1. 1

    Ik vraag me toch af wat de NMA verwacht met zo’n inval. Die prijsafspraken zullen ze bij T-Mobile (oké misschien bij KPN wel) toch niet in de notulen zetten van hun directievergaderingen neem ik aan.

  2. 3

    Drie gigantische, bureaucratische bedrijven? Als daar ergens op welk niveau dan ook iets wordt afgesproken laat dat ergens iets tastbaars achter. Een papiertje, email, wat dan ook. Misschien niet direct van zo’n gesprek zelf, maar wel van de afspraken die daar uit voortvloeien.

    Er moet op een bepaald niveau namelijk toch worden verantwoord waarom bepaalde keuzes, zoals het te volgen prijsbeleid, worden gemaakt.

    Als je al dat soort data naast elkaar gaat houden en er zijn gaten in de logica van zo’n beleidsproces, dat zijn dan aanknopingspunten.

  3. 4

    “Er moet op een bepaald niveau namelijk toch worden verantwoord waarom bepaalde keuzes, zoals het te volgen prijsbeleid, worden gemaakt”

    Inderdaad. Er is geen schaarste aan vraag naar en geen schaarste aan aanbod van belminuten, maar de marges blijven buitenproportioneel hoog. Als de aanbieders echt met elkaar zouden concurreren, zouden de prijzen dalen.

  4. 5

    Er moet op een bepaald niveau namelijk toch worden verantwoord waarom bepaalde keuzes, zoals het te volgen prijsbeleid, worden gemaakt.

    Los van het feit dat dat niet zo is (het is geen democratie, maar een bedrijf, als de directeur zegt een minuut kost 12 cent, dan hoeft hij dat niet te verantwoorden, zo lang dat maar winstgevend is, want alleen daarop rekenen aandeelhouders hem af*), is zo’n verantwoording makkelijk te creëren. Je gaat naar de afdeling econometristen, je zegt ze (mondeling natuurlijk) “Maak me een model waar 12 cent uit komt rollen” en zij zorgen wel dat ze hun parameters zo aanpassen dat er 12 cent uit komt rollen, op een manier die er geloofwaardig uit ziet. Op zijn best kun je die econometristen achteraf betrappen op een slechte inschatting van bepaalde modelparameters, maar dat is niet strafbaar.

    *En aandeelhouders hebben ook voordeel bij prijsafspraken, want dat is gunstig voor de winstmarges en dus de aandelenkoers, dus die gaan geen vuur aan schenen leggen, puur uit eigenbelang.

  5. 6

    True, maar in dit geval zijn er twee klokkenluiders. Daarom zijn de invallen gepleegd. De klokkenluider heeft gezegd dat hij bij gesprekken is geweest waar er over die 12 cent is gesproken en dat later die 12 cent ook daadwerkelijk werd ingevoerd…

  6. 7

    Ik veronderstel dat de NMA, die toch vaker met het bijltje heeft gehakt, voordat ze een inval doet wel ongeveer weet wat ze zoeken en waar het evt. te vinden kan zijn.

    Het artikel spreekt van klokkenluiders, dus men heeft waarschijnlijk bruikbare informatie gekregen.

  7. 10

    Hangt er van af hoe veel je belt. De belminuten bij prepaid zijn wel duurder (en idd dus ook veel en veel te duur, maar dat is een andere vraag), maar je betaalt geen abonnement. Voor mij zijn de kosten van het prepaid bellen altijd lager dan het goedkoopste abonnement. Ik ben alleen maar geld kwijt geraakt aan een aanbieder, die vond dat ik niet voldoende belde en dat ik ieder half jaar weer op moest waarderen, terwijl mijn eerdere beltegoed nog lang niet op was. Toen die aanbieder mijn overgebleven tegoed blokkeerde, ben ik dan ook meteen overgestapt op een aanbieder, die me niet op die manier besteelt.

  8. 16

    Dat is nogal een verschil,je zou verwachten dat minimaal 50% van de gebruikers op heeft gezegd bij dat soort prijsverhogingen.
    Of zijn de gebruikers inmiddels verslaafd?
    Want dat zijn pusher-praktijken.

  9. 17

    Bij het verlengen van mijn abbonement heb ik voor dezelfde prijs een datalimiet van 250 mb voor de kiezen gekregen. Daar valt op zich mee te werken. Het is net genoeg om een maandlang je e-mail te ontvangen en af en toe een website te openen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren