelen van geest ;-)

  6. 12

    Ik zou het al heel wat vinden als de paaltjes op een fatsoenlijke hoogte stonden en op zijn minst leesbare displays hadden. Maar nee, lekker goedkope lcd schermpjes zonder fatsoenlijke backlight neerzetten.

    Vooral de syntus/arriva paaltjes zijn verschrikkelijk. Daar staat er altijd maar 1 van op een station, ze zijn niet te lezen omdat de schermen niet krasbestendig zijn en het duurt altijd een seconde of 2 voordat hij je kaart weet te lezen. Prachtig.

    Maar goed, we weten allemaal dat de AIVVD maar al te graag de nfc chip van de smartphone wil gaan gebruiken. Dan kan je niet meer anoniem reizen en ze weten vanuit een centrale plek al je gegevens na te trekken. Daarna ook gelijk je paspoort er in, Smartwatch om en klaar is Pinkroccade.

    Ik draaf door…

  7. 13

    Kom net van het station af, baliemedewerkster wist mij te vertellen dat er nogal wat verschillende werkgroepen zich hiermee bezighouden. Niet alleen die brakke shitkaart in het algemeen, maar tevens over het feit dat je tegenwoordig geen (open) retourtjes meer kunt kopen, anders dan op de dag zelf. Wat ik dus van plan was.

    Sowieso compleet zot, let op:
    kaartje met muntgeld uit de automaat halen (machine deed het warempel eens), dan kaartje inchecken > reizen > uitchecken > allerlei dingetjes doen > dan weer inchecken en “eigenlijk” ook weer moeten uitchecken.

    Voor een fucking dagretour, van plaats A naar B. En met een Euro toeslag.

    Overigens moest de dame achter de balie hard lachen, toen ik keurig uitlegde waarom ik mij geen ov-shitkaart laat opdringen. Het zoveelste personeelslid van de NS die de ov-shitkaart zat is, zo bleek.

  8. 14

    De NS blijft natuurlijk een overheidsbedrijf en overheid en klantvriendelijkheid gaan nu eenmaal moeilijk door 1 deur. Alles wat de overheid doet, kost gewoonlijk meer dan nodig, duurt langer dan nodig en werkt slechter dan nodig, daar moet je je bij neerleggen of de boel privatiseren.

    Dit gezegd hebbende is de kritiek op de OV kaart nogal overdreven. Zo vreselijk veel moeite is het niet om bij in en uitstappen dat ding even langs de automaat te zwaaien en met 1x overstappen heb je het op de meeste reizen meestal wel gehad. Voorheen moest je meestal ook switchen van treinkaartje naar strippenkaart en die moest je nog apart kopen ook. Goed je hoefde niet uit te checken maar je moest wel zones opzoeken op een onvindbare kaart, strippen tellen en bij elk treinkaartje intypen waar je heen wilde, dus dat ging echt niet sneller of makkelijker. Ook lijkt het mij niet zo moeilijk om de software in de toekomst aan te passen zodat je maar 1x per reis in en uit hoeft te checken. Dat lijkt mij net iets makkelijker en goedkoper dan weer een nieuw systeem in te gaan voeren, maar goed ik ben dan ook geen politicus of ambtenaar.

    Je kan gewoon met cash een anoniem kaartje kopen als je wilt, dus het gezeur over de privacy is ook een beetje een aluhoedjes verhaal. Trouwens als je vroeger een treinkaartje naar Amsterdam aan het loket bestelde of intypte op de automaat was er ook geen Sherlock Holmes nodig om uit te vinden waar je naartoe ging en een beetje slimme terrorist checkt gewoon niet uit.

    Het is gewoon even en kwestie van wennen, maar dat is blijkbaar moeilijk voor wat conservatieve groepen in de samenleving, zowel ter linker- als ter rechterzijde van de reageerders.

  9. 15

    @ Le Redoutable
    Bij je eerste paragraaf vlieg je al de bocht uit. Waarom is privatiseren goedkoper? De bankencrisis is ontstaan vanuit private banken. Het heeft de overheid en daarmee ons allemaal nogal wat mogen kosten. Als we een overheidsbank hadden gehad voor het betalingsverkeer, hadden we niet de commerciële banken overeind hoeven houden. Zat voorbeelden te verzinnen waarin marktwerking niet werkt, het openbaar vervoer is er 1 van. Hoe kun je concurreren met zulke beperkte middelen als het spoor en zulke hoge investeringen als een aantal treinstellen? Moet het voor mij mogelijk zijn om te kiezen tussen 10 vervoerders die allemaal op hetzelfde moment van de dag van rotterdam naar amsterdam rijden en de rest van het land links laten liggen vanwege niet rendabel?

    Over de OV-chipkaart schrijf je dat het gewoon even wennen is…
    Zou jij voor mij eens kunnen uitproberen hoe je kunt reizen met samenreiskorting? Of hoe ik het moet doen als ik voor een verjaardagsfeestje met een groot aantal kinderen naar de dierentuin wil??

  10. 16

    @14:
    Kleine nuance:
    Het is een zogenaamd geprivatiseerd overheidsbedrijf.
    Of te wel een stel managers mogen ten koste van een flink salaris en andere ongein de normale dienstverlening naar de kl……. helpen.
    Laten we wel wezen zo’n succes zijn de geprivatiseerde (of semi geprivatiseerde) overheidsbedrijven.
    P.T.T. afsplitsingen functioneren absoluut niet volgens de wensen van het publiek of bedrijfsleven.
    De energiebedrijven verdienen langzamerhand meer geld aan de betaalde service/klachten telefoon, dan met de normale inkomsten ;-)
    Het zelfde geld voor de kabelnetwerken.

    En verder, wat onder #15 wordt gesteld!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren